כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
חקירת התפרצות הנגיף

גופי מודיעין בוחנים: האם היתה נעילת חירום במעבדה בוואהן?

במסגרת חקירת המערב את גורם התפרצות נגיף הקורונה בעיר התעשייה ווהאן שבסין, בוחנים החוקרים טענות לפיהן בוצעה נעילת חירום במעבדה בעיר ווהאן והופסקה הרשת הסלולרית למספר שבועות בשלב מוקדם מאוד, דבר המעיד כי סין ידעה והסתירה

גופי מודיעין בוחנים: האם היתה נעילת חירום במעבדה בוואהן?
אילוסטרציה צילום: pixabay

גורמים במודיעין האמריקני והבריטי בוחנים טענות, לפיהן בוצעה נעילת חירום במעבדה בעיר ווהאן, שבה התפרץ הנגיף. על פי הטענות, באוקטובר הופסקה לכשלושה שבועות הרשת הסלולרית סביב האזור המאובטח בעיר - דבר שעשוי להעיד על "תקרית חמורה" שאירעה במכון, ואולי מהווה ראייה לאירוע שבו הווירוס החל את התפשטותו בסין. עם זאת, חשוב לציין, כי מומחים בנושא מתקשים למצוא בדוחות הוכחות חד משמעיות לכך.

כאמור, הדוח שמצוי בידי גורמי הודיעין לא מוכיח כי בוודאות מקור ההתפרצות הוא מוואהן. הדוח גם אינו מוכיח כי היתה הפסקה סלולרית מוחלטת אלא רק הפסקת פעילות במספר בודד של טלפונים ניידים במקום שבו יש כמה מאות עובדים. כמו כן, בכיר אמריקני אף ציין כי הנתונים המוצגים בדוח "חלשים מאוד", והוסיף כי "חלק מהמסקנות לא הגיוניות".

לפני כשבוע הצהיר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי "ישנה כמות משמעותית של ראיות המצביעות על כך שמקור הקורונה נעוץ במעבדה בווהאן". את הדברים אמר בריאיון לרשת ABC. עם זאת, סירב פומפאו להשיב אם הוא סבור שהנגיף הופץ בכוונה תחילה.

בנוסף פומפאו האשים את סין שעשתה צעדים בכדי להסתיר את התפרצות המגיפה "מדובר בצעדי הטעיה קומוניסטיים קלאסיים", טען שר החוץ, "שיצרו סיכון ענק. אנחנו נטיל אחריות על האשמים בכך".

עם זאת, בכירה בארגון הבריאות העולמי טענה כי על פי כל ההוכחות - מדובר בנגיף שמקורו בטבע. "מקורו של הנגיף - בעטלפים", הסבירה. "מה שעלינו לעשות הוא להבין את מה שאנו מכנים 'הגורם המתווך'. איזו חיה נדבקה מהעטלף והדביקה בני אדם. חשוב מאוד שנבין זאת".

סין קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד