י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

עמידה ממושכת על הרגליים? לא בלי בעיות

הליכה ממשוכת – ואפילו עמידה ממשוכת – עשויות להוביל לשלל בעיות בכפות הרגליים • מידת העומס והתדירות שלו משפיעות דרמטית על היכולת של האיברים שלנו למלא את הפונקציה שלהן בצורה המיטבית

עמידה ממושכת על הרגליים? לא בלי בעיות
הליכה ממושכת צילום: pixsabay

בגוף בריא, הרגליים הן לרוב הכוח המניע – עליהן אנחנו בונים את היציבה שלנו, והן המתמודדות עם העומס הרב ביותר. מקובל להניח שלכך הן מיועדות, וזה נכון. עם זאת, זה לא אומר שהן חפות מבעיות. כל חלק בגוף ממלא פונקציה מסוימת, אבל אנחנו בכל זאת נאלצים להתמודד עם שיניים שבורות, עם גב כואב – וגם עם כאבי רגליים. מידת העומס והתדירות שלו משפיעות דרמטית על היכולת של האיברים שלנו למלא את הפונקציה שלהן בצורה המיטבית.

הליכה ממשוכת – ואפילו עמידה ממשוכת – עשויות להוביל לשלל בעיות בכפות הרגליים. חלק מהבעיות האלה כולנו מכירים – שרירים תפוסים, כאבי רגליים וגב וכן הלאה. חלקנו מכירים גם את הכאבים החמורים יותר, כמו שברי הליכה ושברי מאמץ, קרע בגידים או בשרירים וכן הלאה. בעיות מהסוג הזה מופיעות בעת ביצוע פעולה חוזרת ונשנית הגורמת לכאבים האלה. תתפלאו – אפילו פעולות בהן פעילות הרגליים נדמית לנו זניחה: קנייה במכולת, בישול, תפילה ועוד – כל אלה עשויים לגרום לנו לכאבים האלה. חמור מכך – מי שאמר שצרות באות בצרורות, צדק בכל הנוגע לכאבי רגליים: כאב באזור מסוים ברגל יכול לשנות את היציבה וההליכה שלנו – זאת תגובה טבעית של הגוף על-מנת להניח עד כמה שאפשר לאזור הכואב. הבעיה הראשונה היא שזה מפר של האיזון: פתאום אזורים שלא היינו רגילים להפעיל מופעלים, וכשזה קורה בבת אחת – שרירים נתפסים, מתחילים כאבים באזורים נוספים, עד להיווצרות נזק ממשי. במיוחד ברגליים – צרות באות בצרורות. הבעיה השנייה והחמורה יותר, היא שברוב המקרים יהיה מדובר בהליכה וביציבה לא תקינות, שעשויות לגרום נזק.

כך נמנע מבעיות רגליים

  1. נתחיל מהטריוויאלי: מתיחות. מכירים את זה שספורטאים עושים מתיחות לפני/ אחרי ריצה או אימון כוח אחר? בצדק. המתיחה היא למעשה הפעולה ההפוכה מהספורט – הכיווץ. עם זאת, לא רק במהלך ספורט מאומץ, אלא גם בהליכה ואפילו בעמידה, אנו מכווצים את השרירים. לכן – מתיחות עשויות לעזור למנוע מהשרירים להיתפס. איך אומרים אצלנו? כל המרבה הרי זה משובח.
  2. עזרים חיצוניים: בשנים האחרונות הרשימה של העזרים החיצוניים האפשריים הולכת וגדלה. בכל השנים האלה, מדרסים בהתאמה אישית הם המובילים ברשימה. מדובר באביזר יעיל יחסית, שכן הוא מאפשר חלוקה הגיונית של עומסים, המותאמת באופן אישי לכל כף רגל. נוסף על המדרסים, יש נעלי ספורט המותאמות לפעילויות גופניות ספציפיות, שלל רפידות לרגליים, ועוד. אם אתם בוחרים לנקוט בדרך הזאת, מומלץ להתייעץ עם מומחים לנושא.
  3. העדיפו תנועה על-פני מצבים סטטיים: השרירים שלנו אוהבים יותר את הכיווץ וההרפיה המיידית מאשר כיווץ ממושך. לכן הליכה עדיפה מעמידה, סטים של שכיבות שמיכה עדיפים מעמידה ממושכת על הידיים, וכן הלאה. בכל זאת נאלצים לעמוד עמידה ממשוכת? נסו להעביר את המשקל מצד לצד.
  4. ספורט – כרגיל, הפעילות הגופנית קריטית לכל אחד מהדברים האלה. אם הגוף שלך רגיל להתמודד עם ריצות, עמידה ממושכת על הרגליים תהיה קלה יחסית עבורו. אז מה, בשביל זה שווה להתחיל לרוץ? האמת היא שכן.
  5. גם בשגרה, ובמיוחד בשגרה ספורטיבית, הקפידו על בניית סרגל מאמצים הדרגתי, ווודאו שאתם מאפשרים מספיק מנוחה לגוף שלכם. ההקפדה הזאת חיונית למניעת שברי מאמץ – ותאמינו לנו, אתם מאוד רוצים להימנע מהם.

ייעוץ אורתופדי – לא מומלץ, חובה

רבים מאיתנו מגיעים לשלב מתקדם בחיים מבלי לפגוש אורתופד. במקרים רבים זה אומר שלא נגרמו לנו בעיות אורתופדיות חמורות – ועל כך ברוך השם. עם זאת, במקרים אחרים זה אומר שלא טרחנו לבדוק: כי אנחנו לא מפונקים, כי זה היה "רק כאב קטן", ולרוב – כי אנחנו מתקמצנים או מתעצלים. עם זאת, החשיבות של טיפול אורתופדי בזמן הנכון לא תסולא בפז – שכן הבעיות הללו עתידות להחמיר. בנוסף, תוחלת החיים הולכת ומתארכת – ומי שרוצה להגיע לגיל הגבורות בכושר שיאפשר לו חיים נוחים, צריך להשקיע בכך הרבה שנים לפני. יש לכם רק זוג רגליים אחד – שמרו עליו מכל משמר, וזכרו: מניעה היא התרופה הטובה ביותר.

כאבי רגליים מדרסים אורטופד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד