י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

נופי מורשת בצפון הנגב

מסע בעקבות הבדואים, מפגש עם קהילות יהודיות עתיקות, ביקור במוזיאונים ועוד

נופי מורשת בצפון הנגב



רמת קושי: הטיול מתאים לבודדים ולקבוצות, ואינו מומלץ לילדים מתחת לגיל 7.
נגישות לבעלי מוגבלויות: מומלץ ליושבים בכיסאות גלגלים, למוגבלי הליכה ולבעלי מוגבלות בשמיעה ובראייה.
משך הטיול: כשש שעות. תלוי בקצב הביקור.
ציוד נדרש: מומלץ לקחת כובע, מים ומזון.
העונה המתאימה לטיול: ינואר עד אפריל.

מרכז ג'ו אלון

בצפון הנגב, כשעה ורבע נסיעה מתל אביב, באזור מדברי, עשיר בשרידים ארכיאולוגיים, ממוקם מרכז ג'ו אלון – מרכז לימודי לידיעת הארץ ולהכרת דרום השפלה, המתמחה בתרבות הבדואים. זהו שילוב ייחודי של אתר רב תחומי ובו מוזיאונים, מכון מחקר ומרכז מבקרים. ג'ו (יוסף) אלון, שעל שמו המוזיאון, היה ממייסדי חיל האוויר הישראלי וממקימי בסיס חיל האוויר בחצרים. אלון נרצח בשנת 1973 בפתח ביתו במרילנד שבארצות הברית.

כדי להגיע לאתר ניסע דרומה על כביש בית קמה-באר שבע (כביש מס' 40). כ- 2.5 ק"מ מדרום לצומת בית קמה נפנה בצומת דבירה לכיוון הקיבוצים דביר ולהב (כביש 3255). נחלוף על פני דביר ונגיע לכביש הגישה ליער להב, שם ממוקם המרכז. במקום הוקם המוזיאון לתרבות הבדואים, המכיל אוסף של מאות פריטים שנאספו מרחבי הנגב וממחישים את אורח החיים האופייני לתרבות זו. הביקור מלווה בסרטים ובמוזיקה בדואית אותנטית. המבקרים עוברים מתצוגה לתצוגה, במסלול מעגלי, כדרך נדידת הבדואים ומחזוריות עונות השנה. בסמוך למרכז ניצב אוהל אירוח בדואי שבו אפשר ללמוד על חיי הבדואים ומסורותיהם.

נגישות במרכז: במגרש החניה מסומנים מקומות לחניית נכים. קיים שיפוע לעלייה לרחבת המוזיאון (השיפוע תלול, ויש צורך בעזרה). הקומה העליונה במוזיאון נגישה לתנועת כיסאות גלגלים. אל הקומה התחתונה מובילות מדרגות בלבד, וליושבים בכיסאות גלגלים אין אפשרות לרדת אליה. חדרי ההקרנה בבנין המרכזי נגישים לנעזרים בכיסאות גלגלים ולבעלי קשיים בהליכה. במוזיאון יש חדרי שירותים נגישים לכיסאות גלגלים, לגברים ולנשים. כמו כן, באתר שביל מתון היורד לכיוון הגלריה. אל אוהלי האירוח אפשר להגיע בדרך כורכר דחוסה. אין התאמה מיוחדת לחירשים או לעיוורים, אך אפשר להזמין מראש פעילויות שיתאימו להם.

מוזיאון גן התעשייה בעומר

כ-5 ק"מ מצומת שוקת לכיוון עומר ובאר שבע, על כביש מס' 60, נוכל למצוא את גן התעשייה, השוכן מול היישוב עומר. גן התעשייה נבנה על ידי התעשיין ואיש החזון סטף ורטהיימר, על פי מודל גני התעשייה בתפן ובתל חי, ומהווה "חוות אקלום" למפעלים חדשים. המוזיאון, בחלקו הפתוח, כולל תערוכת פיסול המתחלפת אחת לשנה, ובחלקו הסגור כולל מרכז מבקרים ואולמות הקרנה. באולמות אלה אפשר לצפות בסרט תדמיתי על אודות פרויקט גני התעשייה של ורטהיימר ועל חזונו. במקום גם גלריה לאמנות שבה מוצגות תערוכות של אמנים ישראלים וכן חדרי יצירה לילדים ולנוער הכוללים פעילויות יצירה מודרכות. אוסף המכוניות הקלאסיות במקום אינו נגיש לבעלי מוגבלויות בתנועה.

נגישות בגן: הנגישות בגן התעשייה, בעיקר ליושבים בכיסאות גלגלים, מעולה. למגיעים למקום בכלי רכב פרטי יש מקומות חניה מסודרים ברחבה, עם אפשרות עלייה למדרכה. לבאים באוטובוס או בכלי רכב גדול, אפשר להיכנס מהחניה למוזיאון ללא כל מגבלה. מרכז המבקרים נגיש מאוד, כולל הקפטריה שבמקום. אולם ההקרנה יכול לקלוט בו זמנית קבוצה של כ-15 איש בכיסאות גלגלים. הסרט המוקרן במקום כולל כתוביות ומוקרן בשפות שונות. הדרך במוזיאון הפתוח כוללת רמפה מתאימה בשיפוע של כ-10%, עם מאחזי יד. הגלריה לאמנות ממוקמת על מפלס אחד. הפעילויות במוזיאון מותאמות לנכים בהזמנה מראש. צוות מרכז ההדרכה של גן התעשייה עבר הכשרה לטיפול באנשים עם מוגבלויות. במרכז המבקרים ובגלריה לאמנות יש שירותים נגישים, עם מאחזי יד ומקום מרווח לצד האסלה.

המרכז למורשת יהדות קוצ'ין

כ-7 ק"מ דרומית לבאר שבע, על כביש באר שבע-דימונה (כביש 25) נמצא המושב נבטים ובו המרכז למורשת יהדות קוצ'ין, מהעדות העתיקות והקטנות בעולם. המרכז מציג את סיפור הקהילה היהודית שהתגבשה בתקופת קיומה של ממלכת קוצ'ין בקראלה שבדרום מערב הודו. במושב בית כנסת מרהיב ביופיו שהנו העתק של בית הכנסת הראשון בקוצ'ין, שנבנה ב-1568, ליד ארמון המהרג'ה. במוזיאון פריטים מקוריים מחייה של העדה, מיצג אורקולי על מנהגי העדה ומסורתה וסיור מודרך.

נגישות באתר: הנגישות במרכז המבקרים ובבית הכנסת טובה מאוד. ברחבת החניה אמנם אין מקומות חניה המסומנים לנכים, אך אפשר להגיע בקלות מכל מקום למרכז. האתר ממוקם על מפלס אחד, יש ספסלים וכיסאות לשירות מי שמתקשים בעמידה ממושכת. הסרט המוקרן במוזיאון הוא על גבי מסך גדול, וכולל כתוביות לטובת לקויי השמיעה. הדרך לבית הכנסת נגישה מאוד, כולל האולם עצמו. במרכז המבקרים יש שירותים מרווחים לנכים, אך הם אינם כוללים מאחזי יד.

מוזיאון חיל האוויר בחצרים

בבסיס חיל האוויר חצרים, מערבית לבאר שבע, ממוקם מוזיאון חיל האוויר. המוזיאון מהווה מרכז לאומי שתפקידו לשמר את מורשת חיל האוויר, לחקור אותה ולהציגה לציבור. אפשר להגיע בתחבורה ציבורית באמצעות קווי אגד, באוטובוסים) 370 מת"א), 991 (מחיפה), 470 (מירושלים) או ברכבת ישראל. על הנוסעים ברכבת לרדת בתחנת באר שבע מרכז, הממוקמת בסמוך לתחנה המרכזית של העיר. משם אפשר לעלות על אוטובוס מס' 31 של אגד, ולבקש מהנהג לרדת במוזיאון חיל האוויר בחצרים.

מוזיאון חיל האוויר בחצרים מאפשר מפגש עם חיל האוויר הישראלי לדורותיו, וכולל אוסף מרשים של מטוסים ששימשו את החיל מימיו הראשונים ועד היום. במוזיאון קיימת גם תצוגה של כלים שונים אשר שימשו את חיל האוויר בפעולותיו השונות. המוזיאון נפתח לקהל בשנת 1991, וכיום מוסיף ומחדש מוצגים בקביעות. חלק מפעילויות המוזיאון נעשות בתוך המטוסים. כך למשל מטוס בואינג של חיל האוויר משמש כאולם להקרנת סרטים, והמטוס סטרטוקרוזר משמש כתערוכה למורשת חיל האוויר. כמו כן, במקום רחבה הכוללת יותר מ- 150 מטוסים שלחלקם סיפורים מעניינים המשולבים בתולדות המדינה. אפשר לבקר באתר בבית מורשת חיל האוויר, אשר בו מוצגות תמונות מהווי החיל.

נגישות במוזיאון חיל האוויר: ברחבת המוזיאון קיימים כמה מקומות חניה מסומנים לנכים. הכניסה נוחה למדי. התנועה בשבילי המוזיאון קלה ומתאימה ליושבים בכיסאות גלגלים ולבעלי מגבלה בתנועה. על אף שטחו הגדול הוצבו במוזיאון כמה ספסלים במקומות שונים ומוצלים. בעת ביקור של לקויי ראייה ועיוורים אפשר לקבל הדרכה מיוחדת המאפשרת להם געת במוצגים שונים. העלייה למטוס שבו מוקרנים סרטים לקהל אפשרית גם ליושבים בכיסאות גלגלים, מאחר שבפתח המטוס הוצבה מעלית. אי אפשר להכניס בו זמנית למטוס זה יותר מ-3 בכיסאות גלגלים. במטוס שבו קיימת תערוכה אפשר לעלות בעזרת מסוע לכיסאות גלגלים הנע לאורך המדרגות. חלק מהסרטים מלווים בכתוביות המאפשרות קריאה ללקויי שמיעה. במוזיאון שני תאי שירותים, עם מאחזי יד מרווחים לצד האסלה, המותאמים ליושבים בכיסאות גלגלים.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד