י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סימוני הכשרות בתעשיית המזון - מה עומד מאחוריהם?

סימוני כשרות על אריזות מוצרי מזון - כל המידע אודות המשמעות והתרומה שלהם לקהילה היהודית

סימוני הכשרות בתעשיית המזון - מה עומד מאחוריהם?
משקל צילום: CANVA

תוויות של מוצרי מזון מספקות לצרכנים מידע רב וחשוב כגון רכיבים, מידע לאלרגנים, תאריכי תפוגה ועוד, אבל מעבר לכך הן מציגות גם מידע נוסף שלו משמעות רבה עבור הקהילה היהודית - סימוני הכשרות של המוצר.
במדריך שלפניכם נמנה את סוגי סימוני הסימונים השונים,
נבין מהו חלקם בייצור אריזות המוצרים, וכיצד הם תורמים לקהילות צרכנים נוספות:

מהם סוגי סימוני הכשרות השונים, ומה הפירוש שלהם?

בתעשיית המזון קיימים מספר סוגים של סימוני כשרות:

 - מוצרי מזון ראויים לצריכה התואמים את תקנות הכשרות על פי ההלכה היהודית

סימון מוצר "כשר פרווה" - מוצר ניטרלי שאינו כולל בשר חלב או תוצרי לוואי של השניים, ומאפשר צריכת המוצר עם תבשילי בשר או חלב.

D - המוצר יוצר באמצעות מכונות חלב, או אינדיקציה לכך שרכיבי חלב כלולים בו

או  - U אמצעי לסימון אוכל כשר ומתאים לאכילה על פי ההלכה, ובנוסף משמש סמל לאיחוד הקהילות היהודיות האורתודוכסיות בחלק מהמדינות.

מהשרטוט הראשון, דרך שקילה ועד להכנה לשליחה - כך עובדת שרשרת הייצור של אריזות מוצרי המזון

כדי להבין מאיפה מגיעים הסימונים, חשוב שנבין קודם איך עובד תהליך הייצור של אריזות המוצרים: התהליך מתחיל בתכנון עיצובי של האריזה (אשר במהלכו גם מתוכנן עיצוב ועימוד מידע כגון רכיבים, סימוני כשרות וכד'), יצירת תבנית האריזה, ייצור האריזה, והשלב הקריטי של בדיקות התקינות שלה, החל ממעבר במכונת גילוי מתכות ועד לשקילתה במכונות שקילה. שלב זה הינו קריטי מאוד בתהליך - למכונות שקילה ואריזה תעשייתיות קיים תפקיד חשוב מאוד בשרשרת הייצור, שכן כל האריזות חייבות לשקול בדיוק לפי הגדרות היצרן. אריזות מוצרים אשר חורגות מעל או מתחת להגדרות היצרן נפסלות מידת, ומכונות שקילה מוציאות אותן מפס הייצור.
לאחר ביצוע כל בדיקות התקינות מגיע השלב הסופי של הכנת האריזות, ושליחתן ללקוחות.

כיצד תורמים סימוני הכשרות לכלל הצרכנים?

מעבר לקהילת שומרי הכשרות, סימוני הכשרות באים לעזרתן של קהילות נוספות ורבות של צרכנים, כמו למשל אלרגנים, צרכנים אשר להם נסיבות אידאולוגיות כגון טבעונות, או צרכנים אשר מקפידים על סוגי תזונה מסוימים שהסימונים הנ"ל יכולים לסייע להבין האם המוצר מתאים להם.

על ההקשר בין סימוני הכשרות להימנעות מלקטוז

צרכנים רבים מבצעים הקשר בין סימוני כשרות לבין הימנעות מלקטוז, אך סימונים אלו לא בהכרח מהווים מידע להסתמך עליו - שכן  מוצרי מזון יכולים להכיל ריכוז חלבי מסוים ועדיין להיות מסומנים כ"לא חלביים" מבחינת חוקי התזונה היהודיים. מה שאומר, שגם מוצרי מזון אשר מסומנים כפרווה, עדיין עלולים למעשה להיות חלביים.
כדי להימנע מבחירת מוצר לא נכונה, מומלץ לקרוא היטב את רשימת הרכיבים שלו, ואף לפנות ליצרן כדי לוודא שהוא מותאם לשימוש של רגישים ללקטוז.

כשרות שקילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד