כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תסמונת דלקתית נדירה

דאגה בעולם: הנגיף גורם למחלות לב בילדים

מספר הולך וגובר של מקרים בהם ילדים שחלו בקורונה לקו בתסמונת דלקתית נדירה, מעלה דאגה בקרב הרופאים לקשר אפשרי בין הקורונה לבעיות לב | "אנחנו רק בתחילת הניסיון להבין מה זה אומר"

דאגה בעולם: הנגיף גורם למחלות לב בילדים
חיטוי גן ילדים מחשש לקורונה צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

לאחר שעלה חשד לאחרונה בקרב הרופאים כי נגיף הקורונה גורם למחלות בלב, בימים האחרונים מתברר כי אכן יש קשר, זאת לאחר ששלושה ילדים בארצות הברית שנדבקו בנגיף הקורונה, לקו בתסמונת דלקתית נדירה שדומה לזו שעוררה חששות גם מצד רופאים בבריטניה, איטליה וספרד.

השלושה, בגילאי שישה חודשים עד שמונה שנים, טופלו במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ועל פי הדיווח סובלים מחום ומדלקת בלב ובמעיים. מבין השלושה, אחד חולה אנוש והשני במצב קשה בטיפול נמרץ, כך בדיווח ב"ישראל היום".

ד"ר מארק גורליק, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי "כרגע, אנחנו רק בתחילת הניסיון להבין מה זה אומר". גורליק, ראומטולוג ואימונולוג ילדים, ביקש להתייעץ עם מומחים ולבדוק מקרים נוספים דומים בעולם, על מנת לבחון ולהעריך האם הילדים סובלים ממחלת קוואסאקי, מחלה שגורמת לזיהום ואף לדלקת בעורקי הלב.

מומחים רפואיים איטלקים ובריטים בודקים קשר אפשרי בין הקורונה למחלות דלקתיות קשות בקרב תינוקות המגיעים לבתי חולים עם חום גבוה ועורקים נפוחים.

גורליק אמר, כי הוא סבור כי לא מדובר בקווסאקי, אלא תהליך דומה החולק מנגנון בסיסי עם המחלה, שלדעתו מופעל על ידי גורם זיהומי המעורר תגובה חיסונית. "יש לזה תכונות דומות מאוד", הסביר.

השבוע דווח עוד, כי בשירותי הרפואה בבריטניה חושדים שווירוס הקורונה, או שילוב של הווירוס עם פתוגן אחר, מייצרים במספר מקרים בקרב ילדים מצב של דלקות בכלי הדם והלב בסגנון הדומה למחלת קווסאקי וכן לעיתים גופם של ילדים אלו חווה הלם רעיל שמצריך הנשמה וסיוע משמעותי עד לייצובו של הגוף.

באשר למקרים בארצות הברית, תינוק בן 6 חודשים אושפז ואובחן כחולה במחלת קוואסאקי, ומאוחר יותר אובחן גם כחולה ב- COVID-19. ד"ר רושני מתיו, מומחה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים לוסיל פקרד בסטנפורד אמר, כי "שהבדיקה של התינוק יצאה חיובית, זו הייתה קצת הפתעה".

גורליק אמר כי יתכן שבחלק מהילדים המחלה קיימת בשני שלבים. תחילה הזיהום הראשוני ולאחר מכן תגובה חיסונית משנית שבאה לאחר מספר שבועות. "נראה כי שבוע עד שבועיים אחר כך יתכן שמערכת החיסון תגיב בצורה מאוד לא מסודרת," אמר.

עוד אמר כי הדפוס הזה דומה במובן מסוים למה שקורה גם עם חולים מבוגרים בקורונה, כאשר הם במצב קשה מאוד, מתחילים להתאושש ואז מקבלים "תגובה חיסונית משנית".

צוות מחקר בקולומביה ביצע כמה מחקרים ראשוניים ומצא שלפחות שניים מהחולים נשאו גנים שיכולים לשנות את תגובתם החיסונית. ד"ר ג'יין ברנס, מנהלת המרכז לחקר מחלות קוואסאקי באוניברסיטת סן דייגו קליפורניה, אמרה כי לא ברור אם המקרים המדווחים עד כה קשורים לקורונה. היא ציינה כי פגישה של מומחים בינלאומיים מתוכננת בסוף השבוע הקרוב לדיון בנושא.

קורונה מחלת לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד