י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"הוא זכאי"

דיווח: מנדלבליט שוקל לסגור את התיק נגד דרעי

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שוקל לסגור את התיק נגד שר הפנים אריה דרעי, הנחשד בעבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות מס ושבועת שקר • זאת למרות המלצת המשטרה ופרקליט המדינה לשעבר שי ניצן להעמידו לדין

דיווח: מנדלבליט שוקל לסגור את התיק נגד דרעי
השר אריה דרעי והיועמ"ש מנדלבליט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שוקל לסגור את התיק נגד שר הפנים אריה דרעי, הנחשד בעבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות מס ושבועת שקר. זאת למרות המלצת המשטרה ופרקליט המדינה לשעבר שי ניצן להעמידו לדין. כך פרסם לראשונה כתב 'חדשות 13' אביעד גליקמן.

השיקול לסגור את התיק נובע מחוסר ראיות. כמו"כ, מנדלבליט הורה מספר פעמים בשבועות האחרונים להעביר את התיק לפרקליטות להשלמות חקירה. ההחלטה הסופית תתקבל בשבועות הקרובים.

כזכור, במשטרת ישראל וברשות המיסים, הסתיימה לפני כשנה חקירה נרחבת בעניינו של שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל אריה דרעי, אחיו, עו"ד שלמה דרעי וחשודים נוספים.

התיק נפתח לפני כשלוש שנים וחצי בחשד לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, שבועת שקר בהצהרות רשמיות, עבירות מס, והלבנת הון.

החשדות חייבו חקירה יסודית, מורכבת ומאומצת שהתקיימה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 בצוות חקירה משותף עם רשות המיסים - פקיד שומה חקירות תל אביב ולוותה על ידי צוות פרקליטים מפרקליטות מחוז ת"א מיסוי וכלכלה.

ראשיתו של התיק החל בחקירה סמויה, שהחלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון במהלך שנת 2015, שהעלתה חשד לכאורה להתנהלות חריגה בחשבונות בנק הקשורים בשר דרעי ובני משפחתו, והצביעה על העברות סכומי כסף משמעותיים מאנשי עסקים למשפחת דרעי, חלקם קודם לחזרתו לפעילות פוליטית וחלקם לאחר שובו לכנסת.

בחודש אפריל 2016, החלה חקירה גלויה בפרשה, במהלכה בוצעו פעולות חקירה מגוונות, ונחקרו עשרות מעורבים, ובמאי 2017 החל שלב נוסף בחקירה במסגרתו נחקר באזהרה השר אריה דרעי.

החקירה עסקה בהעברות כספיות בסכומים של מאות אלפי שקלים, שהועברו לשר דרעי מאנשי עסקים שונים, במהות התשלומים, טיבם ואופן הדיווח עליהם; בעסקאות למכירת מגרשים בבעלות השר בהר שמואל ובגבעת שאול, ברכישת מגרש בספסופה, בהצהרות של השר ליו"ר הכנסת ולמבקר המדינה, בדיווחים חסרים בהצהרות הון לרשויות המס ועוד.

ממצאי החקירה ביססו תשתית ראייתית נגד השר דרעי לביצוע עבירת מרמה והפרת אמונים באשר להתנהלותו בעניינו של איש עסקים בעת שכיהן כשר, וכן לביצוע עבירות מס בסכומים משמעותיים של מיליוני ש"ח, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ומסירת תצהיר כוזב (שבועת שקר) למבקר המדינה וליו"ר הכנסת בנוגע לנכסיו והכנסותיו.

כן התבססה תשתית ראייתית, נגד אחיו עורך הדין שלמה דרעי, המשמש כיום בתפקיד סגן יו"ר קק"ל, לביצוע עבירות מס בסכומים משמעותיים בהיקף של מיליוני שקלים, וכן התבסס חשד לביצוע עבירות הלבנת הון ועבירות מס נגד חשודים נוספים.

החקירה בנוגע לחשדות נוספים שנחקרו, טרם הסתיימה, אך מדובר בפרשה נפרדת שבה לא התבססה בחומר שנאסף תשתית ראייתית נגד השר דרעי ועל כן הוחלט שלא לעכב את העברת התיק בו נחקרו החשדות שפורטו לעיל – לעיון הפרקליטות.

לפני כשנה וחצי ראיין כתב 'ישראל היום' יהודה שלזינגר את השר דרעי ושאל אותו על החקירות המתנהלות נגדו.

"ידעתי על זה מהתקשורת, כמה דקות לפני הפרסום", משחזר דרעי, "קיבלתי את זה בהלם. אחרי שיחה עם אשתי, החלטנו שאנחנו מקבלים את זה וממשיכים לתפקד, לא מדברים מילה, לא מתדרכים. משתפים פעולה וממשיכים את החיים. האמנו שייקח קצת זמן, אבל האמת תתברר. חשבתי שזה ייגמר מהר יותר, כי מאז נפתחה החקירה ועד שהזמינו אותי עברה יותר משנה. נתתי למשטרה, לחוקרים ולפרקליטות את מלוא הגיבוי, שיתפתי פעולה בכל דבר. אני שמח שנהגתי כך, כי המשכתי לתפקד".

"אולי ראית בפעם שעברה שלא עוזר ללכת נגד המערכת", תוהה שלזינגר.

"זה לא העניין, לא מדובר בטקטיקה. זו החלטה איך אתה מתנהג". מסביר דרעי, "כמעט לא ישבתי עם העו"ד שלי בשנתיים האחרונות. לא התראיינתי על זה ולא עשיתי שום קמפיין. לא חזרתי לפוליטיקה שוב כדי לעסוק בזה, חזרתי כדי לעבוד. בפעם שעברה הייתי צעיר וחסר ניסיון. בהסתכלות לאחור, הייתי מתנהג אחרת. כל הקמפיין והשמירה על זכות השתיקה היו טעות. אם אתה רוצה לתפקד כאיש ציבור, אתה צריך לבחור אחד מהשניים - או שאתה נלחם כל היום או שאתה מתפקד כשר".

על החוויה הוא נשאל "היה קשה לשתוק שנתיים?".

דרעי מגלה תעצומות נפש: "אני בן אדם. יש לי אישה, ילדים, נכדים. הכאב הוא גדול, אני שומע דברים שמתפרסמים, דברים שפוגעים מאוד, אבל גזרתי על עצמי לא לומר שום דבר ואני עומד בזה. אמרתי לעו"ד, לדובר וגם בישיבת הסיעה ביקשתי מכולם, 'תשאירו לי את העניין, זה אישי, אני לא צריך עזרה מאף אחד'. לא מכניס את ש"ס לזירת מלחמה. אנחנו צריכים להמשיך בעשייה".

"איך זה ייגמר?" נשאל יו"ר ש"ס, "אני משוכנע שזה ייגמר בטוב, בלי שום דבר. אם לא הייתי משוכנע בזה, לא הייתי מחזיק מעמד. אני יודע את האמת, אני יודע את השאלות ואת התשובות. אני לא פנטזיונר ולא הזוי. אני יודע שבסוף הכל יסתדר".

"ואם יהיה כתב אישום, תפרוש?" שאל שלזינגר, "לא יהיה" משיב דרעי. "ואם יהיה?", "לא יהיה". הצהיר דרעי בנחרצות.

כאמור, היועץ המשפטי מנדלבליט שוקל לסגור את התיק נגדו.

אריה דרעי כתב אישום אביחי מנדלבליט פרקליטות סגירת תיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד