כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
איך יצחק היה נוהג?

ההסתה נגד החרדים: איש הפרסום במכתב לעוזרו של רבין

בעל משרד הפרסום הגדול אברהם איסר בריסק, אב לשבעה וסב לחמישה, במכתב מנומק ומפורט שכתב לעוזרו של ראש הממשלה יצחק רבין בו הוא מגולל לו את מה שקורה בימים אלו בציבור החרדי, לנוכח ההסתה, עד שקיבל הצעה לעזוב את בני ברק לימים אלו להתגורר ברמת השרון • המכתב המלא מלווה בטבלאות

ההסתה נגד החרדים: איש הפרסום במכתב לעוזרו של רבין
אברהם בריסק צילום: אברמי ברגר

ההסתה כנגד הציבור החרדי בעקבות התפשטות נגיף הקוורנה, הביאה את הרב אברהם בריסק, יו"ר קבוצת הפרסום 'בולטון פוטנציאל', לכתוב מכתב לידידו מר אריה ברוש, מי שהיה עוזרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל, במהלך מכתבו מסביר בריסק אחד לאחד את התנהלות הציבור החרדי בכלל ובפרט בימים אלו וקורא להרגעת הרוחות בין האוכלוסיות השונות. 

'בחדרי חרדים' עם המכתב המלא מעורר העניין ששלח בריסק לברוש. 

"שמחתי לקבל את שיחת הטלפון שלך ואת הדאגה הכנה לשלומי נוכח התפרצות הקורונה בבני ברק. אבקש בהזדמנות זו למסור דרישת שלום לכל משפחתך ולאחל בריאות לך לרעייתך, לילדיך ולנכדיך ולכל אשר לך.

ידיד ותיק מזה עשרות שנים (בתקופה בה היית עוזרו הפוליטי של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל ואיש קשר שלו למגזר החרדי והערבי), אני מרשה לעצמי לשתף אותך בתחושותיי וברגשותיי בימים אלו.

הימים האלה, שבהם נגיף הקורונה משתולל בחוצות ישראל וכלל העולם ופוגע בכולנו, אלו ימים שבהם נדרשת מכולנו התבוננות מעמיקה. נגיף הקורונה אינו מבחין בין דם לדם, בין ציבור לציבור ובין מגזר למגזר. הוא פוגע בעשירים ובעניים, בצעירים ובמבוגרים, בספרדים ובאשכנזים, בחרדים ודתיים ובחילונים, באזרחי ישראל ובאזרחי שאר העולם, ביהודים ובשאינם יהודים. הקב"ה מנסה את כל יושבי תבל ואין לאיש הגנה מפניו. הקורונה היא בעיה כלל עולמית ואיננה בעיה של מגזר אחד בלבד.

ידיהם של צוותי הרפואה בקופות החולים ובבתי החולים עמוסות עבודה למכביר. כולם עובדים מסביב לשעון ורתומים כבר שבועות ארוכים בניסיון להתמודד עם האתגר הרפואי הגדול ביותר שידעה האנושות במאה השנים האחרונות, ומדינת ישראל בפרט בכל שנות קיומה.

כיליד נתניה וכתושב העיר בני ברק מזה 30 שנה, כאבא לשבעה ילדים וסבא לחמישה נכדים כ"י, חשוב לי בשורות הבאות לתת דגש על כמה נקודות מרכזיות, זאת מאחר ובשבועות האחרונים, אנחנו עדים למידע שגוי למכביר, וחשוב שכולנו נדע את האמת.

האמת היא שעם ישראל שלם ומאוחד זה עם זה, הרבה יותר מכפי שהדברים באים לידי ביטוי בכלי התקשורת השונים.

הציבור החרדי, הציבור המותקף ביותר בימים אלו, נמצא בקשרי עבודה ומסחר עם כל הציבורים במדינת ישראל.

הנה לך דוגמה אחת שללמד על הכלל כולו יצאה: אדם חילוני, אשר נמנה עם לקוחותיי, פנה אלי בעקבות הפרסומים בתקשורת והציע לי לעזוב את בני ברק ולעבור להתגורר יחד עם משפחתי ביחידת האירוח של משפחתו ברמת השרון, עד יעבור זעם.

שיחה זו היא אחת מיני רבות. מנכ"לי החברות הגדולות במשק איתם שוחחתי בימים האחרונים, יהודים ושאינם יהודים, מגלים ערבות הדדית וסולידריות מחממת לב. כולם מסייעים לכולם. כולם נעזרים בכולם. עוד לפני שבני ברק עלתה לכותרות, היו עשרות ערים בישראל שהתמודדו עם התפרצות הנגיף. גם הם זכו למנות גדושות של עזרה וסיוע מכל אזרחי ישראל. כך ראוי שננהג.

הערבות הדדית באה לידי ביטוי לא רק בימים אלו. כאשר אני מסתכל על נציגי המגזר החרדי אני יכול להצביע על מקרים רבים בהם פעלו כנציגי הציבור כולו ולא רק כנציגי המגזר. בין אם זה שר הפנים אריה דרעי בסיוע העצום שהעניק למגזר הערבי וליישובים הבדואים, אחרי הזנחה של שנים של כל ממשלות ישראל מימין ומשמאל, בין אם זה הרפורמות חסרות התקדים שהעביר שר הבריאות יעקב ליצמן (זמינות ה MRI, טיפולי שיניים חינם לילדים ועוד...) לטובת כלל אזרחי ישראל ובין אם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שסייע והציל מפעלים כדוגמת 'פרי גליל' וכד' מקריסה כלכלית, על אף שאיש מהעובדים אינו נמנה עם הציבור החרדי. בסופו של דבר, עם אחד אנחנו וככזה נישאר.

הציבור המתנדב ביותר בישראל

אז הנה תעודת הזהות שלנו: הציבור החרדי מהווה כ12.5% מהאוכלוסייה בישראל ומונה למעלה ממיליון ומאה אלף איש בלע"ה. יש לו כוח קניה עצום וכך במגוון ענפים כ-20% מהמכר מגיע מהאוכלוסייה החרדית . החברה החרדית מקדשת את לימוד התורה, אולם בד בבד כמעט בכל המשפחות החרדיות יש אחד מבני הזוג שעובד לפרנסתו, כשקיימים רבבות בתי אב חרדיים ששני בני הזוג עובדים ומתפרנסים.

הציבור החרדי הוא ציבור מתנדב וחם לב. 80 אחוז מהמתנדבים הרפואיים בישראל נמנים על המגזר החרדי. ניתן לראות זאת בעזרה למרפא של הרב פירר, בעזר מציון (פרוייקט מח העצם ועוד...),ביד שרה, בזק"א, ובעוד מאות ארגונים בכל רחבי הארץ. הצד השווה שבהם: כולם רתומים להצלת חיים, בימי חירום ובימי שגרה. הם מטפלים בכולם, ללא הבדל גזע, דת, מין, ארץ מוצא או כל מאפיין אחר. עוזרים, מצילים חיים, מסייעים ונרתמים.

ברור לך שכציבור האמון על הצלת חיים וחיים של תורה, אף אחד לא מתכוון להפר את הנחיות משרד הבריאות. כולנו מחויבים, מגויסים ומקפידים על כלל ההנחיות. אדרבה, אנו רואים בזה ערך עליון של קיום מצות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים ד). אכן יש גורמי שוליים שעושים דין לעצמם, אך כאלה קיימים בכל מגזר ואינם מעידים על הרוב.

משבר הקורונה הגיע בעיצומו של משבר פוליטי חסר תקדים שעברה מדינת ישראל. שנה ורבע של שיתוק פוליטי שפילג את המדינה למחנות ולשנאה ושיסוי בל יתואר. מגפת הקורונה, במקום שתאחד את כולנו, גרמה שיש בודדים ממש שבאמירות מכלילות מוסיפים לקיטוב ולפילוג בתוכנו.

כשם שאסור להכליל בגלל חטאי יחידים את המגזר הערבי, את יוצאי אתיופיה, את יוצאי חבר העמים, או כל מגזר אחר, כך אסור להכליל את כלל המגזר החרדי בגלל חטאי יחידים. צריך להוקיע כל אמירה מכלילה, כשם שצריך להוקיע את היחידים שמפרים את ההנחיות. חשוב שנזכור: מהקורונה נצא בעז"ה בקרוב, אבל מהשנאה המשתרשת לא נצא חלילה. אם חפצים אנחנו להמשיך לחיות כאן בארץ ישראל – אין מקום להכללות.

חשוב להדגיש: ביקורת היא הכרחית. בימי שגרה, על אחת כמה וכמה במצבי חירום. אלמלא הביקורת לא נוכל לנהל שלטון תקין. וכפי שאומר התנא במסכת אבות שאלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו. אף אחד אינו חסין מביקורת. אף מגזר אינו חף משגיאות.

הפתרון למניעת התפרצויות נוספות

את ההתפרצות בערים החרדיות, בדגש על בני ברק, העיר הצפופה ביותר בישראל, חובה לפתור מהשורש. אין ספק שהציבור החרדי גר בצפיפות וזה לא בהכרח מבחירה. כמות יח"ד לדונם בבני ברק היא מהצפופות בעולם. תוסיף לכך שהתא המשפחתי במשפחה חרדית גדול פי 3 מתא משפחתי במגזר הכללי וקיבלנו צפיפות דיור חסרת תקדים ומקדם הדבקה כפול ומכופל (הבעיה המרכזית של הקורונה היא ההדבקה המהירה).

הטבלה הבאה מציגה נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המצביעים על ההבדלים בין הציבור החרדי לציבור הכללי במספר גורמים אשר משפיעים במיוחד על התפשטות המגפה:

 

הציבור החרדי

הציבור הכללי

גיל חציוני

16

35

שיעור הפריון

(מספר ילדים לאישה)

7.1

2.2

 

 

בבני ברק

בתל אביב

צפיפות אוכלוסין

(מספר תושבים בממוצע לקמ"ר)

26,368

8,572

האחריות לפתרון, מונחת על כתפיהן של ממשלות ישראל. נתוני הלמ"ס ידועים וברורים. העובדה שכ-25% מילדי כיתות א' לומדים במסגרות חינוך חרדיות מצביעה על גידול של האוכלוסייה החרדית. אך מאידך גיסא, לעומת אריאל שרון בהיותו כשר השיכון וממשלת רבין שסייעו להקמת הערים אלעד, מודיעין עילית וביתר עילית, צפיפות הדיור בערים החרדיות כיום מגיעה לנקודת רתיחה שמצריכה טיפול מהיר ומיידי.

"חשוב לציין" מדגיש בריסק כי "כמעט 30 שנה לא קם אף יישוב חרדי בישראל".

גם כאשר הוקצתה העיר חריש עבור המגזר החרדי, תרגילים משפטיים מנעו את הקמתה והמכרזים בוטלו. אם מביטים לצפיפות הדיור בעיניים, הרי שהיא טמונה בחוסר המעש של ממשלות ישראל בשלושת העשורים האחרונים.

הדרך למנוע התפרצות אפידמית, או לכל הפחות לצמצם את שיעורי התחלואה, נעוצה בראש ובראשונה במניעת צפיפות הדיור. הגופים האחראים חייבים להתחיל בתהליך מיידי להקמת שלוש ערים חרדיות בשלושה אזורים – במרכז, בצפון ובדרום. זה יקל על מצוקת הדיור, ימנע זליגה של קבוצות חרדיות גדולות אל תוך הערים המעורבות ויאפשר להוריד את העומס מעל בני ברק, עיר המונה למעלה מ-200 אלף תושבים.

כמי שגר במשך שנים בנתניה, בבניין מעורב שבו התגוררו חרדים, דתיים וחילונים, קשה לי שלא לחשוב בימים אלו, כיצד היה מגיב ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל אילו היו פוסלים ציבורים שלמים. כמי שהכיר היטב את יצחק רבין ז"ל, ברור לי שהיה פועל אחרת במשבר הומניטרי מסוג זה, ושדעתו לא הייתה נוחה מהפיכת ריכוזי התושבים החרדיים למפיצי נגיף קורונה.

כאדם חרדי החי בקרב הציבור החרדי, אני יכול להעיד: רוב מוחלט של הציבור החרדי שומר מכל משמר על כל ההנחיות בהקפדה יתירה. רחובות העיר ריקים, גני הילדים סגורים, בתי הכנסת ובתי המדרש נעולים. מימות הר סיני לא היה דבר כזה שיהודים לא קיימו תפילה וקריאת התורה במניין. מי שחי בעיר בני ברק ראה בשבת האחרונה רק מנייני מרפסות. כולם הסתגרו בבתיהם וקיימו את התפילות כפי שהצטוו: בבתים, במרפסות, כשכולים יחד מזמרים ומשוררים את 'לכה דודי' ושאר התפילות מהמרפסת הביתית, בעוד השכנים מצטרפים אליהם אט אט בהדרגה.

לכל זאת מצטרפת קבלת הפנים החמה וההערכה הרבה שהפגינו תושבי בני ברק לכוחות הביטחון באמצעות מכתבי תודה והרעפת מתוקים. עובדה זו הינה גם ההוכחה הטובה ביותר לכך שאנו עם אחד ושועלים לא יצליחו לחבל בכרמים!

כמי שבמשך כל חייו הבוגרים עוסק בפרסום ושיווק, הרי שכולנו יודעים היטב שכדי לתווך למגזר החרדי מוצר או שירות, של קופת חולים, בנק, רשת שיווק, חברת מזון, או כל חברה אחרת, יש צורך ביצירת שפה מותאמת ומונגשת לקהל היעד באמצעות המדיות הרלוונטיות. זה נכון לגבי כל מגזר. על אחת כמה וכמה למגזר החרדי. דווקא בנוגע להתפרצות הקורונה, האיחור בהנגשת המידע בצינורות הרלוונטיים לציבור החרדי ובהעברת הבהילות אל תוך הציבור החרדי, התקיימה באיחור קריטי. בשוך סערת התקופה, כולנו נדרש ללמוד ולהפיק לקחים. על כולנו לשמור על הערבות ההדדית.

תכלס: אמונה ושמחה

את מכתבי זה אחתום בדברי תורה חסידיים ואקטואליים מתמיד:

בספר הזוהר הקדוש (פרשת תצוה) קרויה המצה בשני שמות: "מֵיכְלָא דִּמְהֵימְנוּתָא" – מאכל האמונה ו"מֵיכְלָא דְאַסְוָותָא" – מאכל הרפואה. בספר החסידי 'ישמח ישראל' (הגדה של פסח, אות עח) מובא, שגם חכמת הרפואה מכירה בכך שהמצה היא מאכל של רפואה, אלא שהרופאים אינם יודעים את הסיבה האמיתית לכך, והאמת היא שהיות והמצה סגולתה להביא אמונה בלב אוכליה לכן יש בה כוח של רפואה, כי האמונה היא הרפואה הטובה ביותר לכל מחלה.

המצה היא גם מאכל של שמחה (ספר 'שפת אמת' פרשת בא). כלל ישראל אוכלים את המצה מתוך שמחה של מצוה ויודעים שכבימי צאתנו ממצרים כן יוסיף הקב"ה ויראנו נפלאות גם בזמן הזה, להצילנו מכל צרה וצער. וכך לימדו אותנו הצדיקים: גדול כוחה של השמחה להביא על האדם שפע רב של ברכות וישועות (מתוך מכתבו של הרבי מבעלזא שליט"א שנכתב לימים אלו). כשהאדם הוא אופטימי ומחשבותיו הם באופן חיובי, הרי שזה עצמו פועל מציאות טובה יותר ושמחה יותר, כפתגם החב"די הידוע: כשאדם חושב טוב – נהיה טוב! ובמיוחד כשהשמחה היא שמחה אמיתית, מעומק הנפש ומפנימיות הלב, שיש בכוחה להביא שמחה לכל אחינו בני ישראל.

אכן, בימים אלו כוחנו הוא באמונה הפשוטה כי שומר ישראל ישמור שארית ישראל ולא יטוש ה' את עמו, וכל מה שנעשה עמנו הוא בהשגחה פרטית ואין עוד מלבדו.

נתחזק כולנו מתוך שמחה וטוב לבב בידיעה ברורה כי לא יאונה אלינו רעה ונגע לא יקרב באהלנו, ובמהרה נזכה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים בבניין בית המקדש, ושם נשיר שיר חדש וברננה נעלה.

איסר בריסק יצחק רבין קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד