י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הגיע הזמן לדבר על זה

לאדם חרדי אין מה להצביע לנתניהו // דעה

הגיע הזמן לעסוק בתפוח האדמה הלוהט הזה: לאדם המקיים אורח חיים חרדי אין מה להצביע לנתניהו • טור דעה מאת יוסי אסולין

לאדם חרדי אין מה להצביע לנתניהו // דעה
נתניהו בהר הרצל צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"חרדים למען נתניהו", כך נכתב בענק על גבי שלטים שנשאו השבוע קבוצה של חרדים בהפגנת התמיכה של הימין שהתקיימה בתל אביב. השלט נחתם בשורה הבאה: "שומרים על תורת ישראל".

האמת, אפשר אולי להשלים עם הסיטואציה הזאת כשלעצמה - התמיכה במנהיגותו של נתניהו כראש ממשלת הימין מתקבלת על הדעת - אבל למעשה, היא מייצגת תופעה רחבה יותר שרק הולכת וגדלה: תופעת החרדים שמצביעים לנתניהו. 

כך למשל, ניתן לראות כי באזורים חרדיים מסוימים ישנה הצבעה לליכוד בראשות נתניהו באחוזים גבוהים ולא מבוטלים. שלא לדבר על החרדים המתפקדים לליכוד ובכך רק מעמיקים את מעורבותם. ביטוי לתופעה הזאת ניתן היה לראות בפריימריז לראשות הליכוד שהתקיימו לאחרונה: חרדים רבים התדפקו על הקלפיות בינות לתורים המשתרכים, כמתפקדים מן המניין.

חרדים למען נתניהו. צילום: באדיבות המצלם

רבותיי, הגיע הזמן לעסוק בתפוח האדמה הלוהט הזה: לאדם חרדי השומר תורה ומצוות אין מה להצביע למפלגה חילונית שבראשה עומד מנהיג אתאיסט שאוכל במסעדות שרצים. ה"י. 

ישאל השואל: מה אכפת לי מה האיש עושה בביתו הפרטי. מה זה משנה לי אם הוא מאמין. מדוע זה אמור לעניין אותי בבואי להצביע. יתירה מכך, הרי בפועל נתניהו מכבד את החרדים ואת אמונתם - לפחות כלפי חוץ - ואינו מתריס כמו יאיר לפיד ודומיו. ובוודאי שלא מסית ומשתלח בחרדים כשם שעושה מיודענו ליברמן וכלבלבו קושניר. ובכלל, נתניהו נמצא בעת קשה, וזה, לכאורה, בדיוק הזמן לחזק אותו ולצאת מגבולות הגזרה. עכשיו יותר מתמיד. רק לכאורה.

אך התשובה לשאלות אלו מאוד ברורה, כלומר כך היא אמורה להיות לפחות: הדבר הראשון שמגדיר חרדי זוהי זהותו היהודית. בראש סדר העדיפויות עומדת קודם כל המסורת היהודית המבטיחה את המשך קיומה של תורת ישראל בעוז ובגאון. זהו האינטרס העליון. כל שאר האינטרסים, נכבדים ככל שיהיו - משניים בחשיבותם.

ולכן, עם כל ההערכה והכבוד לנתניהו. ואכן יש כבוד - שאף ניתן לו ביטוי בטוריי המתפרסמים מעל בימה זו מעת לעת - בסוף מדובר במפלגה חילונית, שבראשה עומד מנהיג חילוני. וגם אם נתניהו ישזור בנאומיו אין ספור ביטויים מאזור החיוג של "ברוך השם", על כל הטיותיו - זה לא באמת ישנה את המציאות הזו. ולא יכשיר את ההצבעה למפלגה זו. כלום יש גדול אחד מישראל שיתיר לשים "מחל" בקלפי?

תופעה מקוממת. מתפקד ליכוד מצביע בפריימריז שהתקיימו בחנוכה. צילום: באדיבות המצלם

הרי כל מי שמכיר את ההיסטוריה הפוליטית יודע כי בשעת מעשה היו פעמים במהלך שנות כהונתו שנתניהו פעל נגד החרדים. לעתים בצורה דרסטית. השנים האחרונות אמנם טובות יותר מהבחינה הזו והקשר של נתניהו עם החרדים הגיע, כך נראה, לשיא של כל הזמנים. אך מנגד, עוצמת הקשר הזו מסנוורת את הבוחר החרדי. התוצאה: עלייה חסרת תקדים בשיעורי התמיכה של החרדים בליכוד של נתניהו.

אך אל לנו להתבלבל ולהתפתות. עכשיו נוח לנתניהו פוליטית להגן על האינטרס החרדי. אבל אף אחד לא מבטיח שכך יהיה גם מחר. ולכן ככל שמצבת הכוח החרדי תגדל יותר - כך הלחצים על נתניהו מפני קיצוץ או פגיעה אפשרית באינטרס החרדי - ישפיעו פחות ופחות.

בסוף, לבוחר החרדי יש היצע מכובד של מפלגות חרדיות או אפילו דתיות. מפלגות שאומרות במפורש שהן תלכנה עם נתניהו באש ובמים. כגוש אחד בלב אחד. וכך הבוחר החרדי מרוויח שני ציפורים במכה: גם שומר ומחזק את הצביון היהודי במדינה, וגם מבטיח את המשך שלטונו של נתניהו כמנהיג. 

בנימין נתניהו חרדים נתניהו והחרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 83 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד