י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
געגועים לרבי נחמן

"ראש השנה שלי עולה על הכל" • נערכים לאומן בצל נגיף הקורונה

עשרות אלפי חסידים מכל רחבי העולם כמהים להגיע לראש השנה תשפ"א לציון רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה בצל מגפת הקורונה • 'בחדרי חרדים' בסיקור מקיף על הטיסות והדרכים לציון למרות המגפה. ואיך מתכוננים בהכנסת האורחים של שיינר, לבואם של רבבות המתפללים

"ראש השנה שלי עולה על הכל" • נערכים לאומן בצל נגיף הקורונה
קלויז ברסלב באומן-ארכיון צילום: יוסי גולדברגר

כמידי שנה בשנה, המוני חסידי ברסלב בכל רחבי תבל כמהים וצמאים לשהות בראש השנה על ציונו הקדוש של רבי נחמן מברסלב זיע"א בעיר הגעגועים אומן שבאוקראינה, לחסות תחת כנפיו ולקבל ישועות ואור מתמשך עבור השנה החדשה הבעל"ט.

השנה, בצל מגפת הקורונה והשמים הסגורים, יאלצו חסידי ברסלב לחפש ולמצוא כל דרך אפשרית בכדי לזכות ולהגיע לרחוב פושקינא שבאומן, ולשהות בחג הבא עלינו לטובה בצילו של ר' נחמן מברסלב זיע"א כפי שעשו חסידי ברסלב בזמן מסך הברזל בימים עברו.

למרות שאנחנו נמצאים כעת עמוק בחודש סיון, ונותרו עוד כמה וכמה חודשים עד לראש השנה, אך כפי שנוכחנו לדעת בזמן קורונה העתיד, אפילו העתיד הקרוב לעין אינו ברור. יתרה מזאת, על פי גורמים במשרד הפנים ובמשרד הבריאות אם לא יהיה שינוי מהותי בקצב ההדבקה ומציאת תרופה או חיסון למחלה עוד השנה, אזי הצפי הוא ששמי ישראל ישארו סגורים בצורה חלקית, ומדינת ישראל תגביל את כמות הנוסעים לאומן בכדי למנוע הדבקה המונית בשובם.

ראשית נקדים ונאמר כי אומן היא לא ליז'ענסק בפולין, לא קרעסטיר שבהונגריה, ואפילו לא מירון. אומן בימים כתיקונם מאכלסת כ-50 עד 60 אלף איש בראש השנה בלבד. והצפי הוא כבכל שנה, שהבאים לאומן ישהו וילונו באומן לפחות שלושה ימים קודם החג, ויש שיגדילו לעשות וישארו בעיר עוד כשבוע ימים. חלק נכבד מעולי הרגל לציון ר' נחמן נוסע כל שנה ושנה, עוד מאז היותם ילדים רכים. רוב ניכר מחסידי ברסלב ברחבי העולם טסים לאומן בכל ראש השנה, כשרבים מהם חוסכים דולר לדולר במשך השנה ע"מ לזכות להגיע ולהתרפק על הציון הקדוש, ובכך לקיים את צוואת רבי נחמן זיע"א שהתבטא כי "ראש השנה שלי עולה על הכל, איש בל יעדר".

'בחדרי חרדים' יצא לבדוק מה קורה השנה בעיירה אומן, העיירה האוקראינית שהפכה בשנים האחרונות למוקד תיירות גדול סביב כל ימות השנה, עם עשרות מלונות, חנויות, ומסעדות כשרות וכדו'

"צריך להבין" אומר לנו אחד העסקנים בשיחה עם 'בחדרי חרדים' "בכל שנה ישנם הידבקויות של חוזרים מאומן בעיקר בשפעת וכדו', השנה הסכנה היא מוחשית יותר בגלל הקורונה, העירה אומן היא מקום קטן יחסית והצפיפות במשך שלושה ימים יכולה להוות בעיה, לכן השנה אנחנו מרימים ידיים לשמים ונושאים תפילה שהשמים ייפתחו ומדינת ישראל תאפשר את הטיסות כסדרם ואלו שיחזרו לא יידרשו לשהות בבידוד". לא היינו רוצים שהחוזרים מאומן יהיו בבידוד ביום כיפור, ביום הכי קדוש לעם ישראל".

תיקון הכללי בחצות היום באומן

אך כל זה לא מרתיע את חברות התעופה לארגן טיסות לראש השנה, כך למשל חברת ישראייר הוציאה פרסום תחת הכותרת "מי שמאמין לא מפחד" ומפרסמת מחיר עבור טיסה ישירה לראש השנה תשפ"א באומן במחיר של 555 דולר בלבד לכרטיס.

כך גם חברת 'רביבוס טורס' מפרסמת על עשרות טיסות הלוך ושוב לאומן ראש השנה באוקראינה בהרשמה מראש ובתשלום מלא. אך במידה והטיסות לא יצאו לפועל הכסף יוחזר במלואו ללקוח בקיזוז דמי טיפול של 100 ש"ח בלבד. חברת 'רביבוס טורס' מדגישים כי יתכן מצב של הגבלת כמות נוסעים לימי ראש השנה וזה יגרום לכך שכל הקודם זוכה למי שנרשם מראש.

בימים אלו ישנם דרכים שונות להיכנס לאוקראינה, כדוגמת חברת אומן אקספרס של העסקן האומני ר' רפאל טובול, שאף סייעו להכניס בחג שבועות האחרון כמה עשרות אנשים מחו"ל ומהארץ, לאוקראינה. וכפי שדווח ב'בחדרי חרדים' על בואו של האדמו"ר מויז'ניץ מונטריאול לשהות בחג השבועות בציון הבעל שם טוב הקדוש.

בשיחה עם סוכן נסיעות בכיר המתמחה בעיקר בטיסות ואש"ל באומן. נאמר לנו, שלדעתו השנה יהיו פחות נוסעים לראש השנה עקב המצב הכלכלי שנוצר כתוצאה ממגיפת הקורונה, ולהערכתו יהיו השנה כ-20 אלף איש על ציון רבי נחמן בכפוף לשהות בבידוד בחזרה לישראל. יש לציין ששלטונות אוקראינה עמלים בימים אלו להכין תוכנית שתהפוך את כל אזור ציונו של רבי נחמן לשטח סטרילי, כך שכל באי אומן לא יורשו להסתובב בשאר ערי אוקראינה מלבד אזור אחד שיסומן בעיר אומן.

חסידי ברסלב רבים עמם שוחחנו מספרים על דרכים עקיפות להגיע לאומן השנה במקרה ומדינת ישראל לא תאשר המראות לאוקראינה ,שמענו עדויות על טיסות לעיר מינסק בבלארוס, לשם יש טיסות שבועיות מישראל גם לאורך תקופת הקורונה, ומשם בנסיעה מייגעת וארוכה חוצים את הגבול לאוקריאנה, בנוסף ישנם דיבורים על דרכים נוספות דרך הונגריה, סלובקיה, פולין ואפילו דרך רוסיה.

גם החלק הקולינרי לא נפקד השנה, בצל הקורונה הרב לייזר קרליבך מנהל הכנסת אורחים המרכזית של הנגיד ממונסי ר' לייזר שיינר המאכילה במשך ראש השנה עשרות אלפים, אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים': "אצלנו נערכים כרגיל לעשרות אלפי איש שמגיעים כמידי שנה. מכולות מזון וציוד נשלחו בשבוע האחרון מארה"ב ובשבוע הקרוב יצאו גם מישראל, "בגלל אי הוודאות שישנו כרגע" אומר קרליבך "חייבים להתארגן כרגיל כי כשמודבר בכזו כמות של אנשים אי אפשר להתארגן מהרגע להרגע, את הבישולים מתחילים כשבועיים לפני ראש השנה ועד אז יש זמן לקבל החלטות".

חסיד מתבודד באומן

ר' מיכאל פינטו מנהל אחד מהכנסות האורחים המפורסמות באומן, מספר ל'בחדרי חרדים' שהשנה הם מתארגנים למצב שבו לא יהיה לאנשים אפשרות לשלם עבור אוכל עקב המצב הכלכלי השורר בארץ והוצאות הרבות הכרוכות הנסיעה לאומן, והם מתארגנים לארח השנה כבכל שנה ואפילו להגדיל את כמות האורחים מעבר לכך.

בשיחה אחרת שניהלנו עם מנכ"ל מלון 'אורות' המלון הגדול ביותר באומן נאמר לנו שהם ושאר המלונות הגדולים, נערכים ומתארגנים כרגיל לקבל את אורחי הוי אי פי של אומן בראש השנה. 

במקביל גם בהיכל ציונו של רבי נחמן נערכים לקלוט את המוני בית ישראל למרות המצב, במקום נבנה שער חדש שנבנה ע"י איחוד ברסלב בכניסה לעזרת הנשים, היכל הכוהנים גם נצבע השבוע לטובת הבאים בראש השנה.

אך מה שברור, הוא שגם עם שמים סגורים, שערי תפילה לא ננעלו, ובקרב חסידי ברסלב נערכים לתפילות ובפרט בערב ראש חודש תמוז על פי הוראת הרבנים שיצאו בקריאה לקיים יום תפילה עולמי, ולשאת תפילה מדי יום לפני בורא עולם, למען קיומו של הקיבוץ הקדוש באומן. הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר מגדולי המנהיגים של חסידות ברסלב גם פרסם את קריאתו לערוך תפילה בערב ראש חודש תמוז.

זקני רבני ברסלב אף פנו לכלל הגופים הפועלים מידי שנה בענין הקיבוץ, במטרה לאחד כוחות ולפעול יחדיו בכל דרך אפשרית למען קיומו של הקיבוץ. הרבנים ביקשו להביא בפניהם את המידע הרלוונטי ולגבש תכנית פעולה שתאפשר את קיום הקיבוץ בהסכמת השלטונות באוקראינה. הרבנים, שמעו ועודכנו ע"י העסקנים על המידע שנאסף, והורו על דרכי פעולה אשר על פיהם יפעלו העסקנים בתקופה הקרובה, וכן קבעו והורו על כמה הוראות ותקנות חשובות לכלל אנשי שלומינו חסידי ברסלב כולו למען הצלחת קיום הקיבוץ.

אומן ראש השנה טיסות קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד