ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

התמודדות ילדים חולי סרטן בתקופת הקורונה

מה הם האתגרים של ילדים שנמצאים כעת במפגש עם מחלת הסרטן? הם לא יוצאים מהבית, לפחות לא במידה רגילה. הם מבלים לפחות חלק מזמנם בטיפולים ובתהליכים רפואיים. הם מבקשים הנגשה מסוימת, כדי להגיע למקומות, כמו בית ספר, הנגשה שתתאים את הסביבה לצרכים שלהם - אולי הנגשה תנועתית, כסא גלגלים, רמפה וכו' - או הנגשה רפואית, כמו טיהור האזור מדבר מה שיכול להפעיל את המערכת החיסונית שלהם, וכו'

התמודדות ילדים חולי סרטן בתקופת הקורונה
אברהם עטר צילום: יח"צ

התמודדות ילדים בתקופת הקורונה היא נושא כשלעצמו. מאמרים רבים ותוכניות נעשו על גבי הנושא. מה עושים עם הילד כשהוא לבד בבית? או כשהוא איתנו בבית? מה עושים כשהוא כבר לא יכול לצאת ולבקר חברים? להסתובב ברחוב? ומה עושים כאשר מלכתחילה הוא "לא יכול" לעשות זאת, מסיבות בריאותיות? מה אם הוא פוגש כעת את מחלת הסרטן, והוא נמצא בתנאי בידוד בכל מקרה? מה אם בכל מקרה הוא נשאר בחלל כלשהו ברחבי הבית, או בית החולים - ורק רוצה להרגיש טוב יותר, לשמוח, לפגוש מישהו נעים? עמותת להושיט יד בניהולו של אברהם עטר עוסקת בסוגייה זה שנים רבות, מ-2006 - לטובת סיוע ותמיכה במסעם האישי של ילדים ומשפחותיהם במפגש אל מול מחלת הסרטן ונכויות מורכבות אחרות.

בעיקרון, ילד הוא יצור חברתי. זה לא מה שמגדיר אותו, זה מה שנותן לו חיים - החיוניות, של הגילוי העצמי, של עצמו, עולמו וסובביו. הרבה מזה קורה ומתרחש בקבוצת החברים האישית שלו - הוא יוצא, הוא מכיר, הוא פוגש - בעיקר את עצמו, בתוך הסיטואציות החברתיות. 

הילד לומד מיומנויות חברתיות עדינות, ניואנסים חברתיים, צובר חוויות רגשיות ולומד להתאזן בהן כמו גם להכיל אותן. יש הרבה שקורה ומתרחש בתקופה זו של חייו - אם מסיבה כלשהי זה נמנע ממנו, הוא יכול לחוש בדיוק ההפך מחיוניות, משמחת הגילוי, ממלאות פנימית. הוא יכול לחוש עצבות. דיכוי מסוים של הרצון המוחלט שלו לחיות ולהתרחב.

כן, בתקופת קורונה זו שהייתה המצב היה דומה עבור שאר הילדים בכלל הארץ. הורים שנשארו בבית (חלקם לפחות), ילדים שהפסיקו להיפגש מחוץ לשעות הבית ספר, וגם תוך כדי. יש לכך את האתגרים של זה, כמו האתגרים של ילדים שפוגשים כעת את מחלת הסרטן, להם יש אתגרים אחרים.

מה הם האתגרים של ילדים שנמצאים כעת במפגש עם מחלת הסרטן? הם לא יוצאים מהבית, לפחות לא במידה רגילה. הם מבלים לפחות חלק מזמנם בטיפולים ובתהליכים רפואיים. הם מבקשים הנגשה מסוימת, כדי להגיע למקומות, כמו בית ספר, הנגשה שתתאים את הסביבה לצרכים שלהם - אולי הנגשה תנועתית, כסא גלגלים, רמפה וכו' - או הנגשה רפואית, כמו טיהור האזור מדבר מה שיכול להפעיל את המערכת החיסונית שלהם, וכו'. 

כל אלו ועוד מדברים על חלק משגרת יומם של ילדים שפוגשים כעת את מחלת הסרטן. עמותת להושיט יד בהנהלתו של אברהם עטר מכירה חלק מהחוויות של ילדים אלו, ופיתחה פתרונות כדי לענות על הצרכים הללו. לדוגמה, לעמותה תכניות של חונכות אישית, אשר מאפשרות לילדים בעמותה לקבל ליווי אישי צמוד, על בסיס שבועי של מתנדב או מתנדבת מטעם העמותה. אלו עוזרים לילד בשיעורי הבית, כמו גם מנעימים את זמנו בשלל פעילויות ואטרקציות, כמו גם מלווים אותו לימי כיף שהעמותה מארגנת, כשאפשר. ימי כיף, שלהושיט יד מארגנת עם התרומות לחולי סרטן שהיא מקבלת מתורמים נדיבים ואכפתיים. 

או כך היה לפחות בתקופה טרם הבידוד, ויכול להמשיך בתקופה שלאחר הבידוד. הודות לתרומות הנדיבות לחולי הסרטן שמשתמשת בהן העמותה לארגון ימי כיף, מערכי חינוך, צוותים מקצועיים ופרוייקטים המאפשרים את מערך החונכויות האישיות, לדוגמה. 

עכשיו, בזמנים רגילים, שאין בהם סגר - מארגנת עמותת להושיט יד, בהנהלתו של אברהם עטר ובתמיכת התרומות לילדים עם מחלת הסרטן - אירועים המוניים, בהשתתפות אמנים ידועים. כך לדוגמה, מפקידה העמותה אירועים גדולים וחגיגיים בתקופת החגים, אשר חלקם דווחו לארח יותר מ-2,000 ילדים באירוע. מסיבה לדוגמה, הייתה מסיבת הפורים לילדים הם מחלת הסרטן - שהייתה במימון מלא עם עמותת להושיט יד. 

אירועים אלו, מונגשים לצרכיהם של ילדי העמותה, כך שהם יכולים להגיע. אם מסיבה כלשהי הם לא היו יכולים להגיע לאירוע החג המשפחתי, אז באירועים שמפיקה העמותה יש התייחסות ממוקדת על אפשור ההגעה לילדים אלו. 

כך שמצד אחד יש תמיכה בנפש הילד, שיכולה כעת לשמוח מחדש גילוי העולם, וקבוצת החברים - בין אם באירועים שונים שמארגנת העמותה, או תכנית החונכויות האישיות… ומצד שני - גם תמיכה כלכלית. 

כי גם במצבים שאין בהם סגר חברתי - במשפחות בהם אחד הילדים פוגש במחלת הסרטן - יש עלויות רפואיות, שמעצימות את סך ההוצאות החודשי למשפחה, כמו גם אחד ההורים, לכל הפחות - אינו עובד כבעבר, לכן גם סך ההכנסות החודשי למשפחה, יורד גם כן. כדי לתמוך את המשפחה לתעצומות נפש, ורווחה כלכלית גם בתקופה זאת, אוספת העמותה תרומה לילדים עם מחלת הסרטן שהיא יכולה לבחור לנתב לעבר רווחה כלכלית למשפחות אלו, שזה ממש יכול לעזור להן ולתמוך אותן במסע שלהן.

כך שההורים יכולים להרשות לעצמם, ביתר קלות, לאור התרומה המתקבלת מצד העמותה והתורמים הנדיבים - לשהות בביתם מבלי לצאת לעבודה (במיוחד בתקופת הסגר), ולחוש רגועים ושלווים יותר, מה שיכול לאפשר להם לתמוך יותר את ילדם לשמחה רבה ונעימה יותר, לאור כך שהם פנויים יותר מבחינה רגשית. 

עמותת להושיט יד תומכת את המשפחות באמצעות תרומות לילדים עם מחלת הסרטן - ולכן מוקירה בזאת תודה והערכה לכל התורמים הנדיבים, ושלל התרומות המתקבלות המסייעות לשנע ולתפעל את תהליכי הפרויקטים הגדולים והכלל-ארציים, במידתם אשר תהיה - אשר מפעילה העמותה, בניהולו של אברהם עטר.

כתובתנו היא מרכז רימון, שמעון בן שטח 10, אלעד. טלפון: *3788 

לתרומות לחצו

קורונה סרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד