י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה

החוקר זחל בעקבות המנורה וגילה ממצא מעניין

וזה מעשה המנורה... בפרשתנו השבוע - בהעלותך, עוסקת במעשה המנורה הטהורה אותה הדליק הכהן הגדול בבית המקדש, ישנה מחלוקת ידועה רבת שנים באשר לצורת הקנים | החוקר יצחק כרמלי נסע למלטה וגילה ממצא מעניין בנושא

החוקר זחל בעקבות המנורה וגילה ממצא מעניין
בעקבות מנורת המקדש במלטה צילום: יצחק כרמלי

עמוק, עמוק, במחילות עקלקלות תת - קרקעיות, מתחת לאחת הכנסיות היותר עתיקות וחשובות שבאי הקסום מלטה, מצאתי, כך לעניות דעתי תשובה לשאלה שעוררה פולמוס רבתי, כיצד היתה צורת המנורה: האם קניה היו מעוגלים או אלכסוניים?

ידועה שיטת חב"ד הנסמכת בעיקר על ציורו המפורסם של הרמב"ם בפירושו על המשניות במנחות, שם צייר את המנורה כשקניה אלכסוניים. מנגד כל בר בי רב מכיר את תבליט המנורה החקוק בשער טיטוס שברומא, שם מופיעה המנורה כשקניה עגולים.

אז מי צודק?

אל הקטקובות (מערכת קבורה תת קרקעית) היהודיות שבמלטה, הסגורות לקהל הרחב, הצלחתי להיכנס בעזרת ארכיאולוג מלטזי איתו הצלחתי להתיידד. הוא הובילני בשקט אל פתח צדדי המוביל אל חצר הכנסיה הסגורה. בקצה החצר ליד עץ משמש, מתוך מבנה לבנים, יורדות מדרגות אל פתח המחילות הנסתרות. ריח חזק של טחב ועובש קידמו אותי עוד לפני שנכנסתי למערות. כבר בכניסה יכולתי לזהות כי מדובר באתר יהודי. מעל הפתח סותתה מנורת שבעת קנים. שעה ארוכה זחלתי שם בעזרת פנס.

זה היה מזעזע. על הרצפה היו פזורות עצמות יהודים מתקופת בית שני. נזהרתי שלא לדרוך עליהם ,כשלפתע הופתעתי לגלות זה לצד זה שתי מנורות, אחת בעלת קנים עגולים והשנייה עם קנים אלכסוניים...

או אז הבנתי, בבית המקדש היו מספר מנורות (רבים לא יודעים זאת). במלכים א' נאמר כי שלמה המלך עשה עשר מנורות והיו עוד מנורות, ואכמ"ל. מסתבר כי היו לא מעט מנורות. חלקן בעלות קנים עגולים וחלקן אלכסוניים. מה שכן המנורה שעשה משה, כנראה נגנזה מתחת לבית המקדש עוד בימי יאשיהו המלך.

על שאר הנקודות היהודיות הפחות מוכרות נכתוב אי"ה בהזדמנות אחרת.

שבת שלום

יצחק כרמלי

עיתונאי מרצה וחוקר תפוצות ישראל

יצחק כרמלי פרשת בהעלותך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד