י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"בכיתי המון בלילה"

רופא עם ספודיק: החרדי שסיפורו מעורר הדים

שלא שינו את לבושם: יהודה סבינר, חסיד גור, סיים לימודי רפואה והגשים חלום שאפתני שאליו ייחל מאז שהיה ילד • "אתה מרגיש את המבטים?" נשאל והשיב, "כן, ראיתי אנשים מאחורי וילונות עומדים ומצלמים"

רופא עם ספודיק: החרדי שסיפורו מעורר הדים
יהודה סבינר צילום: חדשות 12

"שלא שינו לבושם": יהודה סבינר, חסיד גור, סיים לימודי רפואה והגשים חלום שאפתני שאליו ייחל מאז שהיה ילד. סיפורו יוצא הדופן מעורר הדים נרחבים מאוד בתקשורת, זאת לאחר שהתראיין בכמה כלי תקשורת וסיפר על המסע שלו ללימודי הרפואה.

בראיון לחדשות 12 הוא מספר על התחושות וגם על המבטים של האנשים המאושפזים, שלא רגילים לראות חסיד גור בחלוק לבן מגיע לבדוק אותם. סבינר הוא הראשון בחסידות שעשה היסטוריה והפך לרופא. למעשה, הוא החרדי הראשון בישראל שגדל בבית חסידי אותנטי ומגיע מהשטיבל החסידי אל עולם הרפואה.

בקרוב סבינר יתחיל את הסטאז' ויקבל את התואר הנכסף בגיל 30. בתולדות חסידות גור לא זוכרים אברך עם סיפור כמו שלו. "אני לא חושב שזה חריג למצוא רופא או רופאה חרדים במדינת ישראל, לרוב הם מגיעים מחו"ל, אני לא מכיר עוד מישהו שהגיע מלב הקונצנזוס החרדי לתחום הזה", אומר יהודה, שגדל בשכונת הר נוף בירושלים.

יום אחד הוא סיפר לאחד מאנשי הצוות בישיבה מה עובר לו בראש. "אמרתי לרב, אתה יודע מה השאיפה שלי בחיים, אני רוצה להיות רופא והוא אחז את ראשו בין שתי ידיו ואמר: אתה פשוט צריך פסיכיאטר, זה לא מעשי. אתה לא תתקבל, אתה לא יכול. אתה לא תצא נגד כל הקהילה שלך".

גדליה, אביו של יהודה, סיפר לחדשות 12, "אני חשבתי שזו שובבות נעורים, הייתי בטוח שהוא יהיה איזה רב קהילה, משפיע גדול, מה יכול להיות יותר סיפוק לאבא ואמא שהבן שלהם מייעד את עצמו להיות גדול בתורה?", אמר האב.

"כמה חששתם שתכנונים כאלה יכולים לפגוע לו בשידוך?", נשאל האב, והשיב: "שידוך זה משמיים, זה נקבע קודם ושום דבר לא יכול לשנות אותו. אני מאמין בזה באמונה שלמה".

גדליה סבינר עם בנו. קרדיט: צילום מסך, חדשות 12

רחל, אשתו של יהודה, התראיינה גם היא לכתבה, אך עם הגב למצלמה. "אני רוצה לכבד את המקום שממנו הגעתי, זה קצת פחות מקובל להיחשף בתקשורת. אין בזה בעיה הלכתית, אבל זה עניין אישי שלי שאני מעדיפה ככה".

"כשהגיע זמן לשידוך, ליהודה היה חשוב שיבהירו להורים של המיועדת כי הוא לא מתכוון להישאר תלמיד ישיבה כל חייו", הוסיפה רחל. היא סיפרה כי אמרו לאבא שלה שהוא, "הולך להיות גדול הדור הבא, הוא עילוי, הוא מהחמישייה הפותחת של חסידות גור". יהודה השיב כי, "מישהו שם נסחף".

שמונה חודשים אחרי החתונה יהודה סיפר לאשתו על חלומו הגדול. "זו הייתה שיחה מאד קשה", אמרה אשתו, "כי אני הבנתי באותו רגע שאו שאני הפסדתי את החלום שלי שבעלי ישב וילמד תורה, או שאם אני אכריח אותו לשבת וללמוד תורה, אז הפסדתי בעל שהוא שמח ומאושר", אמרה. "אני בכיתי המון בלילה הזה, שאלתי אותו כל הזמן, זה מה שאתה רוצה שהילדים שלך יראו? שאבא שלהם רופא?".

יהודה סיפר כי הוא הרגיש רע מאד באותו לילה. "הרגשתי נורא נורא נורא רע, ואני גם זוכר שאמרתי לה, אל תדאגי אני לא אעשה את זה. הכל בסדר. זו רק בדיחה. את יודעת שזה לא מעשי". יהודה המשיך לספר, "בגדלות נפש עצומה היא הגיעה אליי ואמרה לי למחרת, אני לא אהיה זאת שאהרוס לך את החלום".

רחל אמרה כי היא ביקשה ממנו שיבדוק עם דמות חינוכית ששניהם סמכו עליה. "וברגע שהוא קיבל את האישור, הלכתי אתו בכל הכוח". היא נשאלה אם קיוותה שהוא לא יקבל את האישור מהדמות החינוכית, "מאד", ענתה. "הייתי כל כך בטוחה שהוא לא יקבל את האישור, שהייתי כל כך נדיבה, שאמרתי לו שאם הוא יקבל אישור - אני גם אסע אתו לאוסטרליה".

ד"ר שפירא, האיש שממנו הכל התחיל. קרדיט: צילום מסך, חדשות 12

יהודה סיפר, "ביום הראשון בטכניון ללימודי רפואה עצר אותי השומר ואמר לי איזה יופי, אתה משגיח הכשרות החדש". לאחר שנתיים הוא סיים מכינה עם 5 יחידות במתמטיקה, פיזיקה, ואנגלית, עם ממוצע גבוה מאד.

את התואר שלו הוא חייב לפרופסור ארנון בנטון, שהוביל את הקמת המכינות לחרדים, המטרה הייתה לאתר את מיטב המוחות מכל המגזרים וגם מתוך אחריות לאומית של צמצום פערים, כך לדברי הפרופ'. מאז המחזור של יהודה יש כבר 100 סטודנטים חרדים בכל הפקולטות בטכניון.

פרופסור בנטון אמר כי, "ברגע שאתה נותן הקלה הקדמית לסקטור מסוים, יצא לו דימוי שאם נאמר "חרדי שסיים את הטכניון", יהיה פחות טוב כי נתנו לו הקלות. ולכן המדיניות של הטכניון היא לא לתת הקלות לאף סקטור. הדגש שלנו הוא השלב הראשון - לגשר על הפערים. הייתי מגדיר את יהודה כאחד מפורצי הדרך שנראה שאפשר לעשות את הדברים האלה ולהישאר עם כל הגוונים", כשהכוונה היא למלבושיו החסידיים החריגים בנוף.

יהודה סיפר שהוא הרגיש ביקום אחר בהתחלה, "יש כאן הכל: עם כפכפים, מכנסיים קצרים, ואתה בא פה עם כובע וחליפה ואתה מרגיש שנפלת ליקום שאתה לא מבין את השפה. יותר מזרות, זה פשוט מעלה חרדה".

יהודה סיפר כי, "בשנים הראשונות זה היה בסוד, אחרי כמה שנים הסוד יצא כשהתקבלתי לטכניון". אשתו רחל סיפרה כי התגובות בהתחלה היו מאוד מאוד קשות. "הייתה מישהי שאמרה לי שאני צריכה להתפלל יותר שבעלי יתעשת ויחזור לכולל. היו כאלה שאמרו לנו שסולם הערכים שלנו לא תקין, כנראה שהתורה לא מספיק חשובה לכם". ברגע שהוא התקבל לרפואה, אומרת רחל, "התגובות השתנו לעידוד ותמיכה".

לגבי סוגיית נתיחת גופות שנכללה בהכשרתו כרופא, אמר יהודה, "שאלתי רב מה לעשות, הרב שאל אותי האם מחייבים אותי לנתח גופות, אמרתי שלא. אז הרב אמר לי בוא לא ניכנס לזה".

"ההיסטוריה הרפואית השאירה חותם עם רופאים חרדים, כמו הרמב"ם, אם זה אמוראים שהיו רופאים, הם כבר התוו דרך ועוד לא מצאתי משהו שלא היה לו פתרון".

חסיד גור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד