כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
קורונה למרכיבי משקפיים

סובלים מהיווצרות אדים בעדשה בגלל המסכה? זה הפתרון

ההתמודדות עם נגיף הקורונה מעלה בעיות מסוגים שונים למגוון אוכלוסיות. אחת מהן היא אוכלוסיית מרכיבי המשקפיים שרבים מהם מתלוננים כי בעקבות חבישת מסכת המגן, עדשות המשקפיים מתמלאות אדים ופוגמות את ראייתם • מומחים ברחבי העולם מספקים מספר פתרונות

סובלים מהיווצרות אדים בעדשה בגלל המסכה? זה הפתרון
אילוסטרציה צילום: David Cohen/Flash90

כמו בישראל כך במדינות רבות ברחבי העולם מחייב הממשל את האזרחים לעטות מסכה במרחב הציבורי, המסכה יעילה אמנם למניעת הדבקה, אך מעוררת בעיה אצל מרכיבי המשקפיים. על פי הסטטיסטיקה, כמעט שניים מתוך שלושה בני אדם מרכיבים משקפי ראייה, ורבים מהם מתלוננים על אותה הבעיה: עם עטיית מסכת מגן, עדשות המשקפיים מתמלאות באדים.

בקרב הציבור הרחב זו אמנם בעיה חדשה, אבל עובדים במערכת הבריאות מתמודדים עם האתגר הזה מדי יום. והם מביאים מספר פתרונות שהתפרסמו בכתבה בעיתון "הארץ".

מי שמרכיב משקפיים כבר רגיל לכך שהעדשות מתכסות באדים בכל פעם שיוצאים מבית חם לאוויר קר בחוץ, או עם פתיחת דלת התנור. בדומה לכך, גם כשאנו עוטים מסכה, הבל הפה החם שלנו עשוי להיפלט דרך השוליים העליונים של המסכה - לאורך הלחיים; כשהאוויר החם מגיע לעדשות הקרות יותר, נוצרת התעבות על פני השטח הגורמת לשכבה ערפילית. באוויר קריר, הבעיה חמורה אף יותר.

אחד הפתרונות הוא למנוע את הוצאת הבל הפה מהמסכה, כלומר, להדק את המסכה על הפנים. מסכות רפואיות מצוידות בפס מתכת פנימי, שמאפשר להתאים אותן לקשת האף. אולם, ההצלחה תלויה גם בצורה ובעיצוב המשקפיים שלכם.

שאן סו לין, מרצה במכון ג'קסון לעניינים גלובליים באוניברסיטת ייל אומרת כי "אם נפלט אוויר מהשוליים העליונים של המסכה, סימן שהיא אינה מונחת נכון, מרבית האוויר צריך להיפלט מבעד למסכה. אם אתם מרגישים שהוא יוצא לתוכה או דרך שוליה, הדקו את הקשירה".

אנדרו יאנובסקי, מרצה בבית החולים למחלות מידבקות בילדים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון מציע פתרון אחר, שימוש בסרט הדבקה לבן, המשמש צוותים רפואיים ואתלטים, או אפילו בתחבושת נצמדת לאטימת השוליים העליונים של המסכה סביב קשת האף. לדבריו "זה משהו שסטודנטים לרפואה לומדים מהר, כשהם משתמשים במגן עיניים", אולם, אל תשתמשו בסרטי הדבקה ביתיים לא אווריריים, העלולים להזיק לעור.

פטנט פשוט אף יותר הוא לנצל את משקל המשקפיים כדי לחסום את האוויר: משכו את המסכה על קשת האף גבוה ככל האפשר (אבל הקפידו שהיא תכסה גם את הסנטר), והניחו את המשקפיים עליה. גם כאן, מידת התועלת תהיה תלויה בצורת ועיצוב המשקפיים שלכם.

ישנם עוד מספר פטנטים הנוגעים לאפשרות לשטוף במים וסבון או באמצעים אחרים את עדשות המשקפיים וכך זה מונע את היווצרות העדים, העצה הזאת אף מוכחת ממחקר בריטי, ב-2011 פירסם מנתח בריטי מאמר המגלה ששטיפת המשקפיים במי סבון וייבושם באוויר, עשוי להועיל. זאת, כיוון שמי הסבון משאירים ציפוי דקיק המונע ממולקולות מים להפוך לטיפות שמהן נוצרים האדים. "בתור מי שמרכיב משקפיים, ראיתי שהבעיה הזו משפיעה עליי כשאני מנתח", אמר מחבר המאמר, שירז מליק, מאוניברסיטת מנצ'סטר. הוא ציין שהטמפרטורה בחדרי ניתוח היא לרוב נמוכה, עובדה שהופכת את תופעת "הערפל" לבעיה של ממש עבור מנתחים המרכיבים משקפיים. "לא אמדתי את זה, אבל בעת ניתוח הטכניקה הוכיחה עצמה במשך יותר מחצי שעה", אמר מליק.

אם אין לכם בנמצא מים וסבון, יש אפשרות לשטוף גם באמצעים אחרים, אפשר להשתמש בשמפו תינוקות, משחת שיניים וקרם גילוח (גם חומץ, אבל רוב המומחים אומרים שזה לא עובד). האתגר הגדול בטיפול בעדשות, הוא לשים את כמות החומר הדרושה למניעת היווצרות האדים, בלי שהוא עצמו יהפוך למעטה ערפילי. אפשר גם לרכוש מגבונים ותרסיסים למניעת היווצרות אדים, אך זה עלול להיות יקר.

עם זאת, העצה של לשטוף את העדשות במים וסבון לא יעילה בכל סוגי משקפיים. ג'ין מנדז, מייסד MotoSolutions בקליפורניה המייצר את FogTech, אומר שסוגים רבים של משקפי ראייה מיוצרים היום עם ציפוי מגן מיוחד עמיד לסינוור וכתמים. הבעיה היא שאותו ציפוי מגן עלול גם להיות עמיד לטיפול נגד אדים, בהם פתרונות ביתיים כמו מי סבון וחומרים מסחריים. אם שום דבר לא עובד, אפשר לנסות לדחוף את המשקפיים מעט קדימה, על האף, על מנת להגדיל בכך את זרימת האוויר ולהפסיק את היווצרות האדים.

הבעיה בכך היא שאתם עלולים לעוות את הראיה שלכם. "נראה שהשיטה הזאת היא היעילה מכולן", אומרת מרג'ורי לאמב, סופרת בת 71 מטורונטו, "הצרה היחידה היא ששיטה זו מעוותת קלות את הראייה שלי. ייתכן שזה מפריע פחות למי שמספר המשקפיים שלו נמוך יותר".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד