י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"גם לחרדים יש זכויות אדם" • פרסום ראשון

פרסום ראשון: תלונה למח"ש על הפריצה לבית של דיקמן

הפריצה המתוקשרת: היועמ"ש של ארגון בצלמו שלח הבוקר מכתב למחלקה לחקירות שוטרים • "לשוטרים לא הייתה כל סמכות לבצע פריצה לבית משפחת דיקמן בעיצומה של תפילה"

פרסום ראשון: תלונה למח"ש על הפריצה לבית של דיקמן
השוטרים פורצים לתפילה צילום: צילום מסך

פגיעה בחופש הפולחן של עשרות אלפי מתפללים: בעקבות הפריצה המשטרתית המתוקשרת לבית תוך כדי תפילה המונית באמצעות בידור חי בוידיאו, שלח הבוקר (חמישי) היועמ"ש של ארגון בצלמו עו"ד מיכאל ליטווק מכתב לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, למחלקה חקירות שוטרים ולמ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן.

ביומו האחרון של חודש מרץ אסרה הממשלה תפילה במניין במרחב הציבורי ובכללו בתי כנסיות, לכן האחים יואל ורולי דיקמן שידרו בערב שביעי של פסח לאלפי בתי אב באמצעות האינטרנט את תפילת החג מביתם המצוי בבני ברק, תפילה אשר לוותה בכלי נגינה ומגברי קול כראוי וכיאה לשמחת חג במטרה להנעים לצופים את השהות בבית לאור הוראות משרד הבריאות.

תוך כדי התפילה, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', שוטרים פרצו לבית הפרטי דרך גג הבניין, ניתקו באופן מידי את מגברי הקול ודרשו להפסיק את 'המפגע' - התפילה, לאחר דין ודברים שארך שעה ארוכה, כאשר אלפי מתפללים הצופים במשדר נאלצו להפסיק את תפילתם, ויתרו השוטרים על 'מתן דו"ח' - לפי דוברות המשטרה "הסתפקו השוטרים באזהרה נוספת תוך ניתוק מערכת ההגברה ללא מתן דו"חות".

קרדיט: צילום קוריץ מערכות

בהתאם להודעת דוברות המשטרה, התפילה ששודרה באמצעות מגברי קול עלתה כדי הקמת "רעש חזק וחריג בניגוד לחוק" ולכן נאלצו השוטרים לפרוץ לבית כדי להפסיק את המפגע, כאמור.

תפילה או חגיגה, הגם שהן עשויות להקים "רעש חזק וחריג" שברגיל אסור, בערב שביעי של פסח הן מותרות אף בשעות מנוחה בדומה ללילות המימונה ויום העצמאות.

במכתב שנשלח הבוקר מצטט ארגון בצלמו את סעיפי החוק במסגרתם "לכאורה" פעלו השוטרים. האם זה היה חוקי? כנראה שלא.

א. סעיף 11א1 לחוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961: "נוכח שוטר כי מתבצעת במקום מסוים, ובכלל זה בבית המשמש למגורים, עבירה של גרימת רעש לפי סעיף 11(א)(1), והיה לשוטר יסוד סביר לחשש כי המשך ביצוע העבירה גורם להפרעה ממשית לשלום הציבור, רשאי הוא להיכנס למקום כאמור בלא צו בית משפט לשם הפסקת ביצוע העבירה".

ב. תקנה 3(ב)(3) לתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), תשנ"ג-1992 מורה כי הוראות תקנת משנה (א) לא יחולו על פעולה המבוצעת אגב חגיגה או שמחה באחד המועדים האלה: שבכללה ערב יום מנוחה ומוצאי יום מנוחה - עד חצות;

ג. מהו "יום מנוחה"? סעיף ההגדרות לתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), מפנה לסעיף 18א(א) לפקודת סדרי השלטון והמשפט, תש"ח-1948;

מהם ימי מנוחה? (א) שבת ומועדי ישראל - שני ימי ראש השנה, יום הכיפורים, ראשון ושמיני עצרת של סוכות, ראשון ושביעי של פסח וחג השבועות - הם ימי המנוחה הקבועים במדינת ישראל.

כל האמור לעיל בחוק, מתייחס ל"שעות המנוחה", אולם במקרה זה מדובר בתפילה שהחלה בשעה 10:00 בבוקר, כך שהאחים דיקמן פעלו במסגרת החוק, לא בשעות המנוחה וברמת הדציבלים המותרת. "על מנת ליתן דו"ח ו/או להעלות טענה על חריגה מרמת הדציבלים המותרת על השוטרים היה לצרף מדידה ו/או חוות דעת הבוחנות את רמת הרעש" נכתב.

"מן כל המקבץ עולה, הפעלת הרעש כהגדרתו בחוק - בדמות שימוש בכלי נגינה ומגברי קול בידי האחים דיקמן - אין בו כל איסור, הוא לא חרג מהרעש המותר ואין כל ספק כי בכל אופן הוא הותר בערב שביעי של פסח", כתב עו"ד ליטווק.

בכל אופן, כך טוען ארגון "בצלמו", לשוטרים לא הייתה כל סמכות לבצע פריצה לבית משפחת דיקמן בעיצומה של תפילה שהתקיימה ערב שביעי של פסח, לשם הפסקת הרעש וחדילתו בידי השוטרים, כשכנגזר מכך הפסקה זו גרמה למפח נפש עבור אלפים ביניהם מרשי. יודגש, "מדובר בחדירה חמורה לפרטיות ובהתנהלות דורסנית נעדרת בסיס חוקי".

יתרה מזאת, גם לו הייתה מבוצעת מדידת רעש והיה מתברר כי מדובר ברעש החורג מהמותר (דבר שלכאורה לא נעשה), נדרשים מספר תנאים שאף אחד מהם לא התקיים במקרה זה, כגון הזדהות
בפני השוהים במקום (שם, כינוי רשמי ועובדת היותו שוטר), כמו כן החוק מחייב שיהיה מדובר במקרה בו לא ניתנה לשוטר אפשרות להיכנס על אף שדרש באופן ברור להפסיק את העבירה, וכן, על השוטר לדרוש הפסקת העבירה טרם נקיטתו באמצעים. לא ניכר שתנאים אלה התקיימו כאן.

"רמיסת מקום מבטחו של אדם וכניסה לביתו הפרטי ללא צו ומבלי שנערכה כל מדידה הינה התנהלות חמורה ודורסנית" נכתב. אולם חומרת הדברים עולה במקרה זה, מאחר ומדובר במניעת חופש הפולחן מאלפי מתפללים בשידור חי.

עוד נטען במכתב כי "ניכר שיד השוטרים קלה כאשר מדובר במגזר החרדי".

נוכח חומרת הדברים, מבקש ארגון בצלמו לפעול בדחיפות למצות את הדין עם השוטרים המעורבים; להוציא הודעת התנצלות על הפסקת התפילה וההתפרצות למרחב הפרטי בו היא התקיימה בהיקף, בתפוצה ובתהודה שקיבלה הודעת המשטרה לפיה, "הפריצה נעשתה כיוון שהאחים דיקמן הקימו רעש בלתי חוקי".

עוד מבקשים ב'בצלמו' לחדד את הנהלים ולהזהיר הזהר היטב את השוטרים כי אין חוק במדינת ישראל האוסר השמעת תפילה, ולהבהיר כי בכל תלונה על מפגע רעש יש לפעול בהתאם לנהלים וכל שכן, כאשר מדובר בנושא רגיש כדוגמת תפילה

מארגון בצלמו נמסר: גם לחרדים יש זכויות אדם. לא ייתכן ששוטרים יפרצו בניגוד לחוק לבתי חרדים על לא עוול בכפם. ארגון בצלמו ימשיך לפעול למיצוי הדין עם השוטרים המעורבים ולחידוד הנהלים מול כלל השוטרים.

ממשטרת ישראל נמסר לאחר התקרית: השוטרים הוזעקו למקום בעקבות דיווחים חוזרים ונשנים שהתקבלו במוקד 100 של המשטרה מתושבי המקום אודות רעש חזק מאוד באמצעות רמקולים שהוצבו במרפסת דירה בעיר בני ברק. עם הגעת השוטרים והתרשמותם כי אמנם מדובר ברעש חזק וחריג בניגוד לחוק, פנו למחזיק המקום בכדי שינמיך את עוצמת המוזיקה וכך עשה תחילה. לאחר עזיבת השוטרים את המקום, התקבלו פניות נוספות מאזרחים שדיווחו כי המוזיקה הוגברה שוב כפי שהיה קודם לכן. השוטרים שבו למקום ודפקו על הדלת במטרה להפסיק את ביצוע העבירה, אולם אלו שהיו בדירה והקימו את הרעש, לא פתחו את הדלת והתעלמו, ולכן נאלצו השוטרים להיכנס לדירה דרך המרפסת.
למרות האמור, הסתפקו השוטרים באזהרה נוספת תוך ניתוק מערכת ההגברה ללא מתן דו"חות. נדגיש כי פעילות אכיפה זו אינה קשורה לתקנות לשעת חירום או למניעת התפשטות נגיף הקורונה כלל.

קורונה יואלי דיקמן רולי דיקמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד