י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
זיוף נתוני החרדים

הפרשן הצבאי מאשים: הרמטכ"ל ידע והסתיר

משבר אמון. דו"ח ועדת נומה חשף: כבר ביוני אשתקד עידכן ראש אכ"א את לשכת הרמטכ"ל על בעיות בספירת החרדים המתגייסים, אבל עד דצמבר הנושא לא דווח לדרג המדיני ולציבור. כך הסתירו את הפרשה, כך הולך הצבא ומאבד את אמון העם. תגובת צה"ל: "נכון היה לדווח מיידית"

הפרשן הצבאי מאשים: הרמטכ"ל ידע והסתיר
חרדי בלשכת גיוס צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

יוסי יהושוע הפרשן הצבאי של 'ידיעות אחרונות' שופך אור על הסקנדל הגדול בנושא 'גיוס חרדים' והמספרים המנופחים.

יותר מדי תקלות חמורות מתרחשות בצה"ל בעת האחרונה ויוצרות משבר אמון חריף בין הציבור לצבא שספק אם ניתן יהיה לתקן אותו, בוודאי לא בטווח הקצר. בכל המקרים האחרונים לא ניתן להשליך את האחריות כלפי מטה, וכשמעמיקים בתחקירים מגלים שהיא עולה לרמה הכי גבוהה שיש.

קחו את פרשת זיוף נתוני החרדים: כל המעורבים הם מדרגת סא"ל ועד אלוף שננזפו על חלקם, אבל יש עוד גורם אחראי והוא הרמטכ"ל אביב כוכבי, שחלקו הוצנע.

שימו לב ללוח הזמנים הבא: באפריל אשתקד מגלה ראש מינהלת החרדים באכ"א את הפער בספירה. הוא פונה לתא"ל ערן שני, שמורה לבדוק את המספרים מחדש ומקיים מספר דיונים בנושא. ב־12 ביוני, לאחר שהפער מתברר, הוא פונה למפקדו, ראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז. זה מקיים דיונים ללימוד החומר, וכפי שנכתב בדוח של רוני נומה "בשבועות שלאחר מכן התנהל שיח בין לשכת ראש אכ"א ללשכת הרמטכ"ל בעניין החשש לאי־דיוקים בדיווחים, ונמסר על ידי ראש אכ"א כי הנושא בבדיקה".

לפי הממצאים, עד סוף יוני לשכת הרמטכ“ל כוכבי מעודכנת. תא"ל אמיר ודמני, מחליפו של תא"ל שני, בודק מחדש את הנתונים בספטמבר. מוקמת ועדת בדיקה פנים צה"לית, ובאוקטובר מוצגים הנתונים שוב בפני הרמטכ"ל. הוא שוב מתמהמה, ולא מדווח לדרג המדיני ולציבור.

בתחילת דצמבר מתפוצצת הפרשה ברעש גדול בתקשורת, ואז כוכבי נאלץ למנות ועדת חקירה חיצונית בראשות אלוף במיל' נומה, ולדווח רשמית לציבור, לדרג המדיני ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. כוכבי טעה טעות קשה. הוא היה צריך מיד להוציא הודעה ולא עשה זאת. מה ששומעים מסביבתו של כוכבי, כמו בהרבה מקרים, זה לא רצון להסתיר אלא "לדייק נתונים". זה המונח החדש. לכן נערכים עוד ועוד דיונים ומתברר כי מפספסים לפעמים את העיקר: דיווּח האמת בזמן. נומה, אחד שלא עושה חשבון, העיר על כך לרמטכ"ל בשיחה בארבע עיניים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: ”צה"ל פועל בשקיפות, כל ניסיון להצביע אחרת הינו עיוות של המציאות. מרגע שהנושא הובא לידיעת הרמטכ"ל ניתנה הנחיה להשלים את הבדיקה ולהציג את הנתונים לדרג המדיני, הכנסת והציבור. על אף שהפערים התגלו על ידי צה"ל ונחקרו על ידו, וכפי שנאמר בהודעת דו"צ בסיכום ועדת רוני נומה, נכון היה לדווח על כך באופן מיידי עוד בטרם הושלמה הבדיקה".

אביב כוכבי צה"ל גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד