י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ה'פעימה' הירושלמית במבחן התוצאה

בעקבות שינויי מערך התנועה בירושלים מגיש 'בחדרי חרדים' תחקיר מקיף על הסדרי התנועה החדשים • יוסי כץ יצא לסיור מיוחד בשכונות ירושלים ובחן את הקווים החדשים • כתבה ראשונה בסדרה • פרויקט מיוחד

קו 15 א'. צילום: יוסי כץ
קו 15 א'. צילום: יוסי כץ



השינויים הנרחבים שיצאו אל הפועל בשבועות האחרונים בתחבורה הציבורית בירושלים, הביאו אותנו לבחון את הנעשה בשטח. "בחדרי חרדים" כמי שחש את הציבור ומבטא את תחושותיו החליט ליטול יוזמה ולרדת אל השטח הגועש והרועש.

יוסי כץ מגיש 'יומן נסיעה':

היום, יום רביעי (י"ג אלול), בשעות הבוקר המוקדמות שמתי פעמי אל אזור שכונת רמת שלמה, לבחינה מדוקדקת של התלונה העיקרית אודות קו 56 מהדרין היוצר מן השכונה לאזור 'גאולה', לפיה התגבור אינו מספיק וכן יש צורך באוטובוסים מפרקיים. הגעתי אל השכונה באזור השעה 7:10בבוקר והתחלתי לבחון את התנועה הציבורית היוצאת מן השכונה.

להלן מסקנותיי:


שכונת רמת שלמה

קו 56 – מרמת שלמה ל'גאולה'

האוטובוס הראשון בו הבחנתי, יצא מן השכונה כשהוא ריק למדי. אחריו יצא אוטובוס כשהוא מלא (אך לא דחוס) באזור הגברים בעמידה, ואילו אזור הנשים היה מלא בישיבה בלבד. שלושת האוטובוסים הבאים, בין השעה 7:35 ל-7:55 בבוקר, יצאו כשהם עמוסים עד אפס מקום. הנוסעים עמדו ממש עד לדלתות.

ראוי לציין כי עמדתי בתחנה האחרונה היוצאת מן השכונה, כך שלמרות העומס, הרי שכל הנוסעים הועלו על האוטובוס. ממש מאחורי האוטובוס השלישי, העמוס, הופיע אוטובוס נוסף בקו זה, כשהוא דליל לחלוטין.

מזווית אוזני, שמעתי את הפקח של 'אגד', מבהיר בקשר הפנימי כי החל ממחר, האוטובוס הדליל של 8:00 יוקדם ברבע שעה, כדי לתת מענה למועד העמוס יותר.

ב-20 הדקות הבאות, חלפו שלושה אוטובוסים נוספים, כשבהם אזור הגברים דליל ביותר, אך אזור הנשים עמוס לעייפה. במקרה זה תמהתי על הגברים היושבים ברווח, במקום להתרכז באזור הקדמי ביותר ולאפשר לנשים להתיישב כראוי תוך שמירה על כללי ה'מהדרין'.

האוטובוס הבא חלף בשעה 8:28 כשכל הנוסעים יושבים במקומותיהם, והבא אחריו, בשעה 8:35 בעמידה אך לא עמוס. רבע שעה מאוחר יותר חלפו שני אוטובוסים נוספים בזה אחר זה, כשהם דלילים יחסית.

לסיכום: קו 56 אכן עמוס במחצית השעה שבין 7:30 ל-8:00. הוא עמוס מאוד, אך לא מדובר בקטסטרופה כפי ששמענו בעת האחרונה. אין ספק כי תגבור של נסיעה או שתיים, ולחילופין מעבר ולו חלקי למפרקיות, יעניק מרווח נשימה הגון.

לשאלתי, הדגיש אכן הפקח כי כבר ממחר תנוייד הנסיעה הדלילה לרווחת הנוסעים, ועל פי הביקוש, תתווסף לפחות נסיעה אחת כדי להקל על העומס באותה שעה.

האוטובוס בשעות הבוקר. צילום: יוסי כץצילום: האוטובוס בשעות הבוקר. צילום: יוסי כץ
האוטובוס בשעות הבוקר. צילום: יוסי כץ


קו 10 – מרמת שלמה ל'גאולה' ושכונות הצפון

החל מן השעה 7:05 ועד ל-8:45 חלפו מספר אוטובוסים בקו 10, כאשר אף אחד מהם אינו עמוס לעייפה. מעניין כי דווקא האוטובוס הראשון היה מלא גם בעמידה, אולם הבא אחריו היה ממש ריק. השלישי, מלא באופן סביר וברביעי חזר על עצמו המראה של אזור גברים ריק ואזור נשים עמוס. ב-8:23 יצא אוטובוס דליל, והבא אחריו היה מלא בישיבה.

חשוב לציין כי הבחנתי גם בקו 10א' כשהוא מסיע נוסעים ספורים בלבד.

לסיכום: קו איכותי, הפועל בצורה יעילה ומשרת את הנוסעים.


קו 67 – מרמת שלמה דרך בר אילן וירמיהו להר נוף

עושה רושם כי מדובר בקו חזק ואיכותי ביותר, הנותן מענה מתבקש לציבור התושבים. מדובר באוטובוסים מפרקיים כאשר כל הנסיעות מלאות בנוסעים. האוטובוס הראשון שסקרתי היה מלא בישיבה, השני גדוש גם בעמידה, בעיקר בבנות סמינר. הבא אחריו היה מלא אך לא דחוס, ואחריו נשמרה המגמה של אוטובוסים מלאים בישיבה.

חשוב לציין כי הופיעו גם שני אוטובוסים של קו 67א' בזה אחר זה, כשהם דלילים לחלוטין (כ-15 איש באוטובוס). בשעה 8:10 עבר אוטובוס 67א' נוסף כשהוא מלא.

לסיכום: נוסעים רבים משתמשים בקו החדש החוצה את בר אילן וירמיהו היישר להר-נוף. ניכר כי מדובר בקו איכותי, והנוסעים בהחלט מצביעים ברגלים.


צילום ארכיון: פלאש 90צילום: צילום ארכיון: פלאש 90
צילום ארכיון: פלאש 90


צומת גולדה

מרמת שלמה עברתי בשעה 8:10 לצומת גולדה. הצומת הגדולה, המחברת בין אזור רמת שלמה ורמות לכיוון אגפי העיר השונים. יש לציין כי בשעות הבוקר המקום נראה כ'מיני תחנה מרכזית'. האוטובוסים חולפים במקום בתדירות של אחת לדקה לערך, והנוסעים גודשים את התחנה בין נסיעה לנסיעה.

במקום פגשתי סוקרים מטעם משרד התחבורה, אשר הגיעו לבדוק בעצמם את המצב בשטח. הצגתי את עצמי והתעניינתי אודות התרשמותם מקו 56. "היה מלא", הגיב הסוקר, "אך לא נורא". מבירור קצר עולה כי הסוקרים הגיעו בשעה 8:00 לעמדה, ולכן לדעתי לא הבחינו במחצית השעה המוקדמת והעמוסה יותר.

בצומת זו עוברים קווי האוטובוסים מכל השכונות הסמוכות, כולל רמת שלמה, רמות וגבעת זאב. נתייחס לקווים העיקריים המגיעים מרמות. האמת היא, כי כל קווי השירות המהירים היוצאים מרמות עובדים בצורה מדהימה. מדובר בקווים 71,72, 31, 32, 64 ושאר הקווים.

כל הקווים הללו מפרקיים, והם מלאים בצורה מכובדת בישיבה, ולעתים גם בעמידה. גם כאן עושה רושם כי הציבור מצביע ברגלים, ומשתמש בצורה רציפה ומאסיבית בקווי השירות החדשים.

מה שכן, חשוב היה לבחון את קו 16א' אשר אודותיו התמקדו התלונות בכך שאין קישור מרמות לשכונות הצפון.

קו 40 – 'מהדרין' מרמות ל'גאולה'.

במשך שהותי בצומת, למעלה משעה, חלפו מספר אוטובוסים בקו 40. המצב מבחינת תפוסת הנוסעים נע מנסיעה לנסיעה. בראשון, המצב היה בסדר, השני היא מלא ואילו השלישי היה כבר עמוס. בחלק מן המקרים נעשה שימוש גם במפרקיות. כך נעה תפוסת הנוסעים מעת לעת, כשניכר בקו שהוא בהחלט מבוקש וראוי לתשומת לב מיוחדת.

לסיכום: הציבור עושה בו שימוש, כשלפרקים הוא אכן עמוס, אך ברושם הכללי הקו מתפקד בצורה טובה.

קו 16א' – מרמות לרחוב המ"ג
ישנן 7 נסיעות בשעות הבוקר מרמות לרח' המ"ג. להפתעתי כי רבה, כל האוטובוסים שהגיעו מרמות לצומת גולדה בזמן שהותי במקום (מ-8:10 בבוקר), היו דלילים ביותר.

האוטובוס העמוס ביותר, שהגיע בשעה 8:30, לא התמלא כל צורכו, ונותרו בו מקומות ישיבה ריקים. האוטובוס הקודם שהגיע בשעה 8:17, היה דליל לגמרי. בשעה 9:00 הגיע אוטובוס כשהוא חצי ריק, וכעבור זמן קצר הגיע נוסף כשבקרבו 3 נוסעים בלבד!

כדי להוכיח את העובדות לאשורן, אף צילמתי את האוטובוסים בקו 16 א', כדי שתוכלו להתרשם מהם בצורה מוחשית ואמינה.


לסיכום: קשה להגדיר את מצב התנועה לאשורו, אך אין ספק שבכל הנוגע לחיבור של שכונת רמות לשכונות הצפון, קשה יותר להבין את המתלוננים. שבע נסיעות יוצאות מדי בוקר מרמות בין 6:20 ל-8:45, וכולם ללא יוצא מן הכלל דלילים עד ריקים. אולי המצב ישתנה בעתיד, אך כרגע עושה רושם שהמצב ממש ישנוני...



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד