י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
עד 80,000 ש"ח

חרדית? היחס בעבודתך הפך לפוגעני? את זכאית לפיצוי הולם

על התעמרות בעבודה והעסקה פוגענית; התעמרות בעבודה היא התנהלות בין מעסיק לעובד או בין עמיתים לעבודה, החורגת מתחום יחסי עבודה תקינים, הגיוניים ומתקבלים על הדעת, התנהלות שאין לקבלה. • בשנים האחרונות גברה וגוברת המודעות לשכיחות התופעה ולחומרתה. • עו"ד תהילה קיסרמן ל'בחדרי נשים' • כמה כללים שאנו צריכות לדעת בנוגע להתנהגות כלפינו בעבודה. 

חרדית? היחס בעבודתך הפך לפוגעני? את זכאית לפיצוי הולם
משרד צילום: pixabay

בכנסת העשרים, עברה בקריאה טרומית הצעת חוק פרטית למניעת התעמרות בעבודה התשע"ה-2015 (קדמה לה הצעת חוק פרטית למניעת העסקה פוגענית שהוגשה בשנת התשס"ה-2005).

במסגרת הצעת החוק, נתנה הגדרה למושג של התעמרות בעבודה - "התעמרות במסגרת עבודה היא התנהגות חוזרת ונשנית כלפי אדם, במספר אירועים נפרדים, שיש בה כדי ליצור עבורו סביבה עוינת במסגרת העבודה".

דוגמאות להתנהגות הנכנסת בגדר התעמרות בהתאם להצעת החוק; התייחסות מבזה/משפילה באמצעות צעקות, קללות, האשמות שווא. שיבוש יכולתו של אדם לבצע את תפקידו באמצעות הצבת דרישות בלתי סבירות. הכפפתו של אדם לאווירה של פחד ואיומים. נקיטת פעולות שמובילות לבידוד מקצועי ו/או חברתי של אדם ו/או פוגעת בפרטיותו. אומנם עדיין לא חלה התקדמות בהליכי החקיקה אבל רוח הדברים מהווה בסיס לפסיקות בתי הדין האזוריים לעבודה.

הביטויים המעשיים של ההתעמרות עשויים להיות רבים ומגוונים. פגיעה בכבודו של עובד עלולה ליצור סביבת עבודה עוינת. המבחן בו נבחנת ההתנהגות הנחזית להיות התעמרות הוא מבחן אובייקטיבי, כלומר בחינה ביחס לכללי התנהגות מקובלים בכל "מקום עבודה סביר".

לא כל התנהגות ממנה נפגע עובד תכנס בגדר התעמרות. כך למשל מדיניות של מעסיק המופעלת לגבי כלל העובדים והרלוונטית לעבודה לרוב לא תחשב כהתעמרות. יחד עם זאת, אף שנתנה למעסיק הזכות לנהל את עסקו כראות עיניו, הרי שאין בכך בכדי להעניק לו כוחות בלתי מוגבלים ובוודאי שלא המקום לשימוש לרעה בכוחו. על המעסיק מוטלת האחריות לשמור על כבודם של עובדיו.

אם כן, איזו התנהגות תחשב כהתעמרות? בית הדין האזורי לעבודה בירושלים חייב את המדינה לשלם לתובע, שעבד במעון ראש הממשלה, פיצוי בגין עוגמת נפש בסך של 65,000 ₪  בשל העסקה פוגענית, אשר באה לידי ביטוי בנזיפות, צעקות, השפלות, דרישות מוגזמות ובלתי סבירות, עבודה תחת אוירה של פחד, ושעות העסקה רבות אשר לא אחת הגיעו על חשבון סדר יומו האישי והמשפחתי של התובע.

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסק לעובדת פיצוי בסך של 30,000 ₪ בגין התעמרות בעבודה. העובדת, אשר שבה מחופשת מחלה, אולצה לשהות ימים ארוכים לבדה, בחדר ריק, ללא ציוד עבודה, ללא מעש, במעקב צמוד, עד כדי כך שהתובעת נדרשה לדווח על יציאה מהחדר לרבות לחדר שירותים.

גובה הפיצויים שנפסקו עד כה בתביעות על התעמרות בעבודה נע בין 10,000 ש"ח ועד כ-80,000 ש"ח. בתי הדין לעבודה מצאו לנכון לאמץ את העקרונות שהותוו בהצעת החוק כאמור, ופועלים למיגור התופעה השלילית של התעמרות ביחסי עבודה.

עו"ד תהילה קיסרמן, מומחית בתחום דיני העבודה.

אין באמור ייעוץ משפטי או תחליף לו.

זכויות עובדים פיצויים עו"ד תהילה קיסרמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד