כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הקשר בין קופים לכפרות

נחשף: הבן המומר של גדולי ישראל שהעניק השראה לאנטישמים

בבית המכירות הפומביות ‘קדם’ בירושלים נחשפו במסגרת אוסף ספרים אנטישמיים של חוקר ההלכה והמנהג פרופ’ דניאל שפרבר, שני ספרים אנטישמיים עתיקים מאת שני מומרים יהודיים, שהודפסו לפני למעלה מ-300 שנה ונכרכו ביחד

נחשף: הבן המומר של גדולי ישראל שהעניק השראה לאנטישמים
הספרים בבית המכירה צילום: בית המכירות הפומביות 'קדם'

שני ספרים אנטישמיים עתיקים מאת שני מומרים יהודיים, שהודפסו לפני למעלה מ-300 שנה ונכרכו ביחד, חושפים את סיפורו המזעזע והמטלטל של בנו של אחד מגדולי רבני גרמניה רבי יעקב מרגליות ונצר לשושלת רבנית ידועה, שהתנצר והפנה עורף לפני עמו תוך שהוא משמש השראה לגדולי האנטישמים. הספר נחשף בימים האחרונים בבית המכירות הפומביות ‘קדם’ בירושלים במסגרת של אוסף ספרים אנטישמיים של חוקר ההלכה והמנהג הרב פרופ’ דניאל שפרבר.

שמו של הבן המומר של הרב הוא אנטוניוס מרגריטה. שם משפחתו נבחר, ככל הנראה, מתוך הרצון לגשר בין שם משפחתו העברי המקורי ״מרגליות״ לבין שם משפחה נוצרי נפוץ. מרגריטה התנצר בשנות העשרים לחייו, בשנת 1522 (שנת ה'רפ״ב), אך את קריאת התיגר העיקרית שלו על בני עמו עשה שמונה שנים מאוחר יותר כאשר פרסם את ספרו האנטישמי ״האמונה היהודית כולה״.

החיבור, שמתיימר לחשוף את פניה האמיתיות של היהדות, שם ללעג את מנהגי היהודים ומעלה האשמות חריפות נגדם. בין היתר, מזהיר מרגריטה, עפ״ל, את קוראיו הנוצרים מפני מגע ומסחר עם יהודים, מתרה בהם שלא להיוועץ ברופאים יהודים ומציג תמונה שלילית של השבת היהודית ושל הנוהג להשתמש ב"גוי של שבת". אחת הטענות הקשות בחיבור נוגעת לנאמנותם הפוליטית של היהודים, המצטיירים כנתינים בוגדניים ותומכי מדינות אויב, שבראשן האימפריה העות'מאנית.

חיבור זה השפיע עמוקות על מרטין לותר, המייסד וההוגה הראשון במעלה של הנצרות הפרוטסטנטית, שכתב בהשראת ספרו של בן הרב את ספרו האנטישמי "על היהודים ושקריהם". לותר מציע בספרו להעלות באש את בתי הכנסת ובתי הספר היהודיים, להחריב את בתיהם, לשרוף את ספרי התפילה שלהם ואת התלמוד, לאסור על רבניהם ללמד, לאסור עליהם לנוע בדרכים הראשיות ולהחרים את רכושם ולאסור עליהם לעסוק במסחר.

בעקבות ההאשמות הקשות נגד היהודים שהעלה מרגריטה בספרו, הוא הוזמן לוויכוח פומבי שנערך בשנת 1530 (שנת ה'ר״צ) בפני ועדה קיסרית שהתכנסה ברייכסטאג של אאוגסבורג בנוכחותו של הקיסר קרל החמישי. מי שהשיב על טענותיו בוויכוח זה היה השתדלן היהודי הידוע רבי יוסף בן גרשון איש רוסהיים (יוסף לואנץ). לאחר שיוסף בן גרשון הוכיח כי טענותיו של מרגריטה נגד היהודים שקריות, גורש מרגריטה מאאוגסבורג.

מעניין לציין כי בהקשר למנהג הכפרות בערב יום כיפור, כותב מרגריטה דבר מוזר, המתבסס על דברי הפוסקים שכתבו כי יש לקחת תרנגול לכפרות מאחר שהוא נקרא "גבר", בדומה לבני אדם: "יש אומרים ששמעו מהחכמים הראשונים שיש להשתמש בקופים, שהם הדומים ביותר לבני אדם, אבל מפני שלא תמיד אפשר להשיג קופים, לוקחים תרנגולים".

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות ‘קדם’ בירושלים, מציין כי ״לצד סיפורו האישי המטלטל והשנאה שספרו הפיץ כנגד עמו, משמש ספרו של מרגריטה מקור חשוב לטקסטים יהודיים עתיקים ולמנהגים יהודיים עתיקים, מבחינה זו ניתן לומר בפה מלא כי מרגריטה בא לקלל אבל ברך אותנו במידע חשוב על אודות הקהילות היהודיות בנות זמנו״.

קדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד