כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
אור בקצה המנהרה

תכנית היציאה: כך צפויה ישראל לחזור לשגרה - שלב אחר שלב

אור בקצה המנהרה: לאחר שבועות ארוכים ומתוחים בהם עם ישראל נצור בביתו, הנתונים המעודדים של מפת הקורונה בישראל הביאו את הממשלה לפתוח בשורה של הקלות על המשק ועל תושבי ישראל • לפי המסתמן אסטרטגיית היציאה תתחלק לשלושה שלבים • כל הפרטים

תכנית היציאה: כך צפויה ישראל לחזור לשגרה - שלב אחר שלב
חסידים ממוגנים ברחובות ירושלים צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לאחר שבועות ארוכים ומתוחים בהם עם ישראל נצור בביתו, הנתונים המעודדים של מפת הקורונה בישראל הביאו את הממשלה לפתוח בשורה של הקלות על המשק ועל תושבי ישראל.

לפי המסתמן, אסטרטגיית היציאה תתחלק לשלושה שלבים שיחלו, כך לפי המסתמן, החל ממוצאי שבת הקרובה ועד לחג השבועות - אז צפוי המשק לחזור לפעילות כמעט מלאה תחת מגבלות בריאותיות.

כאשר לפני כל מעבר לשלב הבא - משרד הבריאות יבחן האם הייתה עמידה במדדים או שמא זה הביא לסיכון בריאותי. היכן שהמדדים יהיו חיוביים, יעברו לשלב המקל הבא והיכן שהמדדים יהיו שליליים - תהיה החמרה בתנאים. להלן המתווה המסתמן.

שלב ראשון - כ"ד ניסן עד ט' אייר

בשלב זה צפויה להתבטל החובה להביא רק עובדים חיוניים לפעילות. בנוסף, בשלב זה תתבצע העלאת מספר העובדים במקומות לא חיוניים ללפחות 30 אחוזים מהעובדים. ואף ייתכן שתגיע ל-50%. כאשר תחילה יקבלו הקלות עובדים שלא נמצאים בגילאי סיכון.

עוד בשלב זה: פתיחת החנויות ומרכזי מסחר פתוחים של עד 15 חנויות, תחת מגבלות בריאות, איסוף עצמי מחנויות ובתי אוכל (טייק אווי, לא ישיבה).

חינוך: התוכנית היא לחזור לפעילות פיזית של החינוך המיוחד, הגיל הרך והגנים תחת מגבלות בריאותיות וצמצום מספר ילדים לכיתה. כמו כן, הכוונה היא להקל במגבלות על הציבור ולהתיר יציאה לרכישת מוצרים שאינם מזון.

שלב שני - ט' אייר עד כ"ג אייר

בשלב זה, במידה והכל ילך כפי התכנית, תתבצע העלאת נוספת של מספר העובדים במקומות העבודה ל-85 אחוזים, פתיחת מרכזי מסחר פתוחים וקניונים תחת מגבלות בריאותיות, חזרה לפעילות של כיתות א'-ג' תוך צמצום מספר ילדים בכיתה, תחת מגבלות בריאותיות.

שלב שלישי - כ"ג אייר עד ז' סיון

חזרה לפעילות רגילה במקומות העבודה בכפוף להנחיות משרד הבריאות (100 אחוז מהעובדים) ופתיחת השווקים תחת מגבלות בריאותיות. התחבורה הציבורית צפויה לפעול בכל השלבים במתכונת מוגבלת: עד 25 נוסעים באוטובוס. 

יצוין כי היום (חמישי) בשעה 15:00 צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לכנס דיון מיוחד בנושא אסטרטגיית היציאה, בו יגיע להכרעה סופית לגבי המתווה.

מחסום משטרתי בכניסה לרמת גן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שר הכלכלה אלי כהן אמר, "צריך לתרגם את ההצלחה הבריאותית וכמות המונשמים הנמוכה יחסית להקטנת הפגיעה הכלכלית במשק". לדבריו, "כשהעליה במספר המונשמים היא חמישה ביום והפגיעה במשק היא למעלה ממיליארד שקלים ביום – אין מנוס מלאשר הקלות. צריך לבוא ולקצור את הפירות לטובת הקטנת הפגיעה הכלכלית ולהתחיל לתת לעסקים הקטנים את מרווח הנשימה שהם כה זקוקים להם".

ראש שירותי הבריאות: חזרה איטית ומורכבת

בתוך כך, פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, התייחסה הבוקר (חמישי) בראיון לרשת ב' להחלטות שצפויות להתקבל בנוגע לתחילת הסרת הסגר שבו נתונה ישראל מזה מספר שבועות.

"אני חושבת שביום ראשון כן יקרו דברים אבל צריך לראות בדיוק מה. בעיני המעגל הראשון שצריך לחזור זה חלק משוק העבודה, במיוחד עובדים משרדיים", אמרה. "הנקודה היא איך עושים שחרור בלי לשחרר בגלל זה את התחבורה, בלי לשחרר את מערכת החינוך, בלי לשחרר את מה שקורה לנו בתרבות ופנאי".

לדבריה, "החיים הם מאוד לא פשוטים בצל הקורונה אבל בסיכומו של דבר אנחנו שיטחנו את העקומה. לבי יוצא לכל מי שנפגע מהמחלה, אבל יחד עם זאת אנחנו נמצאים במצב טוב. זאת תהיה אומנות מאוד דקדקנית".

על פתיחת מערכת החינוך אמרה, "אנחנו עדיין לא שם בכלל. יכול להיות שנפתח כיתות מסוימות, אולי לאוכלוסיות קטנות".

יצוין כי עד כה לא נמסר שום מידע לגבי שובם לפעילות של בתי הכנסת, ישיבות ומוסדות תורה. 'בחדרי חרדים' יוסיף לעקוב ולעדכן.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד