כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024

השקעות? אין רווחי אינסטנט

שלום סעדון, מנכ"ל בית ההשקעות 'הדס מלכות' מבית 'הדס ארזים' מציב, לראשונה, תמרורי אזהרה ברורים לכל מי שחושב להשקיע את כספו בבתי השקעות, ומסביר איך נזהרים מהרפתקאות כלכליות

שלום סעדון, מנכ"ל בית ההשקעות "הדס מלכות"
שלום סעדון, מנכ"ל בית ההשקעות "הדס מלכות"



"בזמן האחרון נחשף הציבור החרדי לפרשיות שונות של התמוטטות "בתי השקעות" למיניהם שהתרסקו בקול רעש גדול, והותירו את המשקיעים ובהם עשרות משפחות, נקיים מרכושם, תוהים ומיוסרים.

איך נזהרים מהרפתקאות כלכליות שכאלו? איך מזהים הרפתקאות כלכליות מבעוד מועד? פנינו למר שלום סעדון הבנקאי החרדי הוותיק, מנכ"ל בית ההשקעות "הדס מלכות" מבית "הדס ארזים" שהשיב לנו במאמר ארוך ומנומק, המציב לראשונה תמרורי אזהרה ברורים. השו"ת המלא לעיונכם!"

ראשית חובה לציין ולהזהיר אודות התמימות השוררת בציבור בכלל ובצבור החרדי בפרט בכל הקשור להשקעות. תמימות מסוכנת זו נובעת משתי סיבות:

א) חוסר ידיעה

ב) הרצון להשיג רווחים קלים

שתי סיבות אלו מביאות בהכרח להפסדים כספיים שאחריתם מי יישורנו. נשתדל בהמשך לתת כמה עצות כיצד להתגבר על חוסר הידיעה ולהימנע מלהשקיע במקומות שונים ומשונים.



כיצד הלקוח 'הפשוט' שאינו מבין יתר על המידה, יכול לזהות חברת השקעות בטוחה?

בית השקעות מוכר ורשמי הוא בית השקעות שקיבל אישור הממונה על שוק ההון באוצר ועומד בפיקוח של הרשות לניירות ערך. כלומר: החברה המחזיקה בבעלותה את בית ההשקעות, חייבת להיות בעלת רישיון לניהול תיקים מהרשות לניירות ערך הגוף המוסדי הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, ועל החברה להיות בעלת הון עצמי של מינימום 10 מליון ₪.

מובן שגם ליועצי ההשקעות צריך להיות רישיון לייעוץ בהשקעות מטעם הרשות לניירות ערך.
סביר להניח כי בית השקעות כזה, שקול בצעדיו, אינו מבטיח דבר, והעיקר פועל עפ"י אמות מידה מקצועיות.

חשוב לי להסביר את דרך הפעילות של בית השקעות: בעקרון , רוב בתי ההשקעות פועלים בדרך של פתיחת חשבון בסניף הבנק של הלקוח. החשבון נושא את שם הלקוח והוא נותן ייפוי כוח למנהל ההשקעות לפעול בחשבונו.

עלי להדגיש שני דברים חשובים:

ראשית , החשבון משמש אך ורק לפעילות השקעתית, דהיינו לא ניתן לבצע פעילות עו"ש, משיכות או הפקדות כספים ע"י בית ההשקעות ובגין כל פעולה שנעשתה, מפיק הבנק מכתב ללקוח על הפעולה ומהותה.

שנית, ייפוי הכוח שהלקוח נותן הינו חד צדדי, דהיינו הלקוח עצמאי להחליט בכל עת שירצה, על הפסקת ההתקשרות עם בית ההשקעות ע"י מתן הוראה לבנק ואינו תלוי באישור בית ההשקעות או במתן הסברים על החלטתו להפסקת ההתקשרות. יש במהלכים אלו, שליטה של הלקוח בכספו ואפשרות מצידו להחליט בכל עת האם ברצונו להמשיך לפעול או לא.



מה למעשה גורם לנפילות של משקיעים שאנו לצערנו שומעים לעיתים קרובות?

כאמור , בית השקעות חייב להיות בעל רישיון לעסוק בהשקעות. משמעות הדבר, שגוף או אדם פרטי שאין לו רישיון או תעודת יועץ השקעות מטעם הרשות לניירות ערך , הוא באופן טבעי , מקור סכנה.

יתר על כן , הבטחות על מתן תשואה גבוהה, אומרות דרשני, שהרי, כל יועצי ההשקעות למדו באותו בי"ס ובתי ההשקעות עובדים באותה זירה. החכמה לא נעצרה אצל אף אחד. ואם לדוגמא גוף מסוים יודע לעשות לאורך זמן 5% תשואה שנתית, הגוף השני לא יזנב רחוק מאחריו. כיום בהשקעות בבנקים בפיקדונות, הריבית נעה סביב האפס אחוז.

כאשר מגיע אדם כלשהוא ומבטיח תשואה של 6% לרבעון או תשואה חודשית של 5% כל בר דעת צריך לשאול את עצמו: הייתכן שאותו אדם יודע לעשות מה שאחרים לא יודעים לעשות? אם יש לו תשובה חד משמעית על כך, הוא יידע כיצד לפעול.

נקודה נוספת היא: הבטחות לאורך זמן שגם בעיתות משבר ממשיכות להתקיים. דהיינו: כאשר כל העולם נתון במשבר כלכלי עמוק ועסקים קורסים, ובאים ומבטיחים לך תשואה חיובית גבוהה , חובה פשוטה היא לשאול את עצמך: איך זה שהכול מתמוטט ואחרים מרוויחים ועוד בתשואות גבוהות כאלו?

חשוב גם לגעת בתחום המט"ח: זהו תחום שאנשים רבית מתפתים להשקיע בו וחושבים שבן לילה הם הפכו למבינים גדולים, שבידם להרוויח מיליונים.

באשר לחברות המסחר במט"ח, אצטט את דבריו של מר יוסף פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, המעיד על עצמו, כבוגר 15 שנות ניסיון בחדר עסקאות במט"ח, מתוך מאמר שלו "בגלובס" שפרסם ביום 20.4.09: "הן (החברות) מציעות תשתית מסחר כמו שמציעים בנקים, אך בניגוד לספקי התשתית והבנקים, במקרים רבים הם צד בעסקה ועומדים כנגד הלקוח, עובדה זו לא תצוין בשום פרסומת והסיבה לכך ברורה, מכיוון שכאשר לקוח מפסיד- הם מרוויחים.

ההערכה הרווחת בשוק היא שבין 90 ל95 אחוז מהשחקנים מפסידים את כספם במסחר בדרך זו. אין אף משחק בקזינו ששעורי הזכייה שלו כה נמוכים - ורווח כה בטוח למי שמנהל אותו".
כל מילה מיותרת.



האם קרן השקעות אמורה תמיד להניב תשואה?

כל השקעה אינה אמורה בהכרח להניב תשואה. וגם כל בית השקעות אחראי לא יבטיח תשואה מעבר לעובדה שאסור לו להבטיח תשואה. אך סביר להניח, כי כאשר פועלים עפ"י אמות מידה מקצועיות כאמור, בשילוב הניסיון שיש למנהלי בתי ההשקעות ויועצי ההשקעות, ניתן להניב תשואה בהתאם לסוג ההשקעה שנבחרה ע"י המשקיע.

האם בתי ההשקעות המוכרים חסינים בפני בעיות מעין אלו? בתי ההשקעות המוכרים , כמו כל גוף כלכלי , אינם חסינים מהתרחשויות בלתי צפויות . והראיה בשנת 2008, התמוטטו בעולם גופים כלכליים ענקיים , שאף אחד לא חזה את נפילתם.



כיצד ניתן להבטיח שלא נניח את כספנו על קרן הצבי?

כפי שציינתי , אין חסינות מוחלטת להשקעה . אך עלי להדגיש מספר דברים:

1. כאשר ההשקעה נעשית באגרות חיוב ממשלתיות , סביר להניח שהמדינה תעמוד מאחורי ההתחייבות ותפרע את האג"ח במועדן.

2. כאשר הלקוח יושב מול מנהל ההשקעות ובוחן עמו ביחד את דרך ההשקעה (ברור שאין מדבר בגופים או אנשים פרטיים) עליו לבדוק את התמהיל של ההשקעות.

בד"כ יועץ השקעות אחראי , שיודע כי מולו יושב לקוח , שאינו מתמצא בשוק ההון ,לא יציע הצעות ספקולטיביות שאינן מתאימות לאופיו של הלקוח. יחד עם זאת , אין היועץ יכול לכפות את דעתו על הלקוח ואם הלקוח החליט, שהוא מוכן לסכן את כספו ומעוניין להשקיע את רוב כספו במוצרים ספקולטיבים , כגון, מניות, על היועץ לפעול ע"פ הנחיתו של הלקוח.
זה כספו והוא רשאי לפעול בו כראות עיניו.

חשוב לדעת: יועץ השקעות שלא פעל ע"פ הנחיות הלקוח חשוף לתביעה אישית.

חשוב לספר שני סיפורים בעלי משמעות לנאמר:

1. יום אחד בהיותי מנהל סניף בבנק, ניגש אלי לקוח עם סכום גדול של כסף וביקש לדעת כמה אחוזים יקבל כפיקדון לשנה. הריבית השנתית עמדה אז בסביבות 4%. אמרתי ללקוח, שהמקסימום שאני יכול להציע לו, נע בסביבות 4.3% עד 4.4%. הלקוח טען, כי בנק אחר הציע לו בסביבות 6.5%. לקחתי את שפופרת הטלפון וחייגתי. לאן אתה מחייג? שאל אותי הלקוח. למנכ"ל הבנק, עניתי. לשם מה? שאל הלקוח. כדי להגיד לו להעביר את כל כספי הפיקדונות של הבנק, לאותו בנק שמציע 6.5%, עניתי. כל מילה מיותרת. בסופו של דבר הלקוח השקיע את כספו אצלנו.

2. באחת הפעמים, כשהייתי אצל הגאון הרב מנחם מנדל שפרן שליט"א הייתי עד למחזה נורא:
אנשים, שהשקיעו את כספם בקרקעות ברומניה ובלונדון, הבינו ששמו את כספם על קרן הצבי ונפלו למעשה מרמה. הגאון הרב שפרן שליטא עמל קשות להחזיר את כספי המשקיעים. " אתה רואה" אמר לי "זה מעשים בכל יום אצלי מאנשים שמתפתים להשקיע מכל הבא ליד". כידוע הוציא הדיין הרה"ג ישראל פישביין מכתב כבר בשנת התשס"ג, מכתב אזהרה שפורסם שנית לאחרונה , הודות המקרים האחרונים והרצון של רבים המתפתים להשקיע את כספם אצל כאלו שאין להם שום בסיס כלכלי ובטחונות ובשל ספק רווח יכולים להפסיד את כל כספם.

לסיום , על המשקיע לבדוק היטב , הדק היטב , היכן הוא משקיע , מי בית ההשקעות, מי האנשים העומדים מאחוריו , מה הניסיון שהצטבר אצלם , כיצד הם פועלים לאורך זמן ובעיתות משבר והעיקר האם הם מפוקחים כראוי. רק בצורה זו ניתן להבטיח בס"ד שלא נבוש ולא ניכשל.



מוגש כשירות ע"י בית ההשקעות "הדס מלכות"

"הדס מלכות" הינה חברת בת של בית ההשקעות "הדס ארזים" שבשליטת MIDDLEGATE SECURITIES שהוקמה במיוחד לצרכי המשקיע החרדי וצרכיו הפיננסיים, תוך היצמדות לכל כללי ההלכה. בית ההשקעות "הדס מלכות" מציע מגוון רחב של שירותים פיננסיים, הכוללים: שירות ניהול תיקים, קרנות נאמנות, מבחר מסלולי השקעה בקופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה, ועוד. כמנכ"ל בית ההשקעות מכהן הבנקאי הוותיק שלום סעדון, בית ההשקעות מתנהל תחת פיקוח "הועד ההלכתי להשקעות ופיננסים" שע"י בד"צ העדה החרדית ירושלים.

קישורים:
הדס ארזים
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד