כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
כך פועל הנגיף

לאחר בליל שמועות: חולה קורונה שהחלים - יידבק שוב?

לאחר גל הדיווחים הסותרים, ארגון הבריאות העולמי מתייחס לנושא ההדבקה החוזרת מהנגיף • לדברי המומחים, אופן פעולת הנגיף משפיע על האפשרות להידבק בו פעם נוספת

לאחר בליל שמועות: חולה קורונה שהחלים - יידבק שוב?
קורונה. אילוסטרציה צילום: pixabay

בשבועות האחרונים רבו הדיווחים ברחבי העולם כי גם אנשים אשר החלימו מהנגיף נדבקו בו בשנית, החולים שהחלימו ביצעו בדיקות בשנית והתגלו כחיוביים לנגיף, כך למשל בדרום קוריאה בחודש אפריל דיווחו רשויות הבריאות על 100 מקרים של בדיקות חיוביות בקרב חולים שנחשבו כי החלימו כבר. הדיווחים יצרו פאניקה על כך שגם אותם שכבר החלימו אינם מחוסנים מהנגיף, בתחילה, גם ארגון הבריאות העולמי סבר כך ויצא בהודעה רשמית לפיה אין כל ראיות לכך שמי שנדבק פעם אחת ב-Covid-19 לא יכול לחלות שוב. אלא שכעת הארגון מוציא הבהרה נוספת בעניין והיא כבר מעודדת הרבה יותר. בהודעה הרשמית אומר הארגון כי אנשים שחלו והחלימו מחוסנים מהנגיף.

בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP דווח אתמול כי בארגון מסבירים שמשמעות הבדיקות החיוביות לאחר החלמה היא שגופם של המחלימים עדיין עסוק בפינוי תאי ריאה מתים (ונגועים) וכי לא מדובר בהדבקה חוזרת בנגיף.

דובר מטעם ארגון הבריאות העולמי אמר "אנחנו מודעים לכך שחלק מהחולים נמצאים חיוביים בבדיקות שנערכות להם לאחר שהם כבר נחשבים למי שהחלימו מהמחלה, ממה שידוע לנו כרגע - וזה מבוסס על נתונים מאוד עדכניים - נראה שההסבר לכך הוא שהחולים הללו עדיין מסלקים חומרים מריאותיהם, במסגרת תהליך ההתאוששות שלהם".

מחקרים מראים כי גופם של מי שנדבקים בנגיף הקורונה החדש מתחיל לפתח נוגדנים כשבוע לאחר ההדבקה או תחילת התסמינים. אולם, מה שעדיין לא ברור לחוקרים הוא האם הגוף מפתח חסינות  עמידה מספיק כדי להדוף ניסיון מתקפה שני של הנגיף, ואם כן, לכמה זמן ההגנה הזאת קיימת. ובאשר לנתונים על חולים שהחלימו ויצאו שליליים בבדיקות ולאחמ''כ נמצאו חיוביים בבדיקות חוזרות - בארגון הבריאות העולמי אומרים שבמקרים אלה דרוש מחקר נוסף. "אנחנו צריכים מחקר שיטתי כדי לבחון למשך כמה זמן חולים שהחלימו ממשיכים לפלוט מגופם את הנגיף החי", אמר הנציג.

"אנחנו צריכים להבין גם אם זה אומר שהם יכולים להעביר את הנגיף לאחרים במצב הזה - זה שיש להם עדיין שיירים חיים של הנגיף בגוף עדיין לא בהכרח אומר שהם מדבקים", הוסיף.

ד"ר מריה ואן קרחוב, אפידמיולוגית מומחית למחלות מדבקות, התראיינה לא מזמן ל-BBC והסבירה את תיאוריית התאים המתים. "במסגרת תהליך ההחלמה של הריאות יש חלקים קטנים של רקמת ריאה שהם למעשה תאים מתים שצריכים להתפנות מהגוף. אלה בעצם התאים שגורמים לתוצאה החיובית בבדיקה החוזרת שעורכים למחלימים", אמרה, "זה לא נגיף שיכול להדביק וזאת לא הפעלה מחדש של המחלה בגוף. זה פשוט חלק מתהליך ההחלמה", הדגישה.

עם זאת ד"ר ואן קרחוב ציינה שזה עדיין לא אומר שניתן לקבוע משהו בוודאות לגבי חסינות עתידית: "האם זה אומר שהם מחוסנים נגד הנגיף? האם יש להם הגנה חזקה שתשמור עליהם מפני הדבקה נוספת, ולכמה זמן? על השאלות האלה אנחנו עדיין לא יודעים לענות".

קורונה חיסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד