ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
אחרי הסערות > פרסום ראשון

מנהלת חדשה במשטרה תשים סוף לתקריות העצובות

אחרי כמה מעידות שעוררו סערה מצד האזרחים כלפי המשטרה, כדוגמת מקרה מעצרו של הנער יענקי רוזנברג בירושלים עד זוב דם, הקימה המשטרה מנהלת מיוחדת שתעסוק בכל נושא יחסי המשטרה עם בעלי המוגבלויות • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים בפרסום ראשון

מנהלת חדשה במשטרה תשים סוף לתקריות העצובות
חרדים קיצוניים בבית שמש צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

פרסום ראשון: משטרת ישראל הקימה לאחרונה מנהלת לקידום ערכי הנגישות והשוויון, שתעסוק בכל נושא יחסי המשטרה עם בעלי המוגבלויות. המנהלת החדשה, עליה אנחנו מדווחים לראשונה, הוקמה בעקבות שורה של היתקלויות בין בעלי מוגבלויות למשטרת ישראל שהסתיימו במקרים מסוימים בפציעה ואף במות המוגבלים, ולאחר פניות שנעשו מצד ארגון בצלמו למשטרה, בדרישה לטפל בנושא ולהטמיע בקרב השוטרים את הרגישות הנדרשת כלפי בעלי המוגבלויות.

אחד המקרים הזכורים ביותר, הוא של הנער יענקי רוזנברג, שנעצר בירושלים על ידי שוטרי מג"ב ונגרר בכוח לניידת המשטרה. תיעוד של המעצר גרר תגובות זועמות נגד המשטרה מקרב פוליטיקאים רבים ומצד כלל המגזרים בישראל.

המשטרה טענה כי רוזנברג איים על השוטרים, אולם עדי ראייה סיפרו שהשוטרים נבהלו ממראהו, מה שגרם לאלימות שהופעלה נגדו. רוזנברג, כמובן שוחרר לאחר שבמשטרה הבינו כי הוא בעל מוגבלות. כמובן שלא מדור במקרה היחיד. לפני כחודש, איאד אל חלק, ערבי ממזרח ירושלים בן 32 שנראה לשוטרים כמחבל נורה למוות בעיר העתיקה. מותו של אל חלאק שהיה חף מפשע, גרר ביקורת קשה נגד המשטרה על יחסה לבעלי המוגבלויות.

בעקבות האירועים, ביקש מנכ"ל ארגון בצלמו שי גליק ממ"מ מפכ"ל המשטרה, לקיים סדנאות מיוחדות לשוטרים על מנת להבין איך מזהים בעלי מוגבלות שכלית כזאת או אחרת, וכיצד מתמודדים איתם גם במצבי לחץ. ואכן, המשטרה הרימה את הכפפה ובמכתב מיוחד למנכ"ל הארגון עליו חתום מפקד המנהלת נכתב כי "המשטרה רואה ערך רב בקידום חוק הנגישות. המשטרה הקימה מנהלת מיוחדת במטרה שכל שוטר בשטח וכל דרג יכיר וידע להתמודד בצורה טובה יותר עם אנשים כאלו. בנוסף המשטרה תשמח לשתף פעולה עם ארגונים הפועלים בעניין".

עוד נכתב כי "כחלק מעבודת המנהלת, הוקם צוות יעודי שתפקידו הכנת תכנית עבודה להכשרת שוטרים בכל המדרגים להתמודדות עם בעלי מוגבלויות. כמו כן, יבנה הצוות תכנית חינוכית בתחום זה".

מארגון בצלמו נמסר: "מברכים על הקמת המנהלת ונשמח לשתף אתה פעולה. לצערנו בתקופה האחרונה אירעו שוב ושוב מקרים של פגיעה במוגבלים על לא עוול בכפם. בטוחנו שכעת השוטרים יבינו מיהו אדם בעל מוגבלות, ויבינו שהתנהגותו המוזרה אינה חשד לטרור או אלימות חלילה, אלא כחלק מהתנהגותו. אולי בכך תימנע פגיעה בחפים מפשע. נמשיך לפעול לקידום ושילוב בעלי המוגבלויות באוכלוסייה".

יובל וגנר, מייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל הגיב להקמת המנהלת החדשה ואמר: "חקיקת הנגישות נועדה לשפר את השירות, השוויון, השילוב ואי אפליה בכל הקשור לאזרחים עם מוגבלות וקשישים. במסגרת חקיקה זו ארגון כמו המשטרה מחוייב להגיש את כל הממשקים בינו לבין האזרחים עם המוגבלות בין אלה נדרש להגיש את החנות המשטרה עצמן, להנגיש את מוקדי התמיכה הטלפונים, להנגיש את אתרי האינטרנט, להנגיש את המידע אני מסר לציבור, וכמובן נדרש להגיש את הממשק האנושי בין השוטר לבין האזרח עם המוגבלות".

וגנר הוסיף ואמר כי "הנגשת ארגון גדול כמו המשטרה הוא תהליך מורכב וכרוך במשאבים רבים. הדרך היחידה להנגיש ארגון בסדר גודל שכזה הינו על ידי הקמת מנהלת. בנסיבות אלו עמותת נגישות ישראל מעריכה ומחזקת את המשטרה וגאה בליווי ובסיוע שצוות הייעוץ נגישות של העמותה מסייע במשימה חשובה זו. חשוב להבין שארגון שמיומן בשירות טוב אזרחים עם מוגבלות שמתקשים בהגדרה יהפוך לארגון טוב יותר לכלל האוכלוסייה".

אלימות משטרתית משטרת ישראל בצלמו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד