כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"כמה הם 2 בריבוע"

דרישה: הפללת מנהלי מוסדות הקנאים ו'הפלג'; הח"כים החרדים יגיבו?

איום חדש על מוסדות הקנאים ו'הפלג הירושלמי' בירושלים, מטיל צל כבד גם על כלל המוסדות החרדיים בעיר: בעתירה שהוגשה נטען כי מוסדות אלו פועלים שלא כחוק • הדרישה: סגירת המוסדות, חיוב ההורים לשלוח את הילדים למוסדות אחרים והפללתם של מנהלי המוסדות וההורים 

דרישה: הפללת מנהלי מוסדות הקנאים ו'הפלג'; הח"כים החרדים יגיבו?
אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר פלאש90, PIXABAY

בירושלים לומדים כיום כ-280,000 תלמידים במוסדות הפועלים כחוק – בחינוך הממלכתי לגווניו, ברשתות החינוך החרדיות, ובמוסדות המאושרים על ידי המדינה (מוכר שאינו רשמי ומוסדות פטור).

עמותת חדו"ש הגישה היום (שלישי) עתירה לבגץ ובו טענה כי בנוסף אליהם ישנם בין 40,000-50,000 ילדים ונערים בגילאי חינוך חובה בעיר, שרובם לומדים במוסדות הפועלים בניגוד לדין, בעיקר במגזר החרדי הקנאי ובמזרח ירושלים, "כל זאת קורה תוך עצימת עיניים מוחלטת – ומכוונת – של משרד החינוך ושל עיריית ירושלים כאחד", נטען בעתירה - הדורשת מעיריית ירושלים ומשרד החינוך לסגור את מוסדות הלימוד הללו, או לחילופין לחייבם בקבלת רישיון תוך אכיפת החוק כדין. בנוסף, דורשים בעתירה מכוח חוק חינוך חובה, להפיק רשימה שמית של כלל הילדים הללו והבאתם ללימודים במוסדות הרשמיים. כמו כן, הדרישה היא לפעול בצעדים מנהליים ופליליים כנגד מוסדות חינוך הפועלים שלא כחוק וכנגד מנהליהם, וכן כנגד הורי הילדים שאינם לומדים בבית ספר מורשה.

נדגיש, כי העתירה מתמקדת במוסדות הלימוד של החרדים הקנאים בלבד כדוגמת חסידות תולדות אהרון, תולדות אברהם יצחק, סאטמר, תורה ויראה, דושינסקיא ולכאורה גם מוסדות הלימוד של הפלג הירושלמי, ולא במוסדות החרדים הרגילים כמוסדות המוכש"ר והפטור.

למרות שהמספרים בציבור החרדי הקנאי ובמגזר הערבי כמעט וזהים, העתירה התמקדה בציבור החרדי כיוון ששם העדויות הן רבות.

מעיון בטענות המובאות בעתירה נראה כי על פניו, במרבית מהטענות עולה קו דמיון ברור בשיטת החינוך - בין מוסדות חינוך אלו למוסדות החרדים של המוכש"ר והפטור, ועל כן נשאלת השאלה מדוע הם נטפלו דווקא אליהם, והאם העובדה שלאלו אין ייצוג בכנסת, היא זו שעומדת כעת בעוכריהם.

אל העתירה צורפו עדויות של תלמידים חרדים לשעבר שלמדו במערכות חינוך אלו, שבהן הם מספרים על הקושי שחוו כתוצאה מאי לימודי מקצועות החול אפילו הבסיסיים ביותר כדוגמת מתמטיקה ואנגלית. כשגם טענות אלו נשמעו פעמים רבות מחרדים לשעבר שלמדו במוסדות החרדים הרגילים.

בתור אסמכתאות וחיזוקים לעתירה, טענו בחדו"ש כי שעות הלימוד במוסדות לימוד אלו ארוכות באופן ניכר ממוסדות אחרים, ולימודי המקצועות בהם הינם בסיסיים ומטה. "יום הלימודים במוסד היה של 7 שעות ויותר", נכתב בנספח שצורף לעתירה. "עד כיתה ב' לומדים לימודי קודש בלבד, ומכיתה ב' הוקדשה שעה אחת ביום ללימודי חול כמו מתמטיקה או דקדוק בלשון הקודש. רמת לימודי החול נמוכה ובסיסית מאוד. לא לומדים כלל עברית, אנגלית, מדעים או מקצועות כלליים אחרים".

נציין כי חלק גדול מהטענות המובאות בעתירה, הינן הנורמות המקובלות בכלל המוסדות החרדים ואף הרשמיים שבהם.

טענה נוספת המובאת בעתירה היא על האוכל במוסדות הלימוד. "חדר האוכל צפוף מאוד והאוכל היה חוזר על עצמו מדי שבוע". אחד התלמידים טען כי לפעמים העדיף לאכול רק לחם מכיוון שהאוכל היה לא אכיל.

אחת מהתלמידות הצהירה בשבועה, כי "לימודי חול למדנו מעט ועד כיתה ח'. למדנו את 4 פעולות החשבון הבסיסיות, אחוזים ומעט גיאומטריה בסיסי. רק כאשה בוגרת גיליתי שיש מספרים שליליים. כשנשאלתי לראשונה כאשה בוגרת כמה הם 2 בריבוע לא הבנתי בכלל את השאלה".

בנוסף, הדגישו בעתירה כי "חמורה לא פחות הנה האינדוקטרינציה השיטתית של בתי הספר כנגד מדינת ישראל והציונות, אשר הוצגו ככפירה החמורה ביותר והסיבה שבגינה לא בא המשיח. יודגש, שאין מדובר בתפיסה לא-ציונית, אלא בתפיסה אנטי-ציונית בוטה וקיצונית, שלא ניתן ליישבה בשום דרך עם דרישותיו המפורשות של חוק חינוך ממלכתי".

כאמור, מעיון בטענות המובאות בעתירה נראה כי על פניו, במרבית מהטענות עולה קו דמיון ברור בין מוסדות חינוך אלו למוסדות החרדים של המוכש"ר והפטור, ועל כן עולה השאלה האם חברי הכנסת החרדים יבחרו לעמוד לצידם, שכן מרבית הטענות קיימות גם נגד מסדות המוכש"ר והפטור או שמא הבחירות לכנסת יגרמו להם להחריש.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "עיריית ירושלים שמה במוקד את נושא חינוך תלמידי הבירה, הכולל את כלל המגזרים. המספרים המצוינים בעתירה, של תלמידים בירושלים במגזרים החרדי והערבי אינם מדויקים; וכתוצאה מכך גם המסקנות שמסיקים העותרים, בירושלים קיימים באופן היסטורי מוסדות חינוך פרטיים שאינם נמנים על זרמי המוסדות הרשמיים או המוכרים שאינם רשמים. מוסדות אלו פועלים באישור משרד החינוך, ולכן זו טעות להגדירם כתלמידים שאינם לומדים. העירייה, ככל שתידרש, תגיב לעתירה בבית המשפט".

ממשרד החינוך נמסר כי מדובר במוסדות שאינם מתוקצבים ומפוקחים על ידי המשרד.

אנחנו ב'בחדרי חרדים' נמשיך לעקוב ולעדכן.

 

עמותת חדו"ש עתירה לבגץ מוסדות חינוך קנאים משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד