כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
יעלה ביוקר?

מחשש ל"בזבוז": משרד הבריאות מתכוון להוריד את מספר הבדיקות למחלימים

בצל אחוזי ההחלמה היפים שמציג משרד הבריאות, הוא מודיע כי יורד את מספר לבדיקת מחלימים בגלל החשש לבזבוז משאבים על חשבון מציאת חולים חדשים • משרד הבריאות: ישנה ירידה במספר האנשים בעלי תסמינים של מחלת הקורונה שמבקשים להיבדק

מחשש ל"בזבוז": משרד הבריאות מתכוון להוריד את מספר הבדיקות למחלימים
בדיקת קורונה בעזה. אילוסטרציה צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

מהנתונים של הימים האחרונים עולה כי מספר המחלימים עולה בקצב גבוה והוא אף כפול מקצב הנדבקים החדשים המתגלים מדי יום, מה שמראה בחסדי שמים על תמונת מצב אופטימית. עם זאת ובמטרה להתייעל עוד יותר, משרד הבריאות ממליץ על מדיניות חדשה לביצוע בדיקות החלמה - בדיקות שנועדו לבדוק אם חולה קורונה כבר הבריא.

המדיניות החדשה אמורה להבטיח פחות בזבוז של בדיקות בקרב מחלימים, כדי להפנות יותר בדיקות לצורך גילוי חולים חדשים. עם זאת, היא עלולה להביא לכך שחולים מאומתים מסוימים ייאלצו להמתין זמן ממושך יותר עד שיוכלו להיבדק ולהשתחרר מהבידוד שנכפה עליהם, כך בדיווח ב-TheMarker.

הנוהל של משרד הבריאות הוא כי כדי להכריז על אדם כמי שהחלים מקורונה, נדרשות שתי בדיקות שליליות בהפרש של 24 שעות זו מזו. אך הדבר מעורר בעיה היות שחלק גדול מהבדיקות מוקדשות למחלימים במקום לחולים. למעשה, אחוז הבדיקות שהוקצה להחלמה עלה באופן מעריכי בחודשיים האחרונים והגיע לכ-16% מסך הבדיקות.

דו"ח אפידמיולוגי שפירסם היום משרד הבריאות בנושא בדיקות החלמה שהוכן על ידי האגף לאפידמיולוגיה בסיוע חיילי יחידה 8200, מעלה כי כל חולה מאומת נדרש לקבל שתי תוצאות שליליות עוקבות, אך בפועל, ל-44.5% מהחולים ביצעו 3 בדיקות החלמה או יותר. יותר מ-12% ביצעו 6 בדיקות החלמה או יותר. "קיים דיגום יתר משמעותי של בדיקות החלמה בישראל ביחס למצב הרצוי", נכתב בדו"ח.

המשמעות היא "בזבוז" של בדיקות, מצרך יקר-ערך, על חולים מאומתים, בדיקות שבמקום זאת היו יכולות לסייע באיתור חולים חדשים באוכלוסייה: איתור חולים חדשים וזיהוי שרשרת ההדבקה הם קריטיים ליציאה מהסגר.

במשרד הבריאות ערכו ניתוח של הנתונים שהצטברו עד כה, על מנת לאפיין את משך הזמן המיטבי שיש להמתין מהאבחון ועד נטילת בדיקות ההחלמה, במטרה למקסם את הסיכוי לקבל שתי תוצאות שליליות ברצף ולא להזדקק לבדיקות החלמה נוספות.

לפי הדו"ח, הנתונים תומכים בהארכת משך ההמתנה שבין האבחון לבין ביצוע בדיקת ההחלמה הראשונה, וכן בהארכת משך הזמן שבין ביצוע בדיקת ההחלמה הראשונה לבין השנייה. "המסקנה היא שיש להמתין 11 יום לפחות בין בדיקת האבחון לבין בדיקת ההחלמה הראשונה בכדי לקבל 50% סיכוי לפחות לתוצאה שלילית, ויש להמתין 4 ימים נוספים לפחות בין הבדיקה השלילית הראשונה לבין בדיקת ההחלמה העוקבת בכדי לקבל 50% סיכוי לפחות לתוצאה שלילית שנייה ברצף". מחברי הדו"ח מסכמים: "הגדלת פרקי הזמן שבין האבחון לבין בדיקת ההחלמה הראשונה ולבין בדיקת ההחלמה השנייה תביא לשימוש מושכל יותר במשאב הלאומי של הבדיקות".

בתוך כך, משרד הבריאות גם הודיע היום שכמות הקיבולת המעבדות לבדיקות קורונה עלתה לכדי 15,000 בדיקות ליום", אך הבדיקות המבוצעות למעשה ירד אל מתחת ל-10 אלף – והסיבה לכך היא, שפחות אזרחים פונים לבצע בדיקות קורונה.

במשרד אומרים כי ישנה ירידה במספר האנשים בעלי תסמינים של מחלת הקורונה שמבקשים להיבדק - וכפועל יוצא מכך ישנו מספר נמוך יותר של אנשים שמגיעים לבדיקות. לפיכך, כעת במשרד נערכים לביצוע סקרים יזומים באזורי סיכון ולא להסתפק בפניות של אזרחים.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד