כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

הדס מלכות מציגה: קרן פנסיה חדשה מהי?

בכתבה הקודמת הוצגו מושגי יסוד לעולם קרנות הפנסיה, בדגש על קרנות הפנסיה ה"חדשות". הפעם נדבר על המאפיינים המרכזיים בתחום קרנות הפנסיה במדינת ישראל • כתבה אחרונה בסדרה

הדס מלכות מציגה: קרן פנסיה חדשה מהי?



בכתבה בשבוע שעבר הוצגו מושגי יסוד רלוונטיים לעולם קרנות הפנסיה, בדגש על קרנות הפנסיה ה"חדשות". כתבה זו, השלישית בסדרה, תמשיך את סדרת הכתבות לגבי תחום קרנות הפנסיה במדינת ישראל, ובה נסקור את המאפיינים המרכזיים של קרנות הפנסיה ה"חדשות". נתחיל דווקא בדוגמא מן המציאות שתנסה לתאר במילים פשוטת ולהמחיש מדוע חשוב כל כך להכיר את מושגי הבסיס וההבדלים בין קרנות הפנסיה השונות.

לפני מס' חודשים במהלך שנת 2008, עמיתה מבוגרת, שגילה קרוב ל – 90, מחליטה להעביר כספים שחסכה מזה שנים רבות בקופת גמל לתגמולים (חיסכון בו הסכום משולם כסכום חד – פעמי) לקרן פנסיה חדשה מקיפה. השיקול המרכזי מבחינתה היה שתוכל לקבל קצבה חודשית מובטחת לכל חייה ועד יום מותה. יתר על כן, מכיוון ששנת 2008 הייתה שנה של "סערה" בשווקים היא חיפשה שקט וביטחון לכספים שחסכה בעמל רב ומזה שנים רבות. הכסף עבר לקרן הפנסיה והגברת החלה לקבל קצבה (פנסיה) חודשית שוטפת מהקרן מדי חודש בחודשו, אך לרוע מזלה של אותה גברת היא הלכה לעולמה כחודשיים לאחר העברת הכסף. הגב' הותירה לאחר מותה צוואה ובו פירטה למי יועברו הכספים שברשותה לאחר מותה. לאחר פטירתה פנו אותם יורשים של הגברת אל הקרן וביקשו לקבל ממנה את הסכום לו הם זכאים, כך הם חשבו. לאחר בירור קצר מול הקרן התברר להם, כי מאחר והגב' הייתה ערירית ולא היו לה ילדים ומאחר והחלה כבר לקבל פנסיה חודשית מהקרן (הייתה במעמד של "עמית פנסיונר"), הרי שלפי תקנון הקרן ה"חדשה", מאחר ואין לגברת הפנסיונרית "שאירים", כמוגדר בתקנון הקרן, הרי שמבחינת הקרן אין זכאים לכספי החיסכון של הגברת ואלה יוותרו בקרן.

ברור כי במידה והעמיתה או קרוביה היו מודעים להגדרות המושגים "שאירים" ו"שאירי עמית פנסיונר" בתקנון קרן הפנסיה ה"חדשה" יכול היה מצב מסוג זה להימנע.



קרנות פנסיה "חדשות" "מקיפות" – תכונות ומאפיינים

קרנות הפנסיה ה"חדשות" החלו לפעול כאמור בתחילת שנת 1995. החל מאותו מועד ואילך (ועד היום) הצטרפות עמיתים מותרת אך ורק לקרנות אלו (בחודשים ינואר – מרץ 1995 הותרה "תקופת המעבר" להצטרפות עמיתים לקרנות הוותיקות, אך החל ממרץ 1995 ואילך נחסמה הצטרפות עמיתים לקרנות הפנסיה ה"וותיקות", כדוגמת מבטחים ה"וותיקה" וכו'). בשנת 2003 החליט משרד האוצר למכור את הקרנות ה"חדשות" שבבעלותו (מבטחים ה"חדשה", מקפת ה"חדשה", מיטבית, וכו'), לניהול חיצוני, כשהרוכשות היו חברות הביטוח הגדולות (מנורה, מגדל, כלל, וכו').

בסוף שנת 2003 בעקבות הרפורמה של משרד האוצר בתחום הפנסיה (כנזכר בכתבות הקודמות) שונתה מדיניות האוצר לגבי אג"ח "מיועדות" (בעלות תשואה מובטחת) עבור קרנות הפנסיה ה"חדשות", כך שבאופן הדרגתי שונה תמהיל ההשקעות של הקרנות מ – 70% השקעה באג"ח "מיועדות" ו – 30% השקעה חופשית בשוק ההון ל - 30% אג"ח "מיועדות", בתשואה שנתית אפקטיבית מובטחת של 4.86%, ו - 70% מהכספים השקעה חופשית בשוק ההון (היפוך היחס). מאז ועד היום מבצעות הקרנות באופן פעיל "דילול" והפחתה באחזקתן באג"ח ה"מיועדות", אך עדיין בקרנות רבות האחזקה באג"ח הללו גבוה מ – 30% (בעתיד הן תגענה ל – 30%).

כנזכר בכתבות הקודמות, באפריל שנת 2005, בעקבות השינוי בתמהיל האג"ח בקרנות, שונתה שיטת חישוב ה"זכויות" (שיטת "מנות הפנסיה") ומאותו מועד ואילך (ועד היום) הפכו הקרנות ה"חדשות" לקרנות "תשואה". נזכיר שוב, כי משמעות הדבר היא שכספים המופקדים בגין מבוטחים, יצטברו ליתרת הזכאות, בניכוי עלויות ביטוח לשאירים ולנכות ודמי ניהול, וע"י חלוקת הסכום הצבור במקדם ("מקדם המרה"), המתאים לגילו, מינו ומצבו המשפחתי של המבוטח, תחושב הקצבה לה הוא זכאי. מכיוון שהיתרה הצבורה כוללת את התשואות, אשר משיגה הקרן עבור מבוטחיה, מעתה יש משקל רב יותר לעניין התשואה לחישוב סכום הקצבה (הפנסיה) החודשית לה יהיה זכאי העמית. יתר על כן מאחר ותשואת קרן הפנסיה אינה וודאית, הרי שלא ניתן לומר, בכל נקודת זמן, מה יהיה באופן מדויק סכום הקצבה החודשית לו יהיו זכאים העמית/ה בקרן עם הגיעו לגיל הפרישה (ניתן רק להעריך בקירוב ע"י הערכת ביצועי הקרן על פני זמן באמצעות שימוש בריבית היוון).



מענה מענה ל-3 מצבים

קרנות הפנסיה ה"חדשות" מציגות תוכנית "מקיפה", כלומר נותנות מענה ל-3 מצבים:

א. "פנסיית זקנה" – משולמת למבוטח בהגיעו לגיל +60 (גיל 60 ואילך).

ב. "פנסיית נכות" – משולמת למבוטח במקרה של א.כ.ע./נכות.

ג. "פנסיית שאירים" – משולמת לשאירים במות המבוטח.

הפרשות: ניתן להפריש מדי חודש בחודשו, בהתאם לתקנות, עד 7% הפרשות עובד ועד 7.5% הפרשות מעביד לדמי גמולים ועד 8.33% הפרשות מעביד לפיצויים, סה"כ עד 22.83% מהשכר המבוטח (ראה הגדרות דמי גמולים והכנסה מבוטחת בכתבה קודמת), ובלבד שההפרשה לא תעלה על 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק. על כן בשנת 2009 לא תוכל לקבל קרן פנסיה "חדשה" הפרשה חודשית (עובד + מעביד) שתעלה על סך של כ – 3,200 ₪.

עפ"י הנחיות משרד האוצר, רכישת הכיסויים הביטוחיים ע"י קרן הפנסיה ה"חדשה" תעשה אך ורק מכספי התגמולים (הפרשות עובד ומעבידו, שאינן למרכיב הפיצויים) ולא תעלה על שיעור של 35% מסך סכומם.

"שאירי עמית" – בן/בת זוג וילדיהם עד גיל 21 (כולל יתומים) וכן הורים המוגדרים כנתמכים ע"י העמית, וכמוגדר בתקנון הקרן (למשל "בן מוגבל").

קרנות הפנסיה ה"חדשות" מציעות כיום מסלולי ביטוח שונים, אשר הופכים את המוצר לגמיש יותר ומותאם יותר לצרכי הלקוח. להלן דוגמא למסלולי ביטוח השכיחים בקרנות הפנסיה ה"חדשות" :

מסלול כללי/בסיסי - מסלול המיועד לעמית המחפש איזון בחלוקה בין מרכיבי הזקנה, הנכות והשאירים.

מסלול עתיר חסכון - מיועד לעמית המעוניין בפנסיית זקנה גבוהה במיוחד תוך הקטנת הכיסוי הביטוחי לנכות ולשאירים.

מסלול עתיר ביטוח - מיועד לעמית המעוניין בכיסוי ביטוחי גבוה במיוחד לנכות ולשאירים תוך הקטנת פנסיית הזקנה.

מסלול ביטוח נכות מוגברת - מיועד לעמית המעוניין לקבל פנסיית נכות גבוהה במיוחד, תוך הקטנת פנסיית הזקנה והשאירים.

מסלול ביטוח שאירים מוגבר - מיועד לעמית המעוניין לקבל פנסיית שאירים (במקרה של פטירה חו"ח) גבוהה במיוחד, אך פנסיית זקנה ופנסיית נכות נמוכות יותר.

מסלול משולב מוטה ביטוח - שילוב בין המסלול הכללי/בסיסי למסלול עתיר ביטוח.

מסלול משולב מוטה חסכון - שילוב בין המסלול הכללי/בסיסי למסלול עתיר חיסכון.

ניתן לשלב את כל המסלולים עם מסלול "עמית יחיד" - מי שאין לו/לה בן/בת זוג וילדים הרשומים במרשם האוכלוסין (רווק, גרוש, אלמן וכ"א מאלה ללא ילדים מתחת לגיל 21). המשמעות היא, כי בנוסף למגוון מסלולי הביטוח בקרן, מאפשרות הקרנות לעמיתים, שאין להם בן / בת זוג ואין להם ילדים מתחת לגיל 21 (אין להם שאירים, ורק במקרה זה), לוותר על כיסוי ביטוחי לשאירים בכל אחד מהמסלולים ובכך להגדיל את החיסכון לפנסיית הזקנה. עמית יכול לוותר על פנסיה לשאירים בהצהרה בכתב אותה יש לחדש כל שנתיים (24 חודשים).

בכל אחת מהקרנות מוגדר אחד מהמסלולים כמסלול "ברירת המחדל". זהו המסלול אליו יצורף באופן אוטומטי עמית המצטרף לקרן, אלא אם בחר אחרת.

חישוב ההכנסה ה"קובעת" – מאחר ולקרנות אין את נתוני השכר של העובד בפועל, אזי לצורך חישוב השכר הקובע הן מתבססות על ממוצע של ההפרשות אחרונות (למשל 12 או 3 חודשים אחרונים הגבוה מבין השניים). סה"כ דמי הגמולים המועברים לקרן יתורגמו כשיעור הפרשה מהשכר, בהתאם לבקשת המבוטח/מעסיק ויותאמו באופן מקסימאלי ככל הניתן, בהתאם למקובל בקרן, לאחת מהאופציות האפשריות: 10%, 11.5%, 12%, 14.5%, 16% (לחוסך עצמאי), 17.5% ועוד. כל קרן מציגה את אחת האפשרויות כברירת המחדל שלה.

פנסיית זקנה

א. גיל הפרישה – בקרנות ה"חדשות" ניתן לפרוש לגמלאות ולקבל קצבה חודשית כבר החל מגיל 60, כאשר גיל הפרישה החוקי במדינת ישראל הינו 64 לנשים ו - 67 לגברים. גיל הפרישה משפיע באופן ישיר על גובה הפנסיה, כלומר אם נבדוק שני מבוטחים באותו גיל ואותו השכר אשר הצטרפו לאותה קרן ובאותם תנאים, זה הפורש בגיל מאוחר יותר יהיה זכאי לפנסיה גבוהה יותר. גיל הפרישה המקסימאלי המקובל בקרנות הינו 85 שנה. משיכה שלא כדין (שלא בהתאם לתקנות), כגון משיכת כספים מקרן הפנסיה טרם הגעה לגיל 60 לפחות, תגרור משיכת הכספים בניכוי 35% מס מהקרן = הרווחים.

ב. פנסיית הזקנה תשולם לכל ימי חייו של המבוטח ותהיה צמודה למדד.

ג. דחיית פרישה – באם דחה המבוטח את הפרישה (מעל גיל 64 לאישה, 67 לגבר), כל תשלומיו לקרן מעל גיל זה, בניכוי דמי ניהול כמובן, יועברו ליתרת הזכאות שלו, ללא ניכוי של עלויות ביטוח שאירים ונכות. מבוטח, אשר נכה וגילו הינו מעל גיל הפרישה הסטנדרטי, יקבל את פנסיית הזקנה שלו ובמקרה של פטירה, שאיריו של המבוטח יקבלו פנסיית שאירים אשר תחושב על סמך היתרה הצבורה.

ד. פנסיית זקנה מינימאלית ("פנסיית מינימום") – לא תפחת מ - 5% מהשכר הממוצע במשק (כיום כ- 400 ₪ לחודש). במידה וירצה המבוטח בכל זאת לקבל את הסכום הצבור לזכותו כקצבה, תשלם לו קרן את הקצבה בניכוי דמי ניהול מיוחדים. במקרה של צבירה נמוכה מפנסיית המינימום תחזיר הקרן הכספים לעמית כסכום חד – פעמי.

ה. היוון קצבה - בעת הפרישה ניתן להוון עד 25% מקצבת הזקנה ולמשך 5 שנים. ע"י כך יכול המבוטח לקבל גם סכום חד - פעמי בעת הפרישה יחד עם קצבה החודשית מוקטנת (בשיעור ההיוון) המשולמת במהלך 5 השנים הראשונות, כאשר לאחר מכן תחזור הקצבה לשיעורה המלא (למעשה העמית "לווה" כספים כסכום חד פעמי מהקרן לשנים הראשונות לפרישתו על חשבון הפנסיה החודשית בתקופה זו ולאחר מכן מחזיר את ה"הלוואה" לשיעורין לפי שיעור ריבית ההיוון שמוגדרת בתקנון הקרן).

ו. בעת הגשת הבקשה ע"י המבוטח לקבלת פנסיית הזקנה (ועצם בכך הפיכתו ל"עמית פנסיונר"), מציעות הקרנות מסלולים שונים, גם הם מותאמים לצורכי המבוטח. דוגמא למסלולים שכיחים בקרנות ה"חדשות":

מסלול הבטחת 60/120/180/240 תשלומי פנסיה מלאים למבוטח או לשאיריו/יורשיו לאחר מותו (מסלול זה יכול למנוע את המצב שתואר בדוגמא בתחילת כתבה זו, כלומר מסלול זה מאפשר רכישת ביטוח למקרה פטירה של ה"עמית הפנסיונר").

מסלול פנסיית זקנה מוגדלת למי שאין בן/בת זוג.

מסלול פנסיית זקנה מוגדלת עם הבטחת תשלומים 60/120/180/240.

פנסיית נכות

א. "עמית פעיל" בקרן (ראה הגדרה כתבה קודמת) יהיה זכאי לפנסיית הנכות בהתאם לשיעור הנכות שיקבע לו ע"י הקרן, ובלבד שלא יפחת שיעור הנכות מ - 25% מכושרו של המבוטח לעבודה. הגדרת נכות: אדם שלפחות 25% מכושרו לעבודה נפגע לתקופה של שלושה חודשים לפחות ואשר כתוצאה מכך אין הוא מסוגל, מחמת מצב בריאותו הגופני או הנפשי, להמשיך ולעבוד בעבודתו או בכל עבודה אחרת המתאימה לו לפי השכלתו, הכשרתו או ניסיונו מבלי שתגרם הרעה במצב בריאותו, והכל כפי שייקבע על ידי הוועדה הרפואית של הקרן.

ב. מבוטח אשר יקבע לו שיעור נכות העולה על 75%, יחשב לנכה מלא (100%).

ג. חישוב קצבת נכות: מכפלה של השכר ה"קובע" בשיעור הכיסוי הביטוחי במסלול הביטוח.
לדוגמא: נכה מלא, היקף כיסוי במסלול 75% ושכר קובע 10,000 ₪ . קצבת הנכות שלו תהיה: 7,500 ₪ = 10,000 * 75%.

ד. כבר בתשלום הראשון יהיה העמית מבוטח למקרה א.כ.ע./נכות.

ה. במקרה של מחלה קיימת, תחול "תקופת אכשרה" של 60 חודשים (5 שנים). כלומר אירוע מקרה נכות ב – 5 השנים הראשונות כתוצאה ממחלה קיימת לא יזכה בקבלת קצבת נכות מהקרן.

ו. הזכאות לקבלת פנסיית הנכות מתגבשת בדרך כלל כעבור שלושה חודשים בהם נפגע כושרו של המבוטח לעבוד, אך תקופה זו אף קצרה יותר בחלק מקרנות הפנסיה ה"חדשות" (לדוגמא: "מקפת החדשה", "מבטחים החדשה", וכו'...)

ז. במקרה של תאונת עבודה, בו זכאי המבוטח לקצבה מביטוח הלאומי, תשולם קצבת נכות ע"י קרן הפנסיה בקיזוז של סכום קצבת הנכות מביטוח לאומי.

ח. קרן הפנסיה "תשלם" לזכות העמית, אשר נמצא בפנסיית נכות, את דמי הגמולים בגין שיעור פנסיית הנכות אותה מקבל (המושג המוכר כ"שחרור מפרמיה" ו"פיצוי").

ט. השתכרות נכה – נכה יוכל להשתכר מעבודתו עד לתקרה של ממוצע 12 משכורות אחרונות, בניכוי פנסיית הנכות, אותה מקבל מהקרן.

פנסיית שאירים

א. פנסיית שאירים תשולם לשאירי המבוטח הפעיל/הפנסיונר (ראה הגדרת שאירים לעיל).

ב. כבר בתשלום הראשון המועבר לקרן, יהיה המבוטח מבוטח למקרה מוות.

ג. "תקופת אכשרה" למחלה קיימת הינה 60 חודשים (5 שנים).

ד. שיעורי פנסיית השאירים לשאירי "עמית פעיל" (דוגמא לחלק מהקרנות):

* אלמן/אלמנה, יתום משני ההורים או מהורה יחיד (משפחה חד הורית) - 60% מהסכום הבסיסי (לחישוב הסכום הבסיסי, תילקחנה לרוב בחשבון 3 משכורות אחרונות או 12 משכורות אחרונות, הגבוה מבין השניים).
* יתום – 30% מהסכום הבסיסי
* הורה – 20% מהסכום הבסיסי

שיעורים אלה יכולים להשתנות בהתאם לקרן ולמסלול הביטוח, בהם יבחר המבוטח.

ה. חישוב פנסיית שאירים: מכפלה של השכר ה"קובע" בשיעור הכיסוי הביטוחי במסלול הביטוח.
דוגמא: שיעור פנסיה לאלמנה 60%, היקף כיסוי במסלול 100% ושכר קובע 10,000 ₪ . חישוב קצבה לאלמנה: 6,000 ₪ = 60% * 10,000.

ו. סה"כ פנסיית השאירים המקסימאלית תהיה בין 100% ל - 120% מהפנסיה העתידית, אך לא תעלה בכל מקרה על 100% מההכנסה המבוטחת (דוגמא: אלמן + שני ילדים יקבלו 120% מהפנסיה העתידית, 120% = 60% + 30% * 2).

ז. היוון - אלמנת המבוטח/הפנסיונר תוכל להוון עד 25% מהפנסיה ולקבל סכום חד - פעמי, ע"י הקטנת הפנסיה החודשית למשך תקופה של עד 5 שנים.

ח. הבטחת תשלומים גם לאלמנה – במות המבוטח, תוכל האלמנה להבטיח/240 60/120/180 תשלומי פנסיה לפחות, אשר במותה, יתרתם תעבור ליורשיה (בהעדר שאירים).

נכון לשנת 2009 מנהלות קרנות הפנסיה ה"חדשות" מעל ל – 70 מיליארד ₪, וסך נכסיהן בתיק הנכסים ה"פנסיוני" של הציבור הולך וגדל משנה לשנה. דוגמא לקרנות פנסיה "חדשות": "מבטחים החדשה", "מקפת החדשה", "מיטבית – עתודות", "פסגה" ומסלול "הדס איילון", וכו'.



סוף דבר

במסגרת כתבה זו ניסינו לסקור את מאפייני קרנות הפנסיה ה"חדשות" המקיפות. מאחר ותחום זה מורכב ביותר וקצרה היריעה מלהרחיב על כל מאפייני הקרנות ניסינו להציג את המאפיינים בעלי המכנה המשותף הרחב ביותר בין קרנות הפנסיה ה"חדשות". כמו כן נגענו בקצרה בכתבה הקודמת בקרנות הפנסיה ה"חדשות" ה"כלליות". לכל המעוניין להרחיב את ידיעותיו בתחום יכול להשתמש באתר הפנסיה של משרד האוצר www.mog.gov.il בחלון "קרנות הפנסיה", אתר זה מספק אפשרות לפנות לתקנוני הקרנות השונים וכן יש בו מידע שימושי רב על הקרנות השונות, מושגים וכו'.
לכל המעוניין לקבל מידע נוסף או לשאול שאלות בעניין קרנות הפנסיה ה"חדשות" ניתן לפנות באמצעות הלינק המצ"ב של "הדס מלכות" באתר "חדרי חרדים" או באמצעות אתר הבית של "הדס ארזים בית השקעות" www.hadas-arazim.co.il.
הכתבה הינה לצרכי מידע בלבד ואין לראות באמור ייעוץ פנסיוני או ייעוץ מכל סוג שהוא. ט.ל.ח.



מוגש כשירות ע"י בית ההשקעות "הדס מלכות"

"הדס מלכות" הינה חברת בת של בית ההשקעות "הדס ארזים" שבשליטת MIDDLEGATE SECURITIES שהוקמה במיוחד לצרכי המשקיע החרדי וצרכיו הפיננסיים, תוך היצמדות לכל כללי ההלכה. בית ההשקעות "הדס מלכות" מציע מגוון רחב של שירותים פיננסיים, הכוללים: שירות ניהול תיקים, קרנות נאמנות, מבחר מסלולי השקעה בקופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה, ועוד. כמנכ"ל בית ההשקעות מכהן הבנקאי הוותיק שלום סעדון, בית ההשקעות מתנהל תחת פיקוח "הועד ההלכתי להשקעות ופיננסים" שע"י בד"צ העדה החרדית ירושלים.

קישורים:
הדס ארזים
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד