כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

החרדים באים לאקדמיה: לומדים כל הדרך אל הבנק

ממחקר שנערך על ידי המועצה להשכלה גבוהה עולה כי בציבור החילוני חלה ירידה בביקוש ללימודי הי-טק. מי משלים את החסר? אברכים מהציבור החרדי הלומדים בהמוניהם לימודי מחשב. על כך ועל עוד נושאים רבים נוספים בכנס שטריימל.com שיתקיים בקרוב

החרדים באים לאקדמיה: לומדים כל הדרך אל הבנק
מנח זרקא

המיתון נותן את אותותיו גם במפת ההכשרה המקצועית בישראל. מניתוח מסכם של שנת הלימודים האקדמית האחרונה שערכה המועצה להשכלה גבוהה עולה, כי חלה ירידה משמעותית בדרישה למקצועות ההייטק והלימודים הנלווים לתחום מדעי המחשב אותם למדו השנה 4.8% בלבד מתלמידי האוניברסיטאות והמכללות, לעומת 7.5% שהיו לפני עשור.

גם תחום החינוך רושם ירידה תלולה מ-16% בשנים האחרונות ל-13% בלבד בשנה החולפת. את הירידה המשמעותית ביותר היא בתחום מדעי הרוח הנמצא בצניחה חופשית: 8.6% בלבד לעומת 18.5% לפני עשור.

מגמות אלו מתחזקות גם בשנת הלימודים האקדמית הנוכחית שנפתחה השבוע עם התחזקותן התלולה של המכללות על חשבון האוניברסיטאות. לעומת זאת, מספרם של הלומדים הנדסה ואדריכלות זינק ל-18% לעומת 12.5% בלבד לפני שנים ספורות, נתון המעיד על הנטייה למקצועות ריאליים וישימים יותר בשוק העבודה.

למרות המגמות בציבור הכללי, הרי שבטבלת הלימודים המקצועיים החרדית רושמים מקצועות מדעי המחשב דווקא עלייה לצד מקצועות ההנדסה, האדריכלות, הסיעוד והעו"ס.

באירוע פתיחת שנת הלימודים של 'המרכז החרדי להכשרה מקצועית' המובילה את טבלת הלימודים המקצועיים בציבור החרדי, הציג מנכ"ל 'המרכז החרדי' הרב אברהם הורן את הנתונים המסמנים את המעבר למקצועות ישימים בשוק העבודה, כשהוא מצביע על יתרונם הברור של הבוגרים החרדיים גם בתחומים בהם נרשמת נסיגה במגזר הכללי: "רמת הלימודים הגבוהה ורמתם האישית של התלמידים היוצאים לשוק העבודה לאחר שסיימו את חוק לימודיהם התורניים, מובילה בס"ד לביקוש גובר בשוק ולהישגי השמה מרשימים גם בתחומים בהם נרשמת ירידה של צבורים אחרים. מראשית דרכנו פעלנו כרצון גדולי ישראל שליט"א שהורונו לבחור באפיקים המקצועיים הישימים ביותר בשוק העבודה, מגמה שרק היום החלה לחלחל בציבור הכללי", דברי הרב הורן.

יצוין, כי מספר אנשי סגל ההוראה נמצאה גם הוא בירידה, כ8% פחות מאנשי סגל ההוראה הבכיר שלימד לפני כעשור, וכ-18% פחות מסגל ההוראה הזוטר, זאת על חשבון משרות המורים החיצוניות שעלו ב-20% בשל שיקולי ייעול תקציביים.

בכנס שטריימל.com שיתקיים ב-3.11.2009 ידונו על נושאים אלו ועוד רבים אחרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד