ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
למרות המתיחות

קברו הקדוש של הנביא יחזקאל בעיראק הפך למוקד עלייה לרגל

גם אחרי חיסולו של הגנרל האיראני: קברו של יחזקאל הנביא בעיראק, הפך לאחרונה למוקד עלייה לרגל דווקא של מוסלמים • למרות המתיחות בין ארה"ב לאיראן שמשפיעה גם על הרחוב העיראקי - היא לא ניכרת במקום הקדוש הזה • הגומחה המסתורית, הכיתוב בעברית והעדויות

קברו הקדוש של הנביא יחזקאל בעיראק הפך למוקד עלייה לרגל
מוסלמים מתפללים צילום: Sliman Khader/Flash90

קברו של יחזקאל הנביא בעיראק הופך לאט לאט לאתר עלייה לרגל - הפעם על ידי מוסלמים ואפילו המתיחות בין ארצות הברית לאיראן שמשפיעה בעיראק, לא משפיעה על המקום.

גם אחרי חיסולו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני בבגדאד, הרקטות שנורו בתגובה על ידי המיליציות הפרו-איראניות לעבר חיילים אמריקאים בעיראק, ואלפי המפגינים שנמצאים ברחובות מאז אוקטובר בדרישה להפסיק את השחיתות. הקבר הקדוש נותר מקום שקט וקסום שפתוח לכל המבקרים. כך מפרסמת ג'ודית ניורינק באתר 'הארץ' בשפה האנגלית.

"הנביא יחזקאל נחשב לאחד מ-24 נביאים המופיעים בקוראן", אומר אחמד עבדלרמן, בן 31, המשמש מדריך למבקרים במקום. לדבריו, "המקום הוא בן למעלה מ-1,800 שנה".

בתוך הקבר הקדוש נמצא "השער לארץ ישראל", גומחה המובנית בתוך הקיר והוסתרה מאחורי דלתות עץ, שגודרה לאחרונה עם רשת כחולה. אנשים הצמידו סרטי משאלות ירוקים לרשת, דרך מסורתית להעביר משאלות לקדושים מדתות שונות.

"הם עשו כאן משהו עם ספריהם והנרות שלהם", אומר המדריך, בהתייחסו לשימוש הגומחה במהלך השנים בהן זה עדיין היה חלק מבית כנסת, "זה היה קדוש להם". ייתכן שספרי התורה נשמרו שם, אבל עכשיו הגומחה ריקה.

מעל הגומחה יש אבן עם כיתוב בעברית מחוברת לקיר. על פי המסורת, האבן הייתה בעבר חלק מקברו של יחזקאל הנביא, לפני שמקום קבורתו הוחלף במצבה המכסה את קברו כיום. עם זאת, סגנון הכתיבה העברית מצביע על כך שמדובר בממצא חדיש יחסית. תיאורטית זה יכול היה להיות העתק של לוח קדום יותר. זהו בית הכנסת היחיד בעיראק שעדיין עומד ולא הוסב למסגד. הנביא יחזקאל לא זכה לראות עוד את ארץ הולדתו. הוא נפטר בשנת 569 לפני הספירה, בכיפל - עיראק, שם על פי המסורת הוא נקבר.

לאחר למעלה מ-2,000 שנות מגורים משותפים, כמעט ולא נשארו כיום יהודים בעירק, לאחר עשרות שנים של אנטישמיות. היה גל גדול של הגירה, לאחר שסדאם חוסיין החל להוציא להורג יהודים בשנות השבעים.

בעבר יהודייה עירקית שרוצה להישאר בעילום שם למען ביטחונה, המשיכה לעלות לקבר בעצמה כילדה, היא סיפרה שעולי רגל יהודים היו מתלבשים כמוסלמים בניסיון למשוך פחות תשומת לב בבואם לביקורם השנתי. העלייה למקום נפסקה רק כאשר המדינה נקלעה למאבק עדתי אלים לאחר נפילתו של הרודן סדאם חוסיין.

יחזקאל הנביא עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד