ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
התכנית הסדורה שלא יצאה לפועל

היסטוריה: כשמפקד המשטרה הציע לפוסק הדור מסוק משטרתי למירון

מתי הציע מפקד המשטרה למרן הרב אלישיב זצ"ל להגיע למירון באבטחה גדולה ללא עיכוב של רגע ומה ענה פוסק הדור?

היסטוריה: כשמפקד המשטרה הציע לפוסק הדור מסוק משטרתי למירון
ריקודים במירון צילום: דוד כהן

כשהר מירון סגור השנה מתפרסם סיפור אקטואלי מתמיד סביב הצעה שהונחה לפני מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, להגיע למירון בל"ג בעומר כשבמשך תשעים שנותיו בארץ, לא עלה למירון אפילו פעם אחת. 

את הדברים סיפר בשיחתו השבועית בבית המוסר בירושלים, תלמידו הגדול הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, ראש בית הוראה הכללי והם התפרסמו השבוע בעלון 'שואלין ודורשין' שיוצא לאור מדברי תורתו. 

כאשר נשאל מרן הגרי"ש אלישיב, מדוע אינו עולה להשתטח על הציון במירון בל"ג בעומר השיב כי הוא לומד בתורתו, ובזה הוא דבק בו.

כידוע מרן הגרי"ש הידר לנענע לולב בכל יום מימי חול המועד סוכות ברחבת הכותל המערבי, בכדי לצאת בזה את דעת הרמב"ם, שאף בזמננו מקיימים מדאורייתא את המצווה בכל שבעת הימים כאשר מברכים על הלולב בתוככי ירושלים. לשם כך היה טורח רבות, ובשנים קדמוניות צעד בכל יום עד לרחבת הכותל. אך בשנים היותר מאוחרות, נסע ברכב. ובכדי לעקוף את עומסי הכבישים הרבים, סודר לו ליווי משטרתי מכובד כאשר מלפנים ומאחור ליווהו ניידות משטרה, אשר פיזרו את התנועה וחצו את הצמתים המרומזרים לקראת בואו.

סידור זה נעשה ע"י מר לוי שאול, מפקד מחוז צפון במשטרה, שדאג לכבוד התורה כמלך פורץ גדר ו"מאן מלכי רבנן".

שנה אחת הוצעה למרן הרב אלישיב הצעה מפתיעה שסירב לה בכל תוקף. כמה שבועות קודם ל"ג בעומר עלה מפקד מחוז צפון לבית רבינו והצעתו בפיו: כבוד יהיה לי לסדר את עלייתו של הרב בל"ג בעומר למירון, ללא שיוטרד הרב בהמונים הרבים ובעומסי הדרכים.

המפקד פרש את תכניתו המסודרת, כאשר הציע שהרב יוטס במסוק משטרתי עד מקום סמוך למירון, ומשם יתלוו לרכבו ניידות משטרה שיפלסו דרך בעומסי התנועה הכבדים. עם כניסת הרכב למירון, פלוגת שוטרים תאגוף את הרכב מכל צדדיו, ובריצה יפלסו דרך בין ההמונים עד לציון עצמו. בתוך מתחם הציון ישהה הרב כחפצו, ובצאתו יסדרו את שובו באותה הדרך הזריזה.

"ואני מבטיח, סיים את דבריו, שכבוד הרב לא יצטרך לעצור אף לא לרגע קט, מצאתו מהבית עד בואו לציון, וכן בשובו לביתו במאה שערים".

אם לנו היו מציעים הצעה שכזו, הרי היינו מזדרזים להיענות לה בחיוב, שהרי רק מעלות יש בה, גם נוכל לעלות לציון הקדוש ולשפוך שיח בדבקות, גם נוכל ללמוד בדרכים ביישוב הדעת ללא טרדות וגם הכל ייעשה בצניעות מושלמת, ובזריזות מפליאה.

אך הרב אלישיב מתוך אותה תחושת רוגע אצילית ושמחה הנסוכה על פניו תדיר, נענה ואמר, ללא מחשבה יתירה וללא התלבטות כלל וכלל: יישר כח יישר כח, מעולם לא נסעתי למירון, ומסתמא גם אף פעם לא אהיה במירון, אני אמשיך להיות כמו תמיד עם הסטנדר והגמרא בבית".

בסיום השיחה שפורסמה מצוטט הרב קוק: "לא שחלילה יש היתר לזלזל במנהג רבבות ישראל לעלות למירון, אך צריך לזכור את העיקר. וכבר התבטא ראש ישיבת מיר הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל כי "מי שעולה על קברו נמצא ליד הרשב"י, אך המעיין באמרותיו הפזורות במרחבי הש"ס, לומד מתורתו וצועד בדרכיו הרי הוא נמצא עם הרשב"י ממש.

למסקנת הדברים, אומר הרב קוק: "בשנה זו בוודאי שהלימוד מאורחותיו היא הדרך הטובה ביותר להתחבר לרשב"י, ומי שזקוק לתפילה בל"ג בעומר – הטוב ביותר שיסע לכותל המערבי, מקום שלא זזה ממנו מעולם השכינה הקדושה, והתפילה שם מסוגלת אף יותר מקברי הצדיקים".

הרב יוסף שלום אלישיב ל"ג בעומר הרב בן ציון הכהן קוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד