י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

כל מה שרציתם לדעת על קרנות מימון לעסקים

יובל איסקוב, הבעלים והמנכ"ל של י.שליו המרכז הישראלי לפתרונות מימון בע"מ, מסביר על קרנות הסיוע השונות לעסקים, למי הן מתאימות - וגם עצה קטנה ליזמים שרוצים לפתוח עסק

כל מה שרציתם לדעת על קרנות מימון לעסקים

המיתון במשק מגביר את הצורך באשראי לעסקים, יותר ויותר בעלי עסקים מחפשים פתרונות מימון מחוץ למסגרת הרגילה ומוצאים את הדרך באמצעות קרנות הסיוע השונות. שוחחנו עם יובל איסקוב, הבעלים והמנכ"ל של י.שליו המרכז הישראלי לפתרונות מימון בע"מ שמסביר אודות קרנות הסיוע השונות לעסקים, למי הן מתאימות וגם עצה קטנה ליזמים שרוצים לפתוח עסק.

מה כוללת הפעילות של שליו פתרונות כלכליים?

בשנת 2005 הקמתי את המשרד תוך התמקדות בתחום פעילות ממוקד – גיוס אשראי חוץ בנקאי לעסקים, כלומר, קרנות מימון ממשלתיות, קרן בערבות המדינה, המדען הראשי, קרנות של הסוכנות היהודית וקרנות ללא ריבית פילנטרופיות , קרנות ליצואנים וקרנות סיוע נוספות.

אילו סוגי עסקים פונים אליכם?

כל סוגי העסקים מגיעים אלינו, החל מקוסמטיקאית ועד לרשתות ועסקים בעלי מחזור של כ- 100 מיליון שקל בשנה ואף מעבר. החתך הוא רחב ולכל אחד ניתן למצוא פתרון מימון המתאים לצרכים ולדרישות שלו.

מה התהליך שעובר עסק המעוניין בהלוואה חוץ בנקאית?

בשלב ראשון לפני תחילת התהליך, אנחנו מתאימים לעסק את הקרן הנכונה המתאימה לצרכיו. לאחר שבחרנו את הקרן הנכונה, אנו מבצעים סינון ראשוני עפ"י הקריטריונים של אותה הקרן ובדיקת זכאות. בשלב זה חשוב מאוד שיתוף הפעולה עם הלקוח ושקיפות מלאה, במידה והלקוח מסתיר מאיתנו מידע יש סיכוי שהוא לא יקבל את האישור הראשוני. לפי המידע שאנו מקבלים מהעסק ניתן לומר אם הוא יאושר או לא ואם ניתן להתחיל את ההליך הבירוקראטי. מספר רב של פעמים, לאחר קבלת המידע הראשוני, אנו ממליצים ללקוח לוותר מראש מתוך ידיעה שאין לו סיכוי לקבל את ההלוואה. בערך כ-30% מהעסקים נופלים כבר בשלב זה ומי שכן זוכה באישור הראשוני סיכוייו גדלים לקבל את הזכאות להלוואה.


מדוע כדאי לבעל עסק להיעזר בשירותים שלכם ולא לגשת לבד לקרנות?

כל עסק יכול לפנות לבד לקרנות בבקשה להלוואה, אולם היתרון שלנו הוא שאנו בקיאים בכל ההליך הבירוקראטי וחוסכים ללקוח את הטרטור בין הגופים השונים. היעילות שלנו היא בסגנון העבודה הייחודי לנו, בנינו מערך של טפסים אותו אנו ממלאים עם כל לקוח ובכך מקצרים תהליכים. כל עובד אצלנו במשרד מתמקצע בתחום מסוים בשרשרת הבירוקרטיה שצריך לעבור.
בנוסף, הקרנות דורשות להציג תוכנית עסקית מכל עסק, אנחנו התמחינו בכתיבת תוכניות עסקיות ויודעים להדגיש את היתרונות של העסק. כמו כן, התכנית העסקית משמשת את הלקוח לאחר מכן. יתרון נוסף הוא הליווי הצמוד שלנו לכל התהליך שנותן שקט לבעל העסק שלא צריך להתעסק בעניינים בירוקראטיים ומייגעים.

אילו אופציות עומדות בפני בעל עסק שרוצה לקחת הלוואה חוץ בנקאית?

הקרנות היותר נפוצות לבעלי עסקים וחברות הן:

הקרן בערבות המדינה– ניתן לקבל באמצעותה הלוואות של עד 750 אלף שקל בערבות ממשלתית ובמידה והעסק עבר את כל הועדות והאישורים הוא מקבל את ההלוואה והמדינה ערבה ל -75% אחוז מסכום ההלוואה המאושרת.

לאחרונה, לאור המצב, המדינה הוסיפה תקציבים של עשרות ומאות מיליוני שקלים נוספים.
הקרן לעידוד השיווק – קרן זו מיועדת לעסקים גדולים יותר ולכאלה שעיקר פעילותם מתמקדת ביצוא, ניתן לקבל הלוואה של עד מיליון דולר. דרך קרן זו ניתן לקבל גרייס של עד שנה, תקופה בה העסק לא משלם את ההלוואה עצמה אלא רק את הריבית וזה מעניק מרווח נשימה משמעותי.
קרן לעסקים בינוניים של משרד התמ"ת - קרן חדשה יחסית ומיועדת לעסקים גדולים יותר בעלי מחזור עסקי הגבוה מ- 15 מיליון שקלים, קרן זו נפתחה גם היא בעקבות המצב הכלכלי.

בנוסף, ישנן קרנות נוספות שהן יותר ייעודיות וספציפיות, כמו קרנות מיוחדות לאזורים פריפריאליים. ההיצע של הקרנות גדל משמעותית בחודשים האחרונים ועל הכול ניתן ללמוד באתר של הרשות לעסקים קטנים.

מה אתה מציע לבעלי עסקים בתהליך גיוס האשראי?

העצה הכי טובה היא לפנות עכשיו לקרנות מכיוון שהתנאים מאוד אטרקטיביים – הבנק נהנה מביטחונות מלאים וכמו כן, הריבית במשק נמוכה וכדאי לנצל זאת. קבלת הלוואה מקרן חוץ בנקאית אינה פוגעת בפעילות השוטפת של העסק מול הבנק, מבחינת הבנק זה כסף נוסף עימו נהנה בעל העסק מפעילותו העסקית ללא תלות במסגרת האשראי עימה הוא עובד בחשבונו.

אם בעל עסק יודע שהוא זקוק לאשראי נוסף, עדיף שיפנה קודם כל לקרנות ורק לאחר מכן לבנק, כי ברגע שיש לו אובליגו גבוהה בחשבון הבנק אז לא בטוח כי קרנות המימון יאשרו את מלוא סכום ההלוואה המבוקש.

אני ממליץ לכולם לא לחכות לדקה ה-90 ולפנות לגופים הרלוונטיים לקבלת הלוואות מהקרנות. להכין סכום כסף בצד שלא חייבים להשתמש בכולו ולשמור למצב קשה יותר..

מלבד לקיחת הלוואה, ניכר כי כדאי לחסוך גם בדברים קטנים בהתנהלות של העסק - לנהל מו"מ עם ספקים ולהגיע לעסקה טובה יותר, אפילו עם חברה שמספקת טונרים למשרד, ציוד משרדי וכ"ו. הרבה חברות מורידות היום את המחירים כדי לבצע עסקה וזה הזמן לנצל זאת. במקרים מסוימים, לפעמים אין ברירה וצריך לקצץ גם בכוח האדם ולאחד פעילויות.

דווקא עכשיו בזמן של מיתון כדאי לקחת הלוואה ולהיכנס להתחייבות נוספת?

זה מאוד תלוי, אבל אם בעל העסק לוקח הלוואה רק כדי לסגור לעצמו משכורת ולסגור את החודש ושוב ליפול, אז אין טעם, ההלוואה תהיה רק פלסטר ולא תועיל לעסק. אם ההלוואה תעזור לעסק לעבור את השנה הקרובה ויש פוטנציאל עסקי, אז כדאי לקחת הלוואה. הרבה פעמים העצה הכי טובה לבעל העסק היא לסגור את העסק ולהפסיק להפסיד עוד ועוד כספים כי העסק לא מתקדם לשום מקום.

כיועץ כלכלי אתה מבצע גם ליווי עסקי לעסקים?

תחום הייעוץ והליווי העסקי ניתן על ידי משרדנו בעיקר מול עסקים בינוניים וגדולים. הייעוץ והליווי כולל ניתוח של תזרים המזומנים של העסק, של הפעילות הבנקאית, ניתוח חשבונאי של העסק, ניתוח המלאי וכד'. אנו מגדירים יעדים על בסיסם החברה אמורה להתנהל. עפ"י הניתוח אותו אנו מבצעים, ניתן לחזות את תזרים המזומנים של העסק בחודשים הקרובים ולהתריע על נקודות חולשה עתידיות ובכך לדעת להתכונן מראש. אנו משמשים כמעין נורית הזהרה לבעל העסק.

אנחנו לא מציעים את הפתרון לבעיה ולא אומרים לבעל העסק מה כדאי לעשות, למרות שניתן להעניק את הייעוץ, אני מאמין כי היכולת העסקית של בעל החברה הינה לא פחותה משלנו בכל הקשור לניהול והגעה ליעדים, ולרב בעל העסק זקוק רק לגוף חיצוני ואובייקטיבי שיציף את הבעיה ויציגה באופן ברור ובזמן הנכון. העיקר הוא ההתרעה לפני שהמצב הולך להתדרדר. הרבה עסקים מעוניינים בשירות הזה כעין מפקחת על העסק, מישהו מבחוץ שיכול לתת עוד התייחסות למה שקורה בתוך המערכת.

האם הקרנות מאשרות הלוואות גם לצורך פתיחת עסק ולא רק לעסק קיים?

הקרנות מעניקות גיבוי גם לצורך פתיחת עסק, אבל לדעתי הסיכוי לקבלת הלוואה לעסק חדש ללא כל פעילות עסקית מהותית הוא נמוך יותר. אם אין ליזם חוזים או הסכם חתום ורק רעיון של הקמת עסק אז עדיף לפנות לבנק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד