ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
על פי סדר העדיפות

על פי המסמך: כך תתחיל לפעול מערכת החינוך

מכון שמייעץ למשרד הבריאות בנוגע לאסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, הציג למשרד מסמך שבו המליץ להתחיל בכיתות הנמוכות מבחינת ניהול הסיכונים • ראשית יחזור לפעילות החינוך המיוחד ובהמשך גני הילדים וכיתות א'-ג'

על פי המסמך: כך תתחיל לפעול מערכת החינוך
pixabay

מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, אחד הגופים המייעצים למשרד הבריאות בנוגע לאסטרטגיית היציאה, הציג למשרד מסמך שבו המליץ להתחיל בכיתות הנמוכות מבחינת ניהול הסיכונים, אך ממליץ לאפשר להורים המעוניינים בכך להמשיך את המסגרת הביתית תוך הנחיות מתאימות.

ע"פ ההמלצה, לימודים בבתי הספר יחזרו באופן מדורג על פי סדר העדיפות שקבע משרד הבריאות - ראשית החינוך המיוחד ובהמשך גני הילדים וכיתות א'-ג'.

עוד עולה מהמסמך, כי אופן החזרה ללימודים תלוי ביכולת המדינה להכיל התפרצויות מקומיות. אם זמן ההמתנה מהופעת סימפטומים לאימות ובידוד לא יהיה קצר בהרבה משבוע, מומלץ להשיב תחילה את קבוצת הלימוד שתיבחר - גנים או כיתות נמוכות - במתכונת שמרנית של שבוע-שבוע.

לפי המסמך, אם המצב יישאר בשליטה במשך מספר שבועות, ניתן יהיה לעבור לתצורת הפעלה נרחבת יותר. הכותבים ציינו כי השבת מערכת החינוך לפעולה היא מרכיב משמעותית באסטרטגיית היציאה משני היבטים: הראשון, ההיבט החינוכי של הקניית ידע ומענה לצרכים חברתיים ורגשיים של הילדים, והשני, ההיבט המשקי שיאפשר יציאת הורים לעבודה.

"תפקוד מערכת החינוך חשוב הן בהיבט הפדגוגי והן בהיבט המשקי, מכיוון שהטיפול בילדים מהווה אילוץ לחלק ניכר מכוח העבודה", קובע הדו"ח של מכון גרטנר. "אולם, בהפעלת מערכת החינוך יש סיכון משמעותי להעברת המחלה בין משקי הבית על-ידי ילדים, העלולים להדביק זה את זה בשהייה ממושכת ובסמיכות באותה כיתה. הדבקה זו עשויה לעבור דרך אחים לכיתות נוספות ומשקי ביתם נוספים".

העקרונות שמציע המסמך נועדו לאזן את המתח בין אפקטיביות מערכת החינוך לבין מידת הסיכון הנובעת מחזרה לשגרה.

כך למשל, כותבי הדו"ח ציינו כי הפעלה חלקית של מערכת החינוך באמצעות פיצול כיתות הלימוד לתת-קבוצות תצמצם באופן ניכר את הסיכון להדבקה משמעותית. ההצעה היא להפעיל את קבוצת הלמידה הללו במשך מספר ימים ברצף, כשבין כל רצף אחד למשנהו מפרידים כמה ימי הפוגה.

במסמך נכתב גם כי "חשוב מאוד לשמור על עקרון ניתוק צימודים, כך שניתן יהיה לגלגל צעדים אחורה באופן מדויק יחסית אם יתגלה כי קצב ההתפשטות יוצא משליטה".

כמובן שהסיכון הכי גדול הוא שילדים נשאים יגיעו לכיתות וידביקו ילדים אחרים וגם שילדים מפתחים פחות תסמינים ממבוגרים, וכך המסמך מדגיש עוד כי מערכת החינוך מהווה נקודת תורפה מרכזית, ואולי החמורה מכולן, בשליטה על התפשטות המגפה. לפי שיעור החולים הילדים הנמוך, מסיקים כותבי הדו"ח כי שיעור הילדים שיידבקו אך לא יפתחו תסמינים ניכרים יהיה גבוה יחסית, ולכן יגדל הסיכוי שנשאי קורונה יגיעו לכיתות. עוד ציינו, כי קשה לצפות מילדים קטנים להקפיד על כללי היגיינה וריחוק.

"אם אכן ילדים הם גם א-סימפטומטיים בהסתברות גבוהה מהממוצע באוכלוסייה, וגם בעלי כושר הדבקה לא זניח, קיים חשש כי ילד נשא שיגיע לכיתה ידביק חלק מחבריו, שידביקו בני משפחה נוספים", נכתב במסמך. "אם מקור ההדבקה של הילד המקורי לא התגלה בעצמו, אנו עלולים לגלות מספר גדול יחסית של חולים חדשים - ובאיחור. לכן מערך תחקור ובידוד אפקטיבי חשוב
באופן כללי כחלק מתהליך היציאה, ומקבל משנה חשיבות בהקשר של מערכת החינוך. המערך צריך להיות מסוגל לאתר מוקדי התפרצות הקשורים בכיתות הלימוד ולבודד את מעגלי הדבקה במהירות גבוהה".

הכותבים ממליצים עוד, לצמצם את החשיפה על-ידי פיצול כיתות, ולהתנות כניסת כל ילד למסגרת חינוכית בכך
שיחטא את ידיו ויעבור בדיקת חום. כמו כן, הומלץ לקיים רישום נוכחות מוקפד של כל ילד, כולל שעת כניסה ויציאה לבית הספר, לונדרש גם להעביר שיעורי היגיינה אישית לילדים. הלימודים עצמם יתקיימו, לפי המסמך, בכיתות עם חלונות פתוחים וחללים מאווררים.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד