י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
השאננות ברחוב החסידי

הכינוסים הריקים והחסידים שמצביעים ליכוד, עוצמה, ימינה וש״ס

למרות שאנו אוחזים בשיאה של מערכת בחירות ועל אף כינוסי הבחירות המושקעים - עושה רושם כי הרחוב החרדי-חסידי מנומנם למדי וכי ביהדות התורה לא מצליחים בשלב זה לייצר את האפקט המתבקש • מסתמן: זליגה המונית של קולות חסידיים למפלגות אחרות • בדיקת 'בחדרי'

הכינוסים הריקים והחסידים שמצביעים ליכוד, עוצמה, ימינה וש״ס
אילוסטרציה צילום: ד. כהן, א. פיטוסי, י. זינדל

בדיקת 'בחדרי': זר שיקלע בימים אלה לאחת מהשכונות החסידיות בישראל, יתקשה להבחין שבעוד חמישה ימים יש בחירות מכריעות במיוחד עבור רבים מבני הציבור החרדי - כפי שכבר היטיבו להגדיר במטה ההסברה של יהדות התורה כי הפעם מדובר מאבק על "זכות הקיום".

גם בימים אלה, הרחוב החסידי רדום ושאנן אל מול הבחירות הגורליות, ובמפלגה חיפשו דרכים יצירתיות כדי לעורר את השטח החסידי, אך עד כה ללא הצלחה.

גם כינוסי הבחירות בהשתתפות חברי 'המועצת החסידית' לא מצליחה בשלב הזה לייצר את האפקט המתבקש.

בנוסף, קיימת דאגה ביהדות התורה מכך שבשנים האחרונות ובמיוחד בסבבים האחרונים, ישנה תופעות בה חסידים רבים תומכים במפלגות כמו הליכוד, ימינה ועוצמה יהודית.

בפועל, הציבור החרדי-חסידי העובד אינו זוכה ליחס מחברי הכנסת - אלו שאמורים לייצגם במשכן. וכך, בעוד בציבור הליטאי משקיעים מאמצים רבים כדי לגייס את קבוצת החרדים העובדים להצביע למפלגת יהדוה"ת, באגודת ישראל מתעלמים לחלוטין מהתופעה, ומעדיפים לשכנע את המשוכנעים ולהסתפק רק בלרדת אל המטות שם יושבים תומכי המפלגה שגם ככה נלהבים, ומקבלים תחושה שהשטח בוער.

גם בכינוסי הבחירות עם חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל שנערכו ביומיים האחרונים, נצפו בעיקר ציבור חסידי אותנטי שמצביע באופן אוטומטי לאגודת ישראל, אך 'החסידים החדשים' לא נראו שם. העובדים שסובלים מחוסר יחס בקהילות, לא זוכים ליחס מההנהגה הפוליטית ובצר להם הם מעדיפים לערוק למפלגות השכנות מהימין.

המפה משתנה? בן גביר בשיח סוד עם חסידים. צילום: באדיבות המצלם

בשנים האחרונות גוברים הקולות בציבור החסידי - להעדיף את נתניהו, בנט, סמוטריץ ובן גביר על פני ליצמן, פרוש, אייכלר וטסלר. התלונות שנשמעות כלפיהם הם על קיפוח בוטה וחוסר התערבות של הנציגים בנושאים שחשובים להם, ובהם שילוב בתעסוקה, מוסדות ייעודיים, ולימודי חול. אך הנציגים מעדיפים להתעסק בחילולי השבת ובמאבקי דת שפחות נוגעים אל הציבור הזה.

כך נוצר מצב בו הציבור החסידי נראה בתדירות מטרידה ובכמות שלא ניתן להתעלם מקיומה - במטות של ימינה, בכנסי הבחירות של ראש הממשלה בליכוד, ועשרות פעילים חסידיים עובדים בשטח באופן מעשי לטובת מפלגת עוצמה יהודית.

בנוסף, קיימת גם תופעה חדשה בה חסידים מבהירים לחבריהם ולמשפחתם, כי יצביעו הפעם לתנועת ש"ס, אותה הם מעדיפים על הנציגים החסידים שאכזבו אותם בתחומים רבים.

דוגמה לכך תמצאו למשל בחודש החולף בעת שחרשו בדגל התורה את הארץ לארוכה ולרוחבה ופגשו בעיקר פעילים ממגזרים שונים כמו אנשי הקירוב, את המטה הרוסי, וכן עשו כינוסי בחירות לחרדים העובדים, בזמן שבאגודת ישראל בחרו דווקא לפגוש את הקהל הביתי בבני ברק, אלעד, מודיעין עילית וירושלים - שם בכל מקרה נמצא הגרעין הקשה של תומכי המפלגה.

ההוכחה הטובה ביותר להיחלשות התמיכה החסידית באגודת ישראל היא, שלמרות הגידול הטבעי הגבוה שקיים בציבור החסידי שצעיריו נישאים מוקדם יותר - אגודת ישראל כבר במשך שנים ארוכות לא רושמת חיזוק אלקטורלי בבחירות המוניציפליות וכן בנציגות בכנסת.

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב ולדווח

עוצמה יהודית חסידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד