ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
"טעות אנוש"

איראן מודה: משמרות המהפכה הפילו את המטוס

באופן חריג ובעקבות הלחץ הבין לאומי שהופעל עליה, השלטונות באיראן הודיעו היום כי מטוס הבואינג האוקראיני שהתרסק עם המראתו ובו נספו כ180 אזרחים ממדינות שונות, הופל על ידי הכוחות המיוחדים של איראן בגלל "טעות אנוש" • ההודאה באה לאחר ימים של התחמקות

איראן מודה: משמרות המהפכה הפילו את המטוס
מטוס החברה צילום: מתוך חשבון הפייסבוק של החברה

צבא איראן הודיע היום (שבת) באופן חריג, כי מטוס הבואינג האוקראיני שהתרסק מיד אחרי המראתו בטהראן, הופל בשל "טעות אנוש". בהודעת הצבא נמסר, כי המטוס טס קרוב לאתר צבאי רגיש השייך לכוחות מיוחדים במשמרות המהפכה ועורר "רגישות גבוהה יותר במערכות ההגנה האווירית", וכי האחראים להפלת המטוס יישאו באחריות לכך.

מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה, אמר, כי "משמרות המהפכה של איראן נושאים באחריות מלאה של הפלת המטוס". עוד הוסיף ואמר כי "מערכת ההגנה האווירית שלנו שלחה אות למטוס, ואחרי עשר שניות שלא התקבלה תגובה - הוחלט להפילו". עוד אמר חאג'יזאדה כי "המפעיל חשב בטעות שהמטוס הוא טיל שיוט". לדבריו, הכוח היה ערוך "למלחמה כוללת" עם ארצות הברית, מאחר שהתאונה התרחשה אחרי מתקפת הטילים על בסיסים בעיראק, בתגובה לחיסול מפקד כוח קודס. קאסם סולימאני. "הייתי מעדיף למות", אמר במסיבת עיתונאים.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר כי המידע בנושא התרסקות המטוס צריך להיות פומבי. הוא אמר את הדברים לאחר פגישה של מועצת הביטחון העליונה במדינה, שבמהלכה עודכן על התאונה בה הופל המטוס. נשיא איראן חסן רוחאני כתב לאחר מכן בטוויטר כי "הרפובליקה האיסלאמית של איראן מביעה צער עמוק על הטעות ההרסנית הזו, המחשבות והתפילות שלנו נתונות לכל המשפחות האבלות".

גם שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף התייחס לנושא בטוויטר, וכתב: "יום עצוב. תוצאות החקירה הפנימית של הצבא שלנו מראות כי בעקבות טעות אנוש, בזמן משבר שנוצר בעקבות ההרפתקנות האמריקנית, קרה האסון". זריף הוסיף כי "אנו שולחים את התנצלותינו ואת תנחומינו לעם שלנו, למשפחות הקורבנות ולשאר המדינות שהושפעו מהאירוע".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הוא מצפה לחקירה מלאה ומיידית ולתשלום פיצויים מצד איראן על הפלת המטוס. בהצהרה שנשא אמר זלנסקי כי "אנו דורשים שאיראן תודה באשמתה באופן מלא, ושתבטיח כי היא מוכנה לקיים חקירה פתוחה ומלאה, להביא את האחראים לתאונה לדין, להשיב את גופות ההרוגים, לשלם פיצויים, ולהביע התנצלות רשמית בערוצים מדיניים". הוא הוסיף כי הוא מקווה שהחקירה תתנהל ללא עיכוב או מכשולים.

כזכור, הרשויות באיראן פינו את ההריסות של המטוס שהתרסק בשבוע שעבר, ואמרו כי הם רוצים לבדוק את נתוני הקופסה השחורים בעצמם, לאחר שהכחישו את הדיווחים כי טיל איראני נורה לעבר המטוס.

השאריות של המטוס בואינג 737 נלקחו מאתר ההתרסקות ליד טהראן לפני שהחוקרים האוקראינים הגיעו למקום, מה שנראה כמשהו שהאיראנים פחדו שהחוקרים האוקראינים יגלו.

טהראן טענה, כי היא תבדוק את הקופסה השחורה של הטיסה, אך הבהירה שלא תאפשר לממשלת ארה"ב לנתח את תוכנה.

וושינגטון ובעלות בריתה האמינו מהתחלה כי המטוס הופל על ידי שני טילים איראניים ששוגרו דקות ספורות לאחר שהמטוס המריא ביום שלישי האחרון.

איראן טענה בתחילה, שההתרסקות שבה נהרגו כ-180 בני אדם, נגרמה על ידי כשל טכני, והיא האשימה את המערב ב"לוחמה פסיכולוגית".

איראן משמרות המהפכה התרסקות מטוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד