כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

הדס מלכות מציגה: סקירה כלכלית ליוני 2009

כיצד היה נראה החודש שסיים את המחצית הראשונה של השנה ובאיזה אופן מה שקורה בשווקים בארה"ב, באירופה ובאסיה משפיע עלינו? שי שמש מהדס-ארזים קרנות נאמנות עם התשובות

הדס מלכות מציגה: סקירה כלכלית ליוני 2009



המחצית הראשונה של 2009 הגיעה לסיומה המוצלח, לפחות לכל הנוגע למשקיעי שוק ההון הישראלי. מדד ת"א 100 השלים עליה חצי-שנתית של 42% מאז תחילת השנה ובמקביל עלה מדד האג"ח הקונצרני בשיעור מסחרר של 25.2%! העליות הלא-שגרתיות הללו הצליחו להחזיר למשקיעים חלק ניכר מההון שהפסידו במהלך המפולת התלולה של 2008. חשוב מכך, הביטחון חזר לשווקים והסיר את החשש מפני אפוקליפסה כלכלית תקדימית. אין ספק כי המצב הכלכלי בעולם הורע משמעותית, ישנה האטה בתעשיה ובמסחר וכמובן בצריכה, אך נראה כי השווקים התרגלו למצב וכעת הם מנסים להבין כיצד יראה הסדר העולמי החדש. לאחר 3 חודשים של ראלי עולמי בשוקי המניות סימן חודש יוני רגיעה מסוימת - רוב השווקים המפותחים נסוגו מעט ורוב השווקים המתפתחים עלו מעט.





הבנק העולמי עדכן את תחזית הצמיחה הגלובלית והוריד אותה לרמת צמיחה שלילית של 2.9%. הבנק סבור כי המיתון החמיר מאז פרסום תחזיתו הקודמת במרץ האחרון שצפתה צמיחה שלילית של 1.7%. הפגיעה הקשה ביותר צפויה במדינות מזרח אירופה והרפובליקות של מרכז אסיה (אקס בריה"מ) שיגיעו לצמיחה שלילית ממוצעת של 4.7%.

ארה"ב


• נתוני המאקרו עדיין מעורבים אך ניכר כי ישנה מגמת שיפור כללית. ישנם סימנים ראשונים להתאוששות הצריכה הפרטית: המכירות הקמעונאיות (0.5%+) והזמנות מוצרים בני-קימא (1.8%+) רשמו עליות חודשיות במקביל לעליה מפתיעה בהכנסה הפרטית באפריל (0.5%+). מדד האינדיקטורים המובילים, המקביל האמריקאי למדד המשולב שלנו, עלה במאי ב-1.2% מעבר לציפיות ל-0.9%. מנגד, שיעור האבטלה ממשיך לשעוט לכיוון סף ה-10% ומחירי הבתים עוד לא מצאו תחתית.

• האבטלה עלתה בחודש מאי ל-9.4% לעומת 8.9% באפריל ומעבר לתחזית שצפתה 9.2%. מספר הבלתי-מועסקים עלה ב-787 אלף והגיע ל-14.5 מיליון איש, 7 מיליון מתוכם הצטרפו למעגל האבטלה במהלך המיתון הנוכחי מאז דצמבר 2007. הנשיא אובמה הודיע כי האבטלה צפויה לחצות בקלות את סף ה-10% ולכן בכוונתו להאיץ את תכנית הסיוע הממשלתית כדי להקל על מצוקת שוק העבודה. כחלק מן האסטרטגיה הצליח אובמה להעביר בקונגרס את התכנית למעבר לאנרגיה חלופית וקביעת מכסות זיהום אוויר. תומכי התכנית צופים כי היא תיצור כ-1.5 מיליון מקומות עבודה חדשים.

• מדד מחירי הבתים שלS&P וקייס-שילר, Composite-20 הראה כי באפריל היתה ירידת מחיר חודשית של 0.89%. לכאורה מדובר בירידת מחירים חודשית שגרתית נוספת ברצף הארוך שנמשך כבר קרוב ל-3 שנים. אך כדאי לשים לב כי זוהי הירידה החודשית המתונה ביותר מאז ספטמבר 2007 והיא מגיעה בתום 7 חודשים שבהם ירדו המחירים בשיעור חודשי שנע סביב 2%. אם צניחת מחירי הנדל"ן אכן מתקרבת לסופה, אפשר יהיה לדבר בגלוי על היום שאחרי המשבר הגדול. שווה לעקוב.

אירופה

• האיחוד האירופאי – הנגיד האירופאי הותיר את ריבית הבסיס לחודש יוני ללא שינוי על 1%. הנגיד הסביר כי הבנק המרכזי ממתין לראות מה השפעת הורדות הריבית שהוא ביצע עד כה. על כל פנים, סביבת האינפלציה הנוכחית מאפשרת לטרישה להמשיך במהלך ההפחתות ללא חשש. מדד המחירים לצרכן (CPI) עלה במאי ב-0.1% בלבד והביא את קצב האינפלציה השנתי ל-0%. מדד המחירים ליצרן (PPI) ירד ב-1% והעמיק את ירידת המחירים השנתית ל-4.6%. הייצור התעשייתי המשיך לרדת באפריל ואיבד 1.9% בהשוואה לחודש הקודם ו-21.6% בהשוואה לחודש אפריל 2008.

• גרמניה – הממשלה אישרה את התקציב לשנת 2010 עם גירעון שיא של 86 מיליארד אירו, כמעט כפול מן הגירעון בשנה הנוכחית שצפוי להסתכם בכ-47 מיליארד אירו. שר האוצר הבהיר כי הגירעון העצום הכרחי כדי לאפשר תמיכה בכלכלה המקומית שצפויה להתכווץ השנה בכ-6% וסובלת מהתרחבות האבטלה וצמצום התוצר התעשייתי. תקנות האיחוד האירופאי למדינות גוש האירו קובעות כי הגירעון הממשלתי לא יעלה על 3% מתוך התמ"ג אך הכלכלה הגדולה ביותר ביבשת צפויה לחרוג מההוראה במשך שנתיים רצופות (4% השנה ו-6% ב-2010).

• בריטניה – נתון הצמיחה של הרבעון הראשון עודכן כלפי מטה בחדות. מסתבר כי המשק הבריטי התכווץ ב-2.4% ולא ב-1.9% כפי שהורה הנתון הראשוני. בחישוב שנתי ירד התוצר ב-4.9% ולא 4.1% כפי שפורסם בחודש הקודם.
מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6% לעומת תחזית ל-0.3% והציב את קצב האינפלציה השנתי על 2.2%. גם בעניין זה נמצאים הבריטים בעמדה נחותה יחסית לשאר הכלכלות המפותחות שנמצאות בסביבת אינפלציה אפסית שמאפשרת להן לשמור לאורך זמן על ריבית אפסית.

• רוסיה – הבנק העולמי צופה כי הכלכלה הרוסית תתכווץ השנה ב-7.9%. הבנק צופה כי מיליוני רוסים צפויים לרדת מתחת לקו בעקבות המיתון החריף והאבטלה צפויה לנסוק לרמה של 13%. לדברי הבנק גם התאוששות מחיר הנפט לרמתו הנוכחית לא תחלץ את הכלכלה מן המצב אליה נקלעה. התחזית הגיעה כעדכון לסקירה הקודמת של הבנק העולמי שצפתה ירידת תמ"ג שנתית של 4.5% "בלבד" ברוסיה. הכלכלה כבר התכווצה בחודשים ינואר-מאי בקצב שנתי של 10.2% וכלכלני הבנק צופים כי כ-7.5 מיליון תושבים צפויים לרדת השנה אל מתחת לקו העוני אם תימשך המגמה.

אסיה-פסיפיק

• יפן: היצוא היפני צנח בחודש מאי ב-40.9% בהשוואה לחודש המקביל ב-2008 אך ב-0.3% בלבד ביחס לאפריל. סך היצוא הסתכם בכ-42 מיליארד דולר והעודף המסחרי עלה ל-3.1 מיליארד דולר. למרות השיפור, המאזן המסחרי ב-12 החודשים האחרונים עדיין נמצא בתחום השלילי, מצב שלא היה כמותו מאז 1981. הבלימה הנוכחית בירידת היקף היצוא גרמה לבנק המרכזי להפגין אופטימיות זהירה למרות המשך החולשה בצריכה הפרטית והגאות באבטלה שהגיעה לשיא של 5 שנים (5.2%).





• סין: הסינים ממשיכים לעודד את הביקושים הפנימיים כמנוע צמיחה אלטרנטיבי לענפי היצוא ונראה כי הקטר הסיני חוזר לצבור תאוצה. הבנק המרכזי מסר כי באפריל הסתכמו סך ההלוואות החדשות ב-664 מיליארד יואן (כ-97 מיליארד דולר) לעומת 318 מיליארד יואן בחודש המקביל ב-2008. הגידול בהלוואות נובע מיישום הוראות הממשלה לבנקים לספק נזילות לכלכלה המקומית.
ב-5 החודשים הראשונים של השנה עלה היקף עסקאות הנדל"ן ב-45% לסך כולל של 146 מיליארד דולר. עוד נתון מעניין: העליה חדה במכירות הרכב בחודש מאי (בשיעור של 34% ל-1.12 מיליון כלי רכב) מבססת את מעמדה של סין כשוק הרכב הגדול בעולם לשנת 2009.

אמריקה הלטינית

• מכסיקו: הבנק המרכזי הפחית את הריבית בפעם ה-6 השנה ואותת כי מהלך הורדות הריבית מתקרב לסיומו. ריבית הבסיס הופחתה ב-0.5% לרמה של 4.75% במאמץ נוסף לבלום את התכווצות הכלכלה. התמ"ג המקומי הצטמצם בשיעור של 8.2% ברבעון הראשון - הרבעון החלש ביותר מאז "משבר הטקילה" ב-1994. לא צפויה התאוששות ניכרת בנתוני הרבעון השני לאור צניחת היצוא באפריל (35.6%-) מול החודש המקביל ב-2008. ההערכה הממשלתית היא כי שפעת החזירים תפגע בתוצר השנתי בשיעור של 0.5%-0.3% והשנה תסתכם בצמיחה שלילית של 5.5%. כמו שאומרים בשווקים: לא צריך להיות חזירים.

ישראל

האינפלציה מתכנסת לתוך היעד

מדד חודש מאי עלה ב-0.4% והשלים עליית מחירים של 1.2% ב-5 החודשים הראשונים של השנה. עליית המדד החודשית לא הפתיעה והתאימה לציפיות השוק. מחירי הפירות, התייקרות הסיגריות והמשך עליית מחירי הדיור תרמו את מירב העליה. הבשורה החשובה שהביא איתו מדד מאי היא כניסתה של האינפלציה לטווח יעד האינפלציה השנתי של בנק ישראל (3%-1%). לראשונה מאז נובמבר 2007 ירד קצב האינפלציה השנתי מתחת ל-3% וכיום הוא ניצב על 2.8%. ציפיות השוק למדד חודש יוני נעות בין 0.2% ל-0.4% ואם הן יתממשו צפוי קצב האינפלציה לרשום עליה קלה.

נטל המס: האוצר מעביר מכיס לכיס

אחת מן הרפורמות איתן היה מזוהה בנימין נתניהו במהלך כהונתו כשר האוצר היתה הפחתת מיסי העבודה במטרה להגדיל את ההכנסה הפנויה ולעודד יציאה לשוק העבודה. כעת, נראה כי הגזירות החדשות של האוצר מכניסות חזרה לכיסי המדינה את ההכנסה הפנויה בדרכים יצירתיות במיוחד.
המע"מ עלה ב-1% ל-16.5% בתחילת יולי וגרם להתייקרות רוחבית של רוב המוצרים והשרותים שצפויה להכניס 2 מיליארד ₪ בשנה לקופת המדינה. מחירי הסיגריות עלו זה מכבר ובמקביל צומצם הפטור על רכישתן בדיוטי פרי (כ-900 מיליון ₪ בשנה לקופת המדינה). המס על הבנזין עלה בסוף חודש מאי ב-35 אג' לליטר במטרה להרחיב את בסיס המס (כ-1 מיליארד ₪ נוספים).

כעת עומדת על הפרק הטלת מע"מ על פירות וירקות שזכתה להד נרחב באמצעי התקשורת. אולי ניתן להצדיק את ייקור המס על הסיגריות בשל הנטל העתידי שלהן על תקציב הבריאות. לעומתו, המס על הדלק הוגן פחות לאור האלטרנטיבה המוגבלת לצרכנים בדמות תחבורה ציבורית לא יעילה במיוחד (שלא לומר מסורבלת, איטית ובלתי אמינה בעליל). אך ההתייקרות הצפויה במחירי הירקות והפירות לא נראית הגיונית הן מבחינה חברתית (השכבות החלשות כצרכן העיקרי יספגו פגיעה קשה) והן מבחינת המדינה שיצאה לא מכבר במסע פרסום המעודד הזנת ילדים מאוזנת כשבה בעת היא מבקשת לייקר את מחיר המזון הנחשב בריא.

האבטלה ממשיכה לעלות

מתוך סקר כח האדם של הלמ"ס לחודש אפריל עולה כי שיעור האבטלה בישראל ממשיך לעלות בהמשך למגמה שהגיעה לשיאה ברבעון הראשון של השנה. שיעור הבלתי מועסקים הגיע באפריל ל-7.8%, השלים עליה של 1% ב-4 החודשים הראשונים של 2009 וחזר לרמתו מפברואר 2007.

על פי נתוני משרד התמ"ת, מספרם של דורשי העבודה הסתכם בחודש מאי בכ-230 אלף וקצב הפיטורים החודשי נחלש מעט בהשוואה לממוצע החצי שנתי. סך הפיטורים במאי הגיע ל-14,500 לעומת ממוצע של 18,300 ב-6 החודשים הקודמים. אם נסתמך על האינדיקציות הללו אפשר לצפות כי נראה התרחבות נוספת של מעגל האבטלה בחודשים הקרובים, אך בקצב איטי יותר.



מוגש כשירות ע"י בית ההשקעות "הדס מלכות"

"הדס מלכות" הינה חברת בת של בית ההשקעות "הדס ארזים" שבשליטת MIDDLEGATE SECURITIES שהוקמה במיוחד לצרכי המשקיע החרדי וצרכיו הפיננסיים, תוך היצמדות לכל כללי ההלכה. בית ההשקעות "הדס מלכות" מציע מגוון רחב של שירותים פיננסיים, הכוללים: שירות ניהול תיקים, קרנות נאמנות, מבחר מסלולי השקעה בקופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה, ועוד. כמנכ"ל בית ההשקעות מכהן הבנקאי הוותיק שלום סעדון, בית ההשקעות מתנהל תחת פיקוח "הועד ההלכתי להשקעות ופיננסים" שע"י בד"צ העדה החרדית ירושלים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד