י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"הקשר עם ארה"ב - חיוני"

מתכוננים למשבר: נתניהו מקצה מיליארדים להתמודדות עם הקורונה

בהצהרה מיוחדת לתקשורת בנוגע להתמודדות המדינה עם משבר נגיף הקורונה, ראש הממשלה נתניהו אמר כי הממשלה מקצה כעשרה מיליארד דולר להתמודד עם השלכות הנגיף • "מטרת התוכנית שלנו היא לאפשר תפקוד רציף של המשק באמצעות הזרמת עשרה מיליארד דולר"

מתכוננים למשבר: נתניהו מקצה מיליארדים להתמודדות עם הקורונה
שוטרי משמר הגבול צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרות משותפות לתקשורת על ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה, עם שר האוצר, שר הכלכלה, נגיד בנק ישראל ומנכ"ל משרד האוצר, במשרד רה"מ בירושלים:

"בשעה 14:00 אקיים שיחה עם דברה בירקס, האחראית על הטיפול בנושא מגפת הקורונה בארה"ב. אנחנו מקיימים קשר רצוף יחד עם ראש המטה לביטחון לאומי שלנו מאיר בן-שבת ואחרים. הקשר עם ארה"ב הוא חיוני, אני רואה בו אחד הנכסים הגדולים שיש לנו לטיפול במשבר הזה.

באופן כללי אנחנו מייחדים את הדיון הזה היום לנושא הכלכלה. אנחנו עוקבים מקרוב אחר ההתפתחות בשינויים הכלכליים. לקורונה יש השפעה כלכלית גדולה על המשק העולמי וגם על המשק שלנו. אנחנו נכנסים למשבר הזה במצב טוב, מצב הכלכלה הישראלית הוא טוב יותר מרוב רובן של כלכלות העולם - האבטלה נמוכה, הצמיחה גבוהה, יחס החוב-תוצר הוא טוב. מה זה אומר? זה אומר שאנחנו יכולים לשלם את החובות שלנו. המערכת הפיננסית איתנה, ובמילים של אנשים פשוטים: יש לנו בנקים יציבים וחזקים. אלה יתרונות גדולים בכניסה למשבר הזה.

עם זאת, יש כאן אתגר גדול שכולם מרגישים אותו וגם אנחנו מודעים לו, ולדעתנו אנחנו יכולים גם לטפל בו באופן כזה שנעבור את זה וניצלח את זה בשלום. לא בלי קושי, לא בלי הקרבה, אבל בסופו של דבר בשלום, ואני חושב שאנחנו יכולים לעשות את זה יחד בצורה המיטבית.

מטרת התוכנית שלנו היא לאפשר תפקוד רציף של המשק, ואת זה אנחנו עושים באמצעות חבילה מיידית של 10 מיליארד שקל. ארבעה מיליארד כבר נתנו, אבל אנחנו מוסיפים עוד שישה מיליארד שקל היום, במטרה לייצב את המשק. אני מראש אומר, זו עזרה ראשונה, אנחנו נעקוב ואנחנו עוקבים ממש על בסיס יום יומי, אחר ההתפתחויות, וככל שנידרש ניתן סיוע נוסף.

בעשרה מיליארד שקל האלה הדבר הראשון זה מיליארד שקל לבריאות. אנחנו רואים בזה לא רק בריאות, זה חיים. אנחנו מדברים כאן על הצלת חיים, כי הרי אם מישהו עובר את המשבר הזה במחלה כללית, מין שפעת קלה כזאת, לא קרה כלום, אבל אנחנו הרי מודעים גם לאפשרות שזה יגבה מחיר בחיים ואנחנו רוצים לצמצם עד המינימום את מחיר החיים כאן. לכן, אנחנו נותנים עדיפות למערכת הבריאות ואנחנו שמים כאן מיליארד שקל כדי קודם כל להגדיל את מלאי התרופות, לאפשר הצטיידות רפואית, להכין את בתי החולים לקליטת מספר גדול יותר של חולים ולהכנת הצוותים הרפואיים.

הנושא השני שאנחנו מדברים עליו זה הגדלת קרן הסיוע לעסקים ולחברות. היינו בארבעה מיליארד שקל, אנחנו מכפילים את זה היום לשמונה מיליארד שקל אחר התייעצות ממושכת עם שר האוצר, הנגיד, שר הכלכלה ואנשי המקצוע. אנחנו מיד מגדילים את זה פי שניים. עסק שנפגע זכאי לבקש הלוואה מהקרן, ואנחנו הורדנו את הריביות. כל אחד יכול לפנות ולבקש עזרה - שיהיה ברור, כל מי שנפגע יכול לפנות ולבקש עזרה. פתחנו אתר, הכוונה היא באמת להיות נגישים ולאפשר לכם לפנות ולבקש את העזרה. אני מבין שהבנקים הרי היו סגורים אתמול אז אנחנו נדע עוד מעט באיזה היקף נענים, אבל אנחנו כבר שמים כסף לטובת סיוע לעסקים, במיוחד למשל בענף התיירות שנפגע מאוד, זה ברור לנו, אנשים יקבלו גם עדיפות בהתאם לזה. אבל חשוב, כל אחד שנפגע, כל עסק שנפגע יכול לפנות לקבל סיוע באמצעות הקרן התזרימית הזאת.

דבר שלישי, מלאים. אין מחסור וגם לא ייווצר מחסור של סחורות במדינת ישראל, הסיבה היא פשוטה: יש לנו אמצעים, רוב התעבורה היא ימית, קודם כל צריך להבין, גם סחורות וגם חומרי גלם, הרוב המכריע הוא דרך הים וכמובן אנחנו נדאג שזה לא ייפגע. אנחנו נבצע הקלות ליבואנים בהכנסת סחורות לארץ, לא יהיה מחסור של חומרי גלם בתעשייה בישראל משום שיש לנו את אותה יכולת שתיארתי עכשיו. כמובן יש שאלה של אספקה באוויר, ואנחנו נעשה כל מה שצריך כדי לאפשר את הדבר הזה. אנחנו מגייסים את הגורמים הדרושים כולל חיל האוויר וחברות תעופה ישראליות עבור זה.

אני רוצה להבדיל - התעופה זה ענף נפרד, התעופה כתעופה זה ענף נפרד. אנחנו נותנים טיפול פרטני ונפרד לחברות התעופה, חשוב להבין את זה. זה עורק חיים, זה חשוב לנו, לכן אנחנו משמרים את זה בצורה הזאת, מעבר לעשרה מיליון, זה חשוב להבהיר את זה. ביקשתי גם מיליארד שקל נוספים לצרכים מיוחדים. מה זה צרכים מיוחדים? זה צרכים ייעודיים למניעת התפשטות המחלה, צליחת המשבר - זה כולל משטרה, כבאות, בתי סוהר, ואגב אנחנו חושבים איך לטפל למשל בבתי הסוהר כדי שלא נכנס למגבלות או לבעיות שראינו במדינות אחרות.

אנחנו שומרים על פעילות של שירותים חיוניים כמו אסדות הגז, בתי האריזה, שירותי מזון ושירותי רווחה לנזקקים. זו החבילה המידית שאנחנו עוסקים. מדובר בעזרה ראשונה, אנחנו ממשיכים לעקוב וככל שיידרש אנחנו נעניק סיוע נוסף. כבר אני אומר לכם שאחר הצהריים לפנות ערב אנחנו נכנס גם דיון נוסף, יחד עם שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות, כדי לתת הנחיות נוספות לציבור."

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד