כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
העתירה נדחתה פה אחד

נשיאת העליון נימקה: "חזקת החפות עומדת לראש הממשלה"

שופטי בג"ץ קבעו כי אין עילה להתערב בהטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. גם לגבי ההסכם הקואליציוני החליטו שלא להתערב בשלב זה • השופטים החליטו פה אחד: "לדחות העתירות - הן באשר להטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נתניהו והן באשר להסכם הקואליציוני"

נשיאת העליון נימקה: "חזקת החפות עומדת לראש הממשלה"
ראש הממשלה בנימין נתניהו צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

11 משופטי בית המשפט העליון מעניקים גיבוי לממשלת נתניהו החמישית ודוחים את שתי העתירות שהוגשו נגד הטלת המנדט על ראש הממשלה נתניהו ונגד ההסכם הקואליציוני שנחתם בין כחול לבן לליכוד.

בהחלטה שפורסמה בדקות האחורנות (רביעי) הכריעו השופטים פה אחד, "לדחות את העתירות, הן באשר להטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חה"כ נתניהו והן באשר להסכם הקואליציוני".

החלטת בג"ץ

בהחלטה כתבה נשיאת בית המשפט העליון בעניין הטלת המנדט על נתניהו, נגדו הוגש כתב אישום: "לא נמצאה לנו עילה משפטית להתערב בהטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חה"כ נתניהו. משכך החלטנו פה אחד לדחות את העתירות ככל שהן נוגעות לעניין זה".

הנשיאה אסתר חיות ציטטה את חוקי היסוד וקבעה כי "מן המקובץ עולה כי ככל שהדבר נוגע לתנאי הכשירות הקבועים בחוק, כתב אישום התלוי ועומד נגד חבר כנסת אינו מונע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה עליו וכפועל היוצא מכך את מינויו לעמוד בראשה".

על ההסכם הקואליציני אמרה השופטת חיות כי, "ההסכם המונח בפנינו הוא הסכם חריג, גם בהשוואה להסכמים קואליציוניים שנראו במקומותינו בעבר ואף עמדו לדיון בפני בית משפט זה בשל קשיים שהתעוררו לגביהם״, שהיא נקטה בעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה בציינו כי "הוראות ההסכם כמכלול כוללות אגד משמעותי של שינויים חוקתיים מוקשים, ובתוכם מודלים תקדימיים לפעילות הממשלה, הרכבה ויחסיה עם הכנסת".

"השאלה הניצבת בפנינו היא: האם ההסכם הקואליציוני נוגד עקרונות חוקתיים וחוקיים והאם הוא סותר את תקנת הציבור עד כי יש להורות על בטלותו או על בטלות חלק מסעיפיו?״, כתבה חיות שכאמור הודיעה לבסוף לדחות את העתירה.

השופטת רמזה כי ייתכן והיא תפסול חלקים מההסכם בהמשך הדרך, "גם בסוגיה זו נקדים אחרית לראשית ונציין כי אף שההסכם מעורר קשיים משפטיים לא מבוטלים, החלטנו כי לעת הזו אין מקום להתערב באיזה מסעיפיו. זאת, בין היתר, בהינתן התיקונים וההבהרות שמסרו ראש הממשלה וסיעות כחול לבן והליכוד".

בנימין נתניהו בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד