י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שונים אבל אוהבים

הקשר המרתק בין חג הפורים ליום הכיפורים

"ניקח איתנו הלאה את הרבגוניות של פורים, את ההבנה שאנחנו עם אחד, אבל כל אחד שונה מהשני ובכל זאת נכיל ונאהב אחד את רעהו • אברומי וינברג בטור מיוחד לחג הפורים

הקשר המרתק בין חג הפורים ליום הכיפורים
הזמר אברומי וינברג צילום: פנחס עמנואל

אמרו חכמינו: "כל המועדים עתידים להתבטל, וימי הפורים אינם בטלים לעולם, שנאמר: 'וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים' (אסתר ט', כח). אמר רבי אליעזר: אף יום הכיפורים אינו בטל לעולם, שנאמר: 'והייתה זאת לכם לחֻקת עולם'… (ויקרא ט"ז, לד)". מדרש משלי.

"פורים ככיפורים": אין מי שלא מכיר את המשפט האלמותי הזה, אבל לא הרבה יודעים מהו מקורו.

מקורו של המאמר מופיע בדבריו של מייסד חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן מלאדי , שכתב במאמר חסידות העוסק במגילת אסתר, כי: "פורים ויום הכיפורים הוא בחינה אחת; יום כיפורים פירושו כמו פורים".

ניסיתי להבין מה הקשר בין פורים ליום כיפור. לכאורה, אלו הם שני ימים הרחוקים אחד מהשני כמטווחי קשת. הראשון הוא יום של צחוק, שמחה, אכילה ושתייה כדת אין אונס, ומשנהו יום של רצינות, כובד ראש, צום ותענית.

אולם, ישנה נקודה מרכזית המחברת בין השניים. האהבה.

ביום כיפור אנחנו נמצאים במצב שכל אחד עם עצמו סולח לכולם, מקבל את כולם ואוהב את כולם. אף אחד לא מחפש את השני, אלא להיפך - מחפש להיטיב עם השני. אותו דבר בפורים. אנשים שותים, נמצאים במצב רוח מרומם, מצוות היום עוסקות גם הן בריבוי האהבה והאחווה - משלוח מנות, מתנות לאביונים ואפילו סעודה.

דבר נוסף שיש בפורים זה המסכות - התחפושות. ככל שיש יותר תחפושות, היום נהיה מעניין יותר. רבגוני יותר. הרי אם כולם היו מתחפשים באותה התחפושת זה היה משעמם. וזה דבר שאנחנו צריכים לקחת איתנו הלאה - אחרי פורים. ניקח איתנו הלאה את הדבר הזה, את הרבגוניות של פורים, את ההבנה שאנחנו עם אחד, אבל כל אחד שונה מהשני ובכל זאת נכיל ונאהב אחד את רעהו.

פורים אברומי וינברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד