י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לאחר כשנתיים

האיש שחשף את הזיופים: סא"ל תלם חזן מסיים את תפקידו

לאחר כשנתיים בתפקיד, מפקד מנהלת החרדים הצבאית סא"ל תלם חזן מסיים את תפקידו • לפני כחצי שנה נחשף כי חזן חשף במהלך תפקידו שנתוני גיוס החרדים זוייפו במשך שנים, מה שעורר סערה רבתית • "אף על פי שעמדו אתגרים רבים לפנינו, האמנו בצדקת הדרך ונהגנו ביושר מתוך תחושת שליחות עצומה ועל כן ראינו סייעתא דשמייא וברכה בדבר" 

האיש שחשף את הזיופים: סא"ל תלם חזן מסיים את תפקידו
סא"ל תלם חזן עם הרב לאו צילום: באדיבות המצלם

מפקד מנהלת החרדים הצבאית סא"ל תלם חזן סיים הבוקר (שלישי) את תפקידו.

חזן שירת בעבר במספר תפקידים מובחרים, ביניהם מ"פ דובדבן, מג"ד 'נצח יהודה' וסמח"ט חטיבת הצנחנים. לפני כשנה ותשעה חודשים נכנס תלם לתפקידו האחרון כמפקד מנהלת החרדים הצבאית.

במכתב פרישה שכתב תלם לפקודיו הוא ציין כי הוא נכנס אל התפקיד "עם שאיפות ויעדים רבים, שמטרתם הייתה למנף את שירות החרדים בצה"ל בתחומי הגיוס, המדיניות, ההכשרות ועוד נושאים רבים לטובת רווחת החייל החרדי וצה"ל כולו. בזכות אנשי העשייה המסורים מאין כמותם במנהלת ושותפים רבים וטובים לדרך, זכינו לקיים עשייה חדשנית, יעילה וסדורה. אף על פי שעמדו אתגרים רבים לפנינו, האמנו בצדקת הדרך ונהגנו ביושר מתוך תחושת שליחות עצומה ועל כן ראינו סייעתא דשמייא וברכה בדבר. מבין ההישגים הרבים בלטו מיסוד המנהלת ומטרתה, הגדלת מספר המתגייסים החרדים, ייעול שנת המעו"ף, קיום מופעים היסטוריים בהתאם לתוכנית עבודה רוחבית שנבנתה לטובת המשימה החשובה".

תלם חזן בשיחה עם חיילים חרדים

הוא סיים את דבריו כי "לאחר תקופה ממושכת רוויית עשייה בשטח ובמטה, חוויות אישיות ורוחניות, אני מסיים היום את תפקידי בתחושת סיפוק אדירה וגאווה באנשיי, בשותפים ובחיילים החרדים, גאווה בדרך אותה עשינו יחדיו. אני רוצה להודות באופן אישי לכל השותפים לעשייה, שבלעדיהם שום דבר מהתקופה הזו לא היה קורה. בראש ובראשונה אני רוצה להודות למפקדי וחיילי מנהלת החרדים הצבאית, נכנסתם לליבי והפרידה מכם היא הקשה ביותר. בנוסף, לשותפים הטובים והרבים לעשייה ביחידות צה"ל, באגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון ובעמותת 'נצח'. תודה לאלפי החיילים החרדים אשר בחרו להיות שותפים בהיסטוריה שנכתבת בימים אלו ולשמור על ביטחון מדינת ישראל. לבסוף, תודה לקב"ה על הזכות שגמל עימי לשרת את עם ישראל במשך 25 שנות שירות".

מכתב הפרישה של סא"ל חזן

ואכן, במהלך תפקידו הקים חזן מערך הכשרות יוצא דופן, תא פניות לחייל החרדי, מערכת ליווי מדוקדקת והגדיל בצורה משמעותית את נתוני גיוס החרדים.

כזכור, בסוף השנה האזרחית האחרונה חשפה הפרשנית הצבאית של 'כאן 11' כי במהלך תפקידו חשף חזן שבמשך שנים צה"ל זייף בכוונה תחילה והגדיל במאות אחוזים את כמות החיילים החרדים שהתגייסו לצבא. בצבא שיקרו לכל הגורמים הממשלתיים: לוועדת החוץ והביטחון, לרמטכ"ל ולשר הביטחון כדי לעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו על ידי הממשלה.

בשנת 2017 דיווח צה"ל על כך שגוייסו 3,070 חיילים חרדים, אך בפועל התגייסו רק 1,300. יוצא מכך, שמספר המתגייסים שהוצג הוכפל ואף שולש.

בצה"ל הוסיפו לרשימות המתגייסים החרדים גם מתגייסים שאינם חרדים על פי הקריטריונים שנקבעו וכאלה שאינם דתיים כלל.

לדברי מנשה, בין השנים 2013-2018 פעל בצה"ל מדור לגיוס חרדים בראשות רב סרן, ובעקבות חוק טל היה לחץ לגייס חרדים על פי המכסות.

בבדיקה שנערכה נמצא כי בשנת 2017 התגייסו רק 1300 חיילים חרדים, ולשם כך הוסיפו במדור חיילים שאינם חרדים לרשימות החרדים, עד שהגיעו ל-3070 חיילים.

לדברי מנשה, כשהתבקש חזן בסוף שנת 2018 לדווח על כמות החרדים שהתגייסו באותה שנה, הוא ערך בדיקה מדוקדקת בכל יחידות צה"ל והגיע ל-1,650 חיילים. הוא נתבקש להגדיל את המספרים או ״לעגל״ כדי להתאים אותם לדיווח המזוייף של 2017 ולפיו גוייסו באותה שנה 3070 חיילים חרדים, אך סירב בכל תוקף - מה שהוביל לדיווח מוטעה כאילו "כביכול" הייתה ירידה במספר המתגייסים, בעוד מספר המתגייסים החרדים רק עלה.

חיילים חרדים בהשבעה

לאחר החשיפה הוקמה ועדת בדיקה בראשות אלוף במיל' רוני נומה. ממצאי צוות הבדיקה העלה, כי מספר המתגייסים החרדים לצה"ל בשנים 2018-2014 לא עמד ביעדי הגיוס; ספירת הנתונים נערכה על ידי הגורמים המקצועיים באגף כוח האדם בפרשנות מרחיבה, שחרגה מהגדרות החוק, באופן מודע, מכוון ושיטתי. בנוסף, נמצאו אי דיוקים ושגיאות מקצועיות, שנבעו מרשלנות מקצועית חמורה.

הצוות קבע, כי האחריות הכוללת לכשלים בספירה ובדיווח הנתונים מוטלת על הגורמים השונים באגף כוח האדם - הכשל המקצועי ממוקד במדור שילוב חרדים (שהפך בהמשך למנהלת החרדים), והכשל הפיקודי ברמות הבכירות, אשר גילו קשב נמוך ובקרה לא מספקת.

בעקבות כך, החליט הרמטכ"ל כוכבי על מסקנות אישיות: ראש אגף כוח האדם האלוף מוטי אלמוז יינזף פיקודית בשל אחריותו הפיקודית הכוללת לליקויים המקצועיים. ראש חטיבת תכנון ומחקר כוח אדם תא"ל אמיר ודמני קיבל הערה פיקודית שהוסתרה בהתחלה על ידי צה"ל. ראש חטיבת כוח האדם הקודם תת-אלוף ערן שני (בחופשת פרישה) יינזף פיקודית בשל אחריותו הכוללת והיעדר חניכה ובקרה פרטניים למעשי פקודיו. 

בנוסף, ראש ענף תכנון כוח אדם הקודם (אלוף-משנה) יינזף פיקודית וקידומו יעוכב בשנה נוספת מעבר לפרק הזמן המוגדר במדיניות כוח האדם של צה"ל. כל זאת בשל אחריותו הפיקודית הישירה על מדור חרדים והיעדר חניכה ובקרה לנושא, חרף רגישותו ו"נורות האזהרה", שנדלקו ביחס לפערים אפשריים.

ראש מדור חרדים לשעבר, רב-סרן בדימוס אמיר וקנין, לגביו הממצאים מצדיקים צעדים פיקודיים משמעותיים בשל אחריותו הישירה, אך בשל היותו משוחרר מצה"ל ופטור משירות מילואים, לא ניתן לנקוט צעדים כלפיו. היועצת משפטית לחטיבת כוח האדם - תזומן לשיחה פיקודית כיוון שלא פעלה לוודא כי פסיקת בג"ץ משנת 2017 מוכרת למפקדים ומיושמת הלכה למעשה.

 

 

מנהלת החרדים הצבאית תלם חזן גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד