י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
החיים הקשים בצל הקורונה

הרבנים מדברים: נערכים לפסח ללא בשר עם כמות מצות מצומצמת

"נערכים לחג הפסח ללא בשר, עם כמות מצות מצומצמת; ללא תפילות במניין"• 'יתד נאמן' פרסם שיחה נדירה עם הרב הראשי של איראן וכן שיחה נוספת עם רבה הראשי של רומא על המשך קיום הקהילות תחת 'מגיפת הקורונה' המשתוללת ומכה במדינותיהם בצרה קשה • כל הפרטים

הרבנים מדברים: נערכים לפסח ללא בשר עם כמות מצות מצומצמת
הפרדה בין כסא לכסא בביהכנ"ס ברומא צילום: יתד נאמן

"הגבלנו את המניינים והמלצתי לקהל הקדוש שיתפללו ביחידות בבית וכל השיעורים נמסרים בשידורים ישירים, כמו כן אסרנו על קיום חתונות וטקסים קהילתיים, כמבואר בשו"ע בשעת המגיפה", כך אומר רבה הראשי של איראן הרה"ג רבי יהודה גראמי ל'יתד נאמן'.

רבה של רומא וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה', הרב שמואל די סיניי, אמר ל'יתד נאמן': "בליל הפורים עוד התאספנו כולם בבית הכנסת המרכזי לקריאת מגילה ובסיומה הכריז הנשיא על עוצר, ובבוקר כבר נאלצנו לקרוא מגילה כל אחד אצלו בבית".

קהילות שונות מרוכזות ברחבי העולם היהודי, כל אחת מתייחדת במנהגיה הייחודית וכבכל ערב חג יצאנו לבדוק את היערכותן לקראת חג הפסח – שלושים יום קודם החג, אך המגיפה העולמית כפי שהוגדרה השבוע בידי ארגון הבריאות העולמי, מאיימת על קיומן של קהילות רבות בעולם ובייחוד את חייה היהודיים של קהילות איראן ואיטליה הנתונות תחת מגיפה קשה המשתוללת ומכה ברחובות מדינותיהן, 'יתד נאמן' שוחח עם רבה הראשי של איראן הרה"ג רבי יהודה ג'ראמי ורבה של רומא וסגן נשיא "ועידת רבני אירופה" הרב שמואל די סיניי שתיארו תמונת מצב קודרת.

באיראן הספיקו לקיים את מצוות ימי הפורים וכימי אחשוורוש הביעו תקווה ותפילה כי 'ונהפוך הוא' והמגיפה האיומה תפסק ותבוא הישועה. רבה הראשי של איראן הרה"ג רבי יהודה גראמי, יצא לעיר המדאן מרחק נסיעה של כמה שעות נסיעה מהעיר טהרן מקום מושבו שם קרא עם קהל עדתו את מגילת אסתר בליל חג הפורים, על קברם של מרדכי ואסתר.

לצד זאת עם סיום חגיגות הפורים, הודיע רבה של איראן כי בהתייעצות עם גורמי הבריאות המקומיים ובהכרעת בית הדין הראשי בטהרן הוחלט על איסור לקיים חתונות וטקסים קהילתיים כפי המבואר בשו"ע כיצד לנהוג בשעת המגיפה, כמו"כ מפני "פיקוח נפש" הוחלט להגביל את קיום התפילות במנינים "הגבלנו את המניינים והמלצתי לקהל הקדוש שיתפללו ביחידות בבית וכל השיעורים הנמסרים מדי יום בבתי הכנסת ברחבי המדינה יועברו מעתה בשידורים ישירים. זהו שעת הדחק וסכנה".

בקרב הקהילה היהודית מתפללים בתחינה כי המקום ירחם עליהם לשומרם מכל פגע רע ולא ידח מהם נידח רח"ל.
מאיראן עברנו לאיטליה הנצורה לרבה הראשי של רומא וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב שמואל די סיניי, שתיאר בדבריו תמונת מצב מדאיגה נוכח צעדי החירום שנקטה המדינה עם ההכרזה על עוצר כללי.

"הקהילה היהודית ברומא שמונה 15 אלף יהודים נמצאת בגלל משבר הקורונה במצב הקשה ביותר בו היינו במאה השנים האחרונות למעט מלחמת העולם השנייה. יש פה אי ודאות מוחלטת. אנחנו מנסים לייצב את המצב אך קיים פה לחץ עצום עד כדי סכנת קריסה וקיימת תחושה כללית קשה מאוד. אנחנו יודעים שיש אור בקצה המנהרה אך איננו יודעים מה אורך המנהרה". ציין.

הפרדה בין כסא לכסא בביכנ"ס ברומא 

והוסיף "בליל חג הפורים עוד הספקנו להתאסף כל חברי הקהילה בבית הכנסת המרכזי לקריאת מגילה. התחלנו את הפורים בצורה משמחת ולצערי השמחה די כבתה עם סיום המגילה אז פורסמה החלטת הנשיא על עוצר כללי במדינה, בבוקר כבר נאלצנו לקרוא מגילה כל אחד אצלו בבית. למעשה קריאת המגילה היתה ההתאספות האחרונה לעת-עתה לתפילה במניין", מתאר הרב די סייני ובקולו נשמעת דאגה אמיתית לעתיד הימים הקרובים ובמבט רחב יותר לכיוון חג הפסח הממשמש ובא "הבעיה שלנו היא כ"כ רחבה, שמניני תפילות הם ההתמודדות היחסית קלה נוכח שאלות שעולות כאן. נכון לעכשיו לא ידוע לי על חתונות שהיו מתוכננות לימים הקרובים, אך בהחלט בוטלו כמה אירוע בר מצווה, לצד התמודדות לקיום בריתות תחת העוצר. קיימנו בריתות בבתים והמוהל מסר את נפשו להגיע לבתי הפרטיים של הרך הנימול, באחד המקרים בקושי הצלחנו לגייס מניין".

בדבריו מתאר הרב די סייני מציאות חיים קשה: "גם לוויות אנחנו לא יכולים לקיים לפי כבודם של הנפטרים, את מסע הלוויה אנחנו מקיימים כמה אנשי הח"ק וראשי הקהל לצד משפחה מצומצמת מבית הטהרה עד לקבורה ללא לוויה ברחובה של עיר ובוודאי שלא להתעכב להספדים, המצב הקשה מורגש בכל תחום", מציין רבה של רומא ומביע דאגה לקראת חג הפסח "אנחנו דואגים מאוד איך נוכל לספק בשר כשר לקראת חג הפסח, השוחטים שלנו מגיעים מישראל בכל תקופה וכעת נוכח המצב הקשה אין להם כל אפשרות להגיע, בפרט שעם ההכרזה על העוצר גם בתי המטבחיים נסגרו ואנחנו מנסים לחשוב על פתרונות איך נוכל לספר בשר לכלל הקהילה לחג. כך גם מצות נוכל לספק בצורה מצומצמת מייצור מקומי".

וכאשר אנו משוחחים עם הרב די סייני אי אפשר להתעלם מתוארו הנוסף ועיסוקו המקצועי כפרופ' די סייני לשעבר מנהל מחלקת רדיולוגיה בבית החולים סן ג'ובאני ברומא "אני ממש מודאג מהמצב, למרות שיחסית רק מיעוט קטן נפגע מהנגיף, אך קצב ההידבקות ההמונית היא מסוכנת מאוד. אנחנו צריכים הרבה תפילות, לרפואה אין כל-כך מה להציע בשלב זה ואין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים", ציין פרופ' הרב די סייני שהוסיף כי "לפי מידע שיש בידי הנהלת הקהילה מספר מצומצם של יהודים נדבקו בנגיף, בפרט בקרב חברי קהילות צפון המדינה, אך בחסדי שמים לא דווחנו על נפטרים יהודיים. לצד זאת אנשי עסקים מחברי הקהילה לצד כלל הקהילה העסקית במדינה חווים ימים קשים והתמוטטות כלכלית, שזה מצב לא פשוט וקשה לחשוב על ההתאוששות הכפולה הן מהנגיף והן מהקריסה הכלכלית".

קורונה פסח מחסור במזון הרב יהודה גראמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד