י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מהיום תשלמו יותר: מע"מ עלה באחוז

ההפסד שלכם: תוספת של עשרות ש"ח בחודש, החרפת המיתון ועלייה באבטלה ובאינפלציה • שטייניץ מחכה שאלי ישי יחזור מחופשה בצרפת ויציע פיתוי: מענק לרשויות חלשות תמורת מע"מ על הירקות

מתנגדים למע"מ. שמעון דרוויש, יו"ר סוחרי הירקות ב'מחנה יהודה'. צילום: יצחק לב ארי
מתנגדים למע"מ. שמעון דרוויש, יו"ר סוחרי הירקות ב'מחנה יהודה'. צילום: יצחק לב ארי


לאחר שבע שנים של הפחתות - יעלה היום (ד) שיעור המע"מ באחוז אחד ויעמוד למשך שנה וחצי לכל הפחות על ‭16.5‬ אחוז. הנפגעות העיקריות מהמהלך צפויות להיות השכבות החלשות, שיכולת
הצריכה שלהן תיפגע.

תוספת זו למע"מ לא צפויה להיות המילה האחרונה בנושא. כפי שמסתמן, הכנסת לא תאשר את ביטול הפטור ממע"מ על ירקות ופירות, ולכן צפוי האוצר להודיע בקרוב על ייקור המע"מ בחצי אחוז נוסף - ל-17 אחוז.

מס ערך מוסף, המוטל על מוצרי הצריכה, פוגע בעניים, אשר מרבית הכנסתם מופנית לצריכה, בניגוד לעשירים. זו הסיבה לכך שהעלאת המע"מ נתפסת כמהלך שבצדו פגיעה בשכבות החלשות והגדלת הפערים הכלכליים.

מנגד, ההכנסות לקופת המדינה מן המהלך צפויות לעמוד על כ-‭4.5‬ מיליארד שקל, ו-3 מיליארד שקל נוספים בעקבות הביטול האפשרי של הפטור ממע"מ על הירקות והפירות - סך הכל ‭7.5‬ מיליארד שקלים בשנה וחצי.

כתב 'מעריב', יוסי גרינשטיין, מציין כי העלאת המע"מ, במיוחד אם יוטל גם על ירקות ופירות, תפגע בעיקר בשכבות החלשות וצפויה לעודד את המיתון. מחירי כל המוצרים והשירותים יעלו בכ-‭0.9‬ אחוז, והדבר צפוי להפחית את הצריכה הפרטית, מה שאמור להוביל להחרפת המיתון ולעלייה באבטלה ובשיעור האינפלציה.

מדד יולי יעלה, לפי הערכות, בכ-‭1.2‬ אחוז עקב העלאת המע"מ והתייקרות הדלק ומוצרים רבים.

לפי הערכות, הוספת האחוז למע"מ תתרום למדד המחירים לצרכן ‭0.8‬ אחוז בחודשים הקרובים, ואחוז זהה יתווסף ממיסוי הירקות והפירות, אם יאושר. כך צפויה האינפלציה בשנת 2009 להגיע לכ-‭3.7‬ אחוז, והיעד שעומד על בין אחוז אחד לשלושה אחוזים לא יושג זו השנה הרביעית ברציפות. לאור זאת, מזהירים המומחים כי המשק עלול להיכנס לסטגפלציה - מיתון עמוק ביחד עם אינפלציה גבוהה.

כך, לדוגמה, יעלה פעם נוספת מחירו של הלחם האחיד, לאחר שהתייקר ב-‭3.25‬ אחוז רק ב-14 ביוני. מחירו של הלחם האחיד יעמוד כעת על ‭4.63‬ שקלים, לעומת ‭4.59‬ שקלים עד אתמול.

במקביל מנסה שר האוצר, יובל שטייניץ, לפתות את ש"ס, המתנגדת העיקרית להעלאת המע"מ על הירקות והפירות: שטייניץ מציע להקצות עשרות מיליוני שקלים מתקציב המדינה כמענקי איזון לרשויות מקומיות חלשות שנמצאות בקשיים. המענקים יהיו חלק מעסקה שיציע שטייניץ לשר הפנים אלי ישי, ותכלול את תמיכתו של ישי בהטלת מע"מ על פירות וירקות ובחוקי התקציב וההסדרים במשק. כך מדווח אתר 'דה מרקר'.

לפי 'דה מרקר', בנוסף על כך מציע שטייניץ לתת פיצוי לשכבות החלשות בסך של כ-300 מיליון שקל, לפטור ממע"מ ירקות ופירות שרוכשות עמותות שמחלקות סלי מזון לנצרכים, ואף לסייע סיוע כספי לעמותות אלה - הכל בתמורה לתמיכת ש"ס בהחלטת הממשלה להטיל מע"מ על פירות וירקות.

ש"ס היא המכשול העיקרי בדרכו של שטייניץ להטלת המע"מ על פירות וירקות. ישי איתן בהתנגדותו להטלת המס בשל השפעתו על השכבות החלשות, ונוכח העובדה שהדבר יפגע בתדמיתה של ש"ס כמפלגה חברתית שפועלת להגן על השכבות הנמוכות.

ישי נסע אתמול עם רעייתו וכמה מילדיו לחופשה פרטית בצרפת ויחזור בתחילת השבוע הבא. המשא ומתן עמו יימשך גם בהיותו בחו"ל.

שטייניץ מתעקש על הטלת המע"מ על פירות וירקות בעיקר בשל הרצון למנוע בדרך זו העלמת מס. הטלת המע"מ אמורה להגדיל את הכנסות המדינה ממסים ב-1.8 מיליארד שקל בשנה.

קישורים:
מקור: מעריב ו'דה מרקר'
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד