י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מדרסים לילדים - בעד, או נגד?

כל ילד שלישי מתלונן על כאבים בברכיים, בכפות הרגליים, או ברגליים, בגלל גדילה מואצת, נשיאת ילקוט בי"ס כבד, פעילות גופנית מאומצת ועוד • הסיבות עשויות להיות מגוונות ורבות, אך התוצאה זהה- כאבים הפוגעים בתפקוד, עיוות בצורת כף הרגל בגלל שימוש לא נכון (כדי להימנע מהכאב), פגיעה קבועה ביציבה, בעקבותיה פגיעה בהתפתחות התקינה של הגב, מערכת השלד ועוד

מדרסים לילדים - בעד, או נגד?
מדרסים לילדים צילום: fixfeet

הורים רבים נוהגים להשתמש במדרסים לילדיהם, אם יש להם בעיה הנובעת מכף הרגל, כמו פלטפוס למשל, או ששתי הרגליים אינן באורך שווה.

מדרסים לילדים אלה הם קרש הצלה. הם מגנים עליהם מפני כאבים מיותרים, מבטיחים התפתחות תקינה של כף הרגל ואף משפרים את היציבה, מונעים פציעות שונות ומשפרים את תחושת הנוחות ואת התפקוד הכללי של הילד.

אך מה אם אין לילדים שלכם פלטפוס, או בעיות אחרות ברגליים?

כל ילד שלישי מתלונן על כאבים בברכיים, בכפות הרגליים, או ברגליים, בגלל גדילה מואצת, נשיאת ילקוט בי"ס כבד, פעילות גופנית מאומצת ועוד.

הסיבות עשויות להיות מגוונות ורבות, אך התוצאה זהה- כאבים הפוגעים בתפקוד, עיוות בצורת כף הרגל בגלל שימוש לא נכון (כדי להימנע מהכאב), פגיעה קבועה ביציבה, בעקבותיה פגיעה בהתפתחות התקינה של הגב, מערכת השלד ועוד.

איך מדרסים יכולים לפתור את הבעיה?

ראשית כל, חשוב לציין כי במיוחד כאשר מדובר ברכישת מדרסים לילדים, יש לגשת להיבדק אצל אורתופד ילדים לפני רכישת מדרסים.

בדיקה רפואית מקצועית מיועדת לצורך הערכה מקצועית לגבי נחיצות המדרסים, כי שימוש במדרסים עשוי לשנות את מנח כף הרגל והקרסול ולשנות את מבנה העצמות, לצורך סיוע ביציבה נכונה.

ילדים ותינוקות נוטים לסבול ממצב מולד של פלטפוס, שמתקן את עצמו באופן טבעי עם הזמן, בין גיל שש ועד גיל 16 לערך, יש לערב אורתופד ילדים בהחלטה ולהתייעץ אייתו באם יש צורך בשימוש במדרסים. אורתופד המתמחה בגיל הרך, יוכל לומר לכם מה מקור הבעיה ואם אכן מדרסים הם הפתרון. בחלק מהמקרים, הפלטפוס בכף הרגל אינו נעלם עם השנים ועלול לגרום לבעיות ביציבה, כאבים לאורך הרגליים, חלוקה בלתי שווה של עומסים, היוצרת שחיקה ואפילו נקעים חוזרים ועוד.

השוואת עומסים וחלוקה מחדש של הלחצים על כף הרגל בעזרת מדרסים, יכולה לשפר לאין ערוך את איכות החיים של ילדכם ולשמור על בריאות כפות הרגליים שלהם.

מתי כדאי להתאים מדרסים לילדים שלכם?

  • כאשר אתם מעוניינים לסייע לילד בשימור היציבה שלו
  • כאשר הילד מתלונן על חוסר נוחות, או על כאבים לאורך הרגל ומערכת השלד
  • כאשר הילד מתלונן על עייפות בלתי רגילה בעקבות פעילות ספורטיבית
  • כאשר הילד סובל מפציעות חוזרות בגפיים, או בעקבות פעילות ספורטיבית.
  • כאשר אתם מעוניינים למנוע הופעה של בעיות קליניות עם התבגרות הילד
  • כאשר ילדכם סובל מנקעים חוזרים בקרסול.
  • כאשר הילד מתלונן על כאבים בלתי מוסברים לאורך הגוף.
  • כאשר הילד נוטה לציפורן חודרנית, או עיוותים בכפות הרגליים.
  • כאשר ילדכם עוסק באופן קבוע, רציף ואינטנסיבי בפעילויות ספורטיביות מסודרות, או ספונטניות, בעיקר כאשר מדובר על קפיצות, ריצות ודילוגים, המייצרים עומס בלתי רגיל על כפות הרגליים ועל מערכת השלד כולה.

איך עוזרים המדרסים לפתור את הבעיות האלה?

אם יש לילדכם עיוות מולד, או פלטפוס בכף הרגל, חשוב להבין שמדרסים לא יכולים לתקן אותו. יחד עם זאת, יש להם תפקידים רבים אחרים בשיפור איכות החיים של הילד באופן ניכר:

  1. תמיכה בכף הרגל
  2. שיפור היציבה
  3. מניעת התפתחות של בעיות עתידיות
  4. מניעת נקים נלווים לפלטפוס, כמו דלקות בכפות הרגליים, העשויות לגרום לכאבים עזים, בעיות גב, בעיות ביציבה ובשיווי המשקל.
  5. יצירת קשת מלאכותית לילדים עם פלטפוס

במה שונים מדרסים לילדים ממדרסים למבוגרים?

בעת ייצור של מדרסים לילדים, נלקחת בחשבון הדינמיות הרבה המאפיינת את הילדים, הצורך שלהם בתנועה בלתי פוסקת, הפעלה תכופה של הגוף והתפתחות בלתי פוסקת של כף הרגל.

כמו נעליים, גם את המדרסים לילדים תצטרכו להחליף עם הגדילה וההתפתחות, כדי להתאים אותם ללא הרף למבנה המשתנה של כף הרגל.

לסיכום

ביקור אצל אורתופד מומחה לילדים הוא חובה לפני התאמת מדרסים לילד. יש ילדים הזקוקים למדרסים בגלל בעיה במבנה הרגל, כמו פלטפוס, או עיוות מבני אחר, אך יש ילדים שאין להם פגם נראה לעין והם בכל זאת סובלים מכאבי גפיים וגב, יתכן שבעקבות גדילה מואצת, או בעיה לא מאובחנת.

בכל אחד מהמקרים הללו, מדרסים יכולים לשפר את איכות החיים של הילד לאין ערוך, למנוע ממנו כאבים מיותרים, לתקן את היציבה שלו, לשמור על תקינות הגב והרגליים לטווח הארוך ולמנוע התפתחות של בעיות בעתיד הקרוב והרחוק.

מדרסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד