ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
צפו בתיעוד

תגלית היסטורית: ה"פרצופה" מתקופת המשנה

שריד אדריכלי-עיטורי עתיק מלפני כ-1,800 שנה המכונה 'פרצופה' התגלה בגן הלאומי ציפורי • צפו בתיעוד

תגלית היסטורית: ה"פרצופה" מתקופת המשנה
הפרצופה הקדומה שהתגלתה צילום: רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים חשפה היום (שני) כי שריד אדריכלי-עיטורי קדום, המכונה 'פרצופה', ששימש בתקופות קדומות ברז מפואר במתקני מים שונים בבתי מרחצאות, נימפאיה, מזרקות מים ומיני סבילים, התגלה לאחרונה בין עתיקות הגן הלאומי ציפורי, בסמוך לבית מרחץ עתיק.

השריד הארכיאולוגי, שייתכן ומתוארך על פי השערות החוקרים לתקופה הרומית מלפני כ-1,800 שנה, נמצא על ידי דיויד גורן תושב ציפורי, שסייר בגן הלאומי וראה את הממצא המיוחד מבצבץ על פני השטח. עם מציאת הממצא המיוחד עדכן בכך את מיטל אהרון מנהלת הגן הלאומי ברשות הטבע והגנים, שדיווחה על כך לארכיאולוגים הממונים ברשות הטבע והגנים.

ה"פרצופה", מעוצבת בצורת פנים אנושיות, פני חיה או דמות מיתולוגית. לרוב, ניתזו המים מפי הדמות, בה היה מותקן לעתים צינור עופרת. מיני פרצופות היו בשימוש במבנים החל מהתקופה ההלניסטית דרך התקופות הרומית והביזנטית ועד ימי הביניים. בתקופת הרנסנס הן זכו לעדנה מחודשת עם עיצובים מרהיבים כיאה לפרק זמן זה.

המונח "פרצופה" לקוח מן המקורות היהודיים: "פרצופות המקלחין מים לכרכין לא יניח פיו על פיהם וישתה מפני שנראה כמנשק לעבודת כוכבים" (תלמוד בבלי, עבודה זרה, יב א). תיאור תלמודי זה, מתיישב יפה עם ממצא הפרצופות המעוצבות בדמויותיהם של עובדי אלילים.

ה"פרצופה" שהתגלתה בציפורי מעוצבת באבן שיש איכותית שמקורה ככל הנראה מתורכיה, בצורת ראש אריה בעל סממנים אנושיים במקצת. צורתה הכללית של ה"פרצופה" הוא כעין חרוט אשר בקצהו נקב ליציאת המים. קוטר גב ה"פרצופה" הוא כ-15 ס"מ. עומקה הוא 12.5 ס"מ ומסתיים בקצה הצינור שקוטרו 2 ס"מ בלבד.

שרידי טיח הצמודים לחלקי ה"פרצופה" מצביעים על העובדה שלאחר שיצאה משימושה המקורי, הפכה למטרה אחרת או אולי היא כוסתה בטיח על מנת לכסות את הפנים. סביר להניח כי ה"פרצופה" שעיטרה מזרקה קיבלה את מימיה מאמות המים של ציפורי שהובילו מים מהמעיינות שבהרי נצרת.

ד"ר יוסי בורדוביץ', ראש תחום מורשת ברשות הטבע והגנים מציין כי, "דוגמאות של "פרצופות" אחרות נתגלו בגנים הלאומיים חמת גדר, בית שאן וקיסריה. הגן הלאומי ציפורי, שמשמר את שרידי בירת הגליל הקדומה ציפורי בה ישבה הסנהדרין ובה נחתמה המשנה, לא מפסיק להפתיע בממצאיו הארכיאולוגיים.

בציפורי שרידים של עשרות פסיפסים יפהפיים מהתקופות הרומית והביזנטית, שהפכו אותה לעיר פסיפסים בינלאומית ובשנים האחרונות התגלו בה בנוסף במסגרת חפירות ארכיאולוגיות גת עתיקה לייצור יין, צלמית קטנה עתיקה בצורת פר וגם נחשפה בריכת מים עתיקה, שייתכן כי היא "קרונה של ציפורי" בה רחץ בזמנו רבי יהודה הנשיא".

ברשות הטבע והגנים מציינים כי הפריט הארכיאולוגי המיוחד יימסר בימים הקרובים לרשות העתיקות. יש כוונה שבעתיד ה"פרצופה" תוצג לקהל המבקרים בגן הלאומי ציפורי.

ציפורי תגלית היסטורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד