כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"אנו צריכים להשתפר"

מנכ"ל משרד הבריאות: לא תהיה חזרה ללימודים בקרוב

בראיון שקיים מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב, הוא התייחס למשבר הקורונה ואמר שייקח עוד לא מעט זמן עד שמערכת החינוך שתוב לפעולה. מנגד הוא מבהיר: "בסך הכל אנחנו נמצאים בשלב שהתמונה התייצבה"

מנכ"ל משרד הבריאות: לא תהיה חזרה ללימודים בקרוב
משה בר סימן טוב צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות התייחס בראיון ל- ynet לכל הנושאים הבוערים והחזרה לשגרה, ואמר כי לדעתו החזרה ללימודים לא תהיה כל כך קרובה.
"כולנו מסתכלים על מדינות אחרות, וכרגע אין עוד מדינה שממש הכריזה על חזרה לבתי הספר, אפילו בדרום קוריאה, שכולם נושאים את עיניהם אליה, עדיין לא החזירה את המסגרות לשגרה. אני חושב שבשלב הזה צריך להמתין עם זה לפחות לפאזה הבאה", כך אמר בראיון.

לדבריו הדבר תלוי בסופו של דבר בפוליטיקאים והוסיף כי "מהסתכלות ריאלית, שלוקחת בחשבון את העובדה שילדים יכולים להיות מחוללי הדבקה כי הם מדביקים ונדבקים מהר, יהיה צורך לחכות עם זה כדי לראות שהצעדים הראשונים שננקוט לא מייצרים תבערה בהדבקה".

"אם הייתי נשאל איך ישראל תיראה במגיפה – מדינה קטנה וצפופה עם משפחות גדולות, הרבה מאוד נפשות בתוך בית קטן, ורמת הקשבה נמוכה מאוד לממשלה – הייתי אומר שנראה השתוללות של המגיפה", אמר בר סימן טוב.

"זה לא קרה בזכות ההתנהלות המצוינת של הציבור הישראלי, וגם בשל קבלת ההחלטות הנכונה של הממשלה. בואו נמשיך בזה עוד קצת, נראה שאנו מתחילים להשתמש בשולי הביטחון שיצרנו, אבל לא מפרקים אותם לגמרי בצורה שיהיה קשה לחזור אחר כך".

עוד אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב כי לדעתו תמונת המצב אופטימית "בסך הכל אנחנו נמצאים בשלב שהתמונה התייצבה". לדבריו, "אנו צריכים לראות אם התייצבות הימים האחרונים היא תוצאה של החגים ואנשים שלא נבדקו מספיק, ולכן תהיה לנו עלייה בימים הקרובים, או שיש פה באמת איזושהי התחלה של שינוי במגמה", אמר.

"בסך הכל אנחנו רואים התייצבות גם במספר החולים במצב קשה, שזה דבר חשוב מאוד בפני עצמו, כי בסוף הם אלה שאנחנו דואגים לתת להם את הטיפול הטוב".

מנכ"ל המשרד נשאל על פרסום המאמר על פיו ישראל היא המדינה הבטוחה ביות לשהות בה ושפורסם גם על-ידי ראש הממשלה, ואמר כי עדיין ישראל נמצאת במצב טוב יותר משבדיה, ניו יורק, איטליה, גרמניה, צרפת, ספרד ושוויץ. "הייתה פה מדיניות נכונה, הייתה הקשבה ושיתוף פעולה מצוין של הציבור הישראלי. זה שם אותנו במקום טוב מאוד".

"יש עוד מדינות שעושות עבודה טובה ויש מדינות שעושות עבודה לא טובה. לא נאלצנו לבנות בסנטרל פארק, לא בנינו בתי חולים שדה ובתי החולים שלנו לא קרסו. לא נאלצנו להחליט מי יונשם ומי לא. עדיין, עדיין. הכל עוד יכול לקרות אם ננקוט מדיניות הלא נכונה".

בר סימן טוב נשאל במהלך הראיון גם על נושא הבדיקות ועל כך שישראל עוד רחוקה מהיעד שהציב ראש הממשלה לבדיקות קורונה יומיות, "אני מקבל את הביקורת שאנו צריכים להשתפר בהרבה דברים. אנחנו עושים את כל הדברים האלה תוך כדי מלחמה בהרבה חזיתות מבלי שיש לנו זמן להיערכות. אני גם מסתכל על זה שאנחנו משתפרים.

עלינו במספר הבדיקות, ישראל במקום השלישי או הרביעי בעולם במספר הבדיקות. עשינו את העלייה הזאת ואנחנו נמשיך ונכפיל את מספר הבדיקות".
עוד הוסיף "אנחנו נגיע גם ל-30 אלף, הגענו ל-10 אלף ונגיע גם ל-15 אלף. אנחנו מתמודדים עם בעיות שכולם מתמודדים איתן.

כשהייתה בעיית מטושים לכל העולם הייתה בעיית מטושים, כשהייתה בעיית ריאגנטים – לכל העולם הייתה בעיית ריאגנטים, כשיש בעיית עובדים וציוד במעבדות - לכל העולם יש. אנחנו מתמודדים יותר טוב עם רוב הבעיות שמתמודדים איתן העולם, ואנחנו נמשיך להשתפר. אנחנו לא אומרים שהכל מצוין. צריך לקצר את משך זמן קבלת הבדיקות ולסגור את המעגלים יותר מהר, ואנחנו עובדים על הדברים האלה".

לגבי ניסוי התרופות בחולים אמר "כל העולם בשלב הניסיוני. נעשים הרבה מאוד ניסויים גם בכלורוקווין וגם בדברים אחרים ואנחנו עוקבים כמו כולם,
משתדלים שיהיה מלאי של הדברים הנכונים. ברגע שיגידו על תרופה מסוימת שהיא התרופה שעוזרת, או שילוב של תרופות, תהיה התנפלות של כל העולם על התרופות האלה. אנחנו מקווים שקנינו מלאי מהתרופות הנכונות. אנחנו נדע את זה כנראה רק בהמשך".

לגבי אסטרטגיית יציאה מהמשבר וחזרה לשגרה, בר סימן טוב הסתייג מהשימוש במושג "אסטרטגיית יציאה", ואמר כי הוא מאמין שהמונח הנכון יותר לצורך הדיון על סיום המשבר הוא "שגרה בצל הקורונה".

מנכ"ל משרד הבריאות אמר כי "הקורונה לא יוצאת מפה. היא הולכת ללוות אותנו במשך זמן רב ולכן נצטרך לעשות התאמות משמעותיות בשגרת חיינו. הדברים ייראו אחרת ממה שהיו לפני".

הוא ציין כי ההמלצות שמתפרסמות בעיתונות המדעית מדברות על יציאה זהירה במיוחדת: "יש פה מספיק גחלים לוחשות", אמר בר סימן טוב. "מספיק אנשים חולים שיכולים ליצור תבערה מחודשת של האוכלוסייה. אסור לסכן את ההישגים שהגענו אליהם בתחלואה בזכות ההתנהגות המופתית".והוסיף כי "ההחלטה בסוף היא של הממשלה וראש הממשלה, אני חושב שבשבוע הבא יהיו שינויים, ואם הם יחזיקו מעמד ונראה שאין התפרצות מהשינויים - נוכל לעשות עוד כאלה, יש פה אופק ותקווה לציבור הישראלי שההיענות להנחיות מורידה את שיעור התחלואה וההדבקה, ולכן אנחנו יכולים להתחיל לשחרר".

משה בר סימן טוב קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד