י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"שונא מתנות יחיה": העברת נכסים בין קרובי משפחה

במקרים רבים רוכש דירה מעדיף להשאיר את דירתו הנוכחית בבעלות המשפחה, אך אינו מעוניין לשלם מס רכישה • עורך דין גיל גולן עושה לקוראי 'בחדרי חרדים' סדר בדברים

"שונא מתנות יחיה": העברת נכסים בין קרובי משפחה
עו''ד גיל גולן צילום: באדיבות המצלם

ישנם מקרים רבים, בהם רוכש דירה חדשה, מעדיף להשאיר את דירתו הנוכחית בבעלות המשפחה, אולם איננו מעוניין לשלם מס רכישה בשיעור של 8% על דירה נוספת בתא המשפחתי, החוק מאפשר פטור מלא ממס שבח בהעברת זכויות בדירה במתנה לקרוב, פטור זה מוענק לפי סעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין והוא חל על העברת זכויות כלשהן במקרקעין (ולא רק על דירה).

במרביתם המוחלט של המקרים, העברה שכזאת מתקבלת ע"י מנהל מסמ"ק ללא טענות ורכישת הדירה החדשה זוכה לשיעורי מס רכישה כדירה יחידה.

אך בפסק דין (ו”ע 24989-09-18 שמרת ואח’ נ’ מיסוי מקרקעין אזור טבריה ואח’) שניתן לפני מס' חודשים, על ידי השופטת הוד, נקבע כי עסקת מתנה בין בני זוג לאם בת הזוג תחשב לעסקה מלאכותית אשר דינה להתבטל.

חיים ונגה שמרת היו בעלים של בית ביישוב כורזים וקנו בית חדש בטבעון. במסגרת הצהרתם ולפי השומה העצמית שהגישו, הצהירו בני הזוג, כי מדובר בדירה שנייה שאין בכוונתם למכור בתקופה החפיפה ואף שילמו מס רכישה בהתאם לשומה העצמית לפי מדרגות מס רכישה על דירה שניה.

מאידך כדי לממן את רכישת הבית החדש בטבעון תכננו בני הזוג שמרת למכור את הבית בכורזים. משלא הצליחו למכור את הבית בכורזים במשך שנתיים (להלן: "תקופת החפיפה") אף במחיר נמוך משמעותית, חתמו בני הזוג ואם בת הזוג ביום האחרון של תקופת החפיפה על תצהירים, לפיהם בני הזוג מעבירים לאם את הבית בכורזים במתנה ללא תמורה.

כאשר, באותו היום בו בוצעה עסקת המתנה, חתמה האם על צוואה במסגרתה נקבע, כי עם פטירתה בני הזוג ירשו את הבית בכורזים.

לאחר כחודש נפטרה האם, ואז גם התעוררה מחלוקת מול רשות המסים סביב השאלה האם העבירו בני הזוג את הדירה בכורזים במתנה לאם - או שמא ביצעו עסקה מלאכותית, שכל מטרתה התחמקות ממס הרכישה הגבוה.

עסקה מלאכותית היא עסקה שיכולה להיות חוקית אולם היא אינה לגיטימית – כלומר שבה ניתן לומר כי נחצה קו הגבול שבין תכנון מס לגיטימי לבין תכנון מס פסול, וכאשר כל מקרה נבחן לגופו בהתאם לנסיבות.

בית המשפט קבע כי עסקת המתנה בין בני הזוג שמרת לאם בת הזוג בנוגע לבית בכורזים היא עסקה מלאכותית אשר נועדה להתחמק ולהימנע מתשלום מס רכישה על הבית בטבעון כדירה שניה וכל מטרת המתנה הינה להתחמק מתשלום מס גבוה. הצוואה של האם, אשר נערכה בד בבד עם עסקת המתנה, מעידה על מלאכותיות עסקת המתנה. אין כל הגיון מאחורי עסקת המתנה זולת כוונת בני הזוג להימנע מתשלום מס רכישה על דירה שנייה.

עוד קבע בית המשפט כי מדובר למעשה ב'דלת מסתובבת' כך שהבית אמור היה לעבור לאם כדי שבני הזוג ישלמו מס מופחת על הבית בטבעון ובהמשך, הבית יחזור אליהם בהתאם לצוואת האם, כשלכל אורך התקופה בני הזוג הם אלה שנהנים מההכנסה מהבית ונוהגים בו למעשה מנהג בעלים.

בנוסף, הטיל המנהל על בני הזוג קנס גרעון מאחר שלטענתו פעלו במזיד מתוך כוונה להתחמק ממס.

כאמור לעיל, בית המשפט קבע כי אכן מדובר בעסקה מלאכותית מהסיבות הבאות:

  1. כשבוע לפני עסקת המתנה ציינו בני הזוג, כי אם לא יעלה בידם למכור את הבית עד תום תקופת החפיפה הם יחתמו על הסכם להעברת הבית לידי אחד מילדיהם. לבסוף, בחרו להעבירו במתנה לכאורה לאם בת הזוג, השינוי האמור בזהות מקבל הבית מחזק את הטענה, כי העברת הבית נעשתה על פניו בלבד כאשר המטרה היחידה היא הקטנת החבות במס.
  2. העובדה שילדי בני הזוג, ולא האם, היו מיופי כוח במהלך שהותם של בני הזוג בחו"ל מעוררת ספק משמעותי לעניין טענת בני הזוג לפיה האם הייתה אמורה לטפל בניהול השוטף. לכך מתווספת העובדה שהאם גרה במרחק רב מהנכס, גילה ומצבה הבריאותי.
  3. טענת בני הזוג, כי חיסכון במס לא היה המניע היחיד בבסיס עסקת המתנה אלא היו מניעים של הורדת העול של תשלום המשכנתא, חיפוש שוכר והחזקת שני בתים. כאמור, טענה זו לא הוכחה, כי הוסכם שהאם תישא בתשלום המשכנתא. כמו כן, לא הוכח, כי האם היא זו שחיפשה שוכר או הייתה עתידה לעשות כן, בנוסף טענה זו אף עומדת בסתירה לעסקת המתנה בה צוין, כי הבית מועבר לאם ללא תמורה.

 לסיכום קבע בית המשפט, כי מכלול הנסיבות במקרה שלפנינו יש בו כדי ללמד, כי לא נפל פגם כלשהו בקביעת מסמ"ק לפיה מדובר בעסקה מלאכותית אשר מטרתה הייתה התחמקות לא לגיטימית ממס. בני הזוג שמרת לא עמדו בנטל ולא הצליחו להוכיח, כי בנוסף למטרה האמורה עמד בבסיס עסקת המתנה טעם מסחרי ייסודי. כפועל יוצא מכך, לא נפל פגם בהחלטת מסמ"ק בנוגע למס הרכישה המוטל על הבית בטבעון בהתאם למדרגות מס דירה שניה.

פסק דין זה מהווה תמרור אזהרה לרוכשי דירות שרואים בהעברת דירה במתנה לקרוב 'פתרון קסם' להפחתת מס הרכישה ומחדד את הצורך לבחון לעומק את מלוא ההשלכות והסיכונים הגלומים בעסקאות מתנה בין קרובים.

אך עם זאת, חשוב לזכור שנסיבות מקרה זה חריגות, ושהעברת נכסים במתנה בין בני משפחה בצורה מושכלת - היא עסקה לגיטימית ויום יומית.

הכותב הנו עו"ד ויועץ לחה"כ ינון אזולאי. לשאלות והערות ניתן לפנות במייל: [email protected]

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

רכישת דירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד