ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
סיפור יוצא דופן

בית הדין מתח ביקורת חריפה נגד האב"ד: "שיחת רעים בסלון או ברחוב"

מקרה יוצא דופן בעולם הדיינות: בית הדין הרבני הגדול בירושלים מתח ביקורת חריפה על הרב שלמה שטסמן לאחר שנתן פסק שאינו מתקבל על הדעת. הוא האשים אב לסרבן גט ב'גידוף וחירוף' והטיל עליו הוצאות משפט כשלא היתה לכך סיבה מוצדקת | הסיפור המלא בפרסום ראשון

בית הדין מתח ביקורת חריפה נגד האב"ד: "שיחת רעים בסלון או ברחוב"
אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בית הדין הרבני הגדול בירושלים מתח לאחרונה ביקורת חריפה נגד הרב שלמה שסטמן, אב בית הדין הרבני בתל אביב לאחר שהאשים אביו של סרבן גט ב"גידוף וחירוף", ללא סיבה, ובין היתר הטיל עליו הוצאות משפט בסך 50,000 שקלים כי טען שהוא מבזבז "את זמנו היקר של בית הדין", ועל באי כוחו, עו"ד יעל נגר וטו"ר משה מיטלמן, הטיל 10,000 ש"ח הוצאות אישיות כל אחד.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי למעלה משנה לאחר הגשת הערעור, הרב אליהו היישריק, אחד הדיינים בבית הדין הגדול קבע כי יש לבטל את החיוב, בעוד שני דיינים נוספים החליטו ברוב קולות, אך ללא כל נימוק, כי יש לצמצם אותו לחצי. 

לפי הרב היישריק, הדיין הרב שטסמן שניהל את הדיון באותה תקופה לא תיעד את הדברים כראוי בפרוטוקול הדיון, לא נתן לאב ולבאי כוחו זכות תגובה להאשמות החמורות שהועלו כנגדם, ואף לא אפשר להם את שמיעת הקלטות הדיון על מנת להתגונן כראוי. בנוסף, קבע כי הדיין הרב שטסמן תרם רבות לאווירה המתוחה באולם בית הדין באמצעות כינויים ותארים לא ראויים כלפי אביו של הסרבן ופרקליטיו, המתאימים יותר ל"שיחת רעים בסלון או ברחוב", כלשונו. 

בפסק הדין נכתב כי לאביו של סרבן הגט "היה די" באמירות של הדיין הרב שטסמן "כדי לעורר ולחזק את הנטען על ידו כאילו בית הדין נגדו". הדיינים אף קבעו לאחר עיון בפרוטוקולים של הדיונים כי לא מצאו "מילים שניתן ליחס להן את הכותרת 'גידוף וחירוף'". בנוסף, גם לגבי חיוב פרקליטיו של אב הסרבן בהוצאות אישיות נקבע כי הדיין הרב שטסמן הטיל עליהם "אשמה שלא היה לה מקום".

על פי פסק הדין, מדובר באחת מפרשות העגינות הקשות שהיו בבתי הדין הרבניים. בני הזוג נישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית שם נולדו להם שני ילדים. לפני למעלה מעשור הם הגיעו לביקור בישראל, ובמהלכו לקתה האישה באירוע מוחי ונשארה נכה עד היום. בית הדין קבע כי הבעל חייב לתת גט לאשתו, אך הבעל שכבר חזר לארה"ב התעלם מפסק הדין ואפילו לא טרח לערער עליו.

בניסיון לחקור את מניעיו, ביצע אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים חקירה בישראל ובארצות הברית, שכתוצאה ממנה קבעו הדיינים כי אביו של הגבר הוא שעומד מאחורי העיגון, זאת ללא כל ראיה מפורשת שהוצגה לכך עד כה. מאז ועד היום, במשך כ-5 שנים, נמצא האב בישראל תחת צו עיכוב יציאה מהארץ, כאשר רק לפני כשנה וחצי הותרה יציאתו בכפוף להפקדת ערובה בשווי מיליון דולר. מצבו הרפואי קשה ביותר, הוא לקה במספר אירועים מוחיים והתקפי לב ואף אושפז מספר פעמים בישראל, כאשר באחת אף הורדם והונשם במשך כשבועיים. האב מנהל נגד בית הדין הליכים בבית המשפט העליון הנבחנים בימים אלה.

כזכור, לפני שבועיים פורסם כי אחרי שחויב בקנס גבוה של מיליון שקלים, בטענה כי הוא שלוחץ על בנו לסרב לתת גט לרעייתו שהפכה לנכה בעקבות אירוע מוחי, האב דורש להוציא צו מעצר בינלאומי לבנו המעגן, וזאת בכדי להוכיח כי אין לו כל קשר לפרשה. 

הרב שטסמן בית הדין הרבני הגדול סרבן גט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד