ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024
חשש מליל הסדר

אפקט הקורונה • מולדובה: נאסרה כניסתם של תושבי חוץ

מולדובה: נאסרה כניסתם של תושבי חוץ; חשש מקיומם של לילות סדר ציבוריים

אפקט הקורונה • מולדובה: נאסרה כניסתם של תושבי חוץ
חב"ד במולדובה צילום: באדיבות המצלם

בצל נגיף הקורונה שמכה באירופה – חב"ד במולדובה, המדינה הענייה ביבשת, הביאה כמידי שנה את שמחת החג ליהודי הרפובליקה. האירועים החגיגיים בפורים לא היו מובנים מאליהם לאחר שהמדינה הגבילה את הטקסים הדתיים במולדובה בהתכנסות של 50 איש לכל היותר ובנוסף נאסרה גם התקהלות שלא לצור. למרות החשש, מרבית היהודים השתתפו באירועים כבעבר, אך חלה ירידה במספר המשתתפים המבוגרים, בגלל הסיכון הגבוה שלהם להידבקות בקורונה.

השנה נערכה לראשונה מסיבת פורים גם בחבל הבדלני טרנסניסטריה, שבו מתגוררים כמאה יהודים. זאת, בניצוחם של הרב שמואל וחיה זלמנוב. מלשכתו של נשיא החבל המורד, ואדים קראסנולסקי נשלח מכתב ברכה ועידוד לקהילה. "החשש נמצא, זו שיחת היום, אבל לא יכולנו לשבת בבית. הרגשנו צורך לאחד את הקהילות ולהביא אליהן את שמחת החג. אנשים אמרו לנו שיצאו אופטימיים ומחוזקים. קהילתיות היא דרך חשובה להעביר את הדכדוך", אמר הרב מנדי אקסלרוד, שהוא ורעייתו חיה ארגנו את המסיבות לקהילת קישינב הבירה.

אירועים נוספים התקיימו לסטודנטים מישראל הלומדים בקישינב וכמו כן נערכה קריאת מגילה בבית הכנסת המרכזי בכל שעה עגולה וחולקו משלוחי מנות שהושארו מחוץ לבתיהם של יהודים מבודדי קורונה.

בסוף החג התקיימה סעודה כיד המלך והחוגגים פתחו בריקודים סוערים אשר השכיחו מהם את טרדת המגפה.

בקהילה היהודית במולדובה, בהנהגתו של רבה הראשי הרב יוסף יצחק אבלסקי שליט"א ותחת ניצוחו של מנכ"ל המוסדות הרב זושא אבלסקי – בניו של הרב זלמן אבלסקי זצ"ל שכיהן בתפקיד רבה של מולדובה עד יומו האחרון לפני כעשור – חוששים כעת מחג הפסח הקרב: אל המדינה אמורים להגיע, כבכל שנה, 4 אברכים וכן 10 בחורים, "תמימים" חב"דיים", כדי לערוך את לילות הסדר, אך מולדובה אסרה על זרים להיכנס לתחומה.

בנוסף, אחת משליחות חב"ד במדינה אמורה ללדת בשעה טובה אך אם תטוס לישראל לשם כך לא תוכל לחזור אל בני משפחתה.
"זו דילמה לא פשוטה", אומר הרב זושא אבלסקי, "אבל נדע בעז"ה להתמודד. מבחינתנו, לא יהיה יהודי במולדובה שלא יקבל מצה שמורה והגדה. נעשות ככל יכולתנו בהתאם להוראות"

מולדובה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד