י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"התנהגות מביכה"

בשב"ס מזהירים מח"כ משה ארבל: "מסתובב בבתי המשפט"

חבר הכנסת משה ארבל ערך ביקור פתע באולם בית המשפט בפתח תקווה והאיר את עיניו של השופט על עציר שאזוק בניגוד לחוק. המעשה לא בא בטוב לכמה אנשי שב"ס, ואחד מהם שיגר אזהרה לחבריו

בשב"ס מזהירים מח"כ משה ארבל: "מסתובב בבתי המשפט"
משה ארבל בהיכל ביהמ"ש צילום: פלאש 90

כפי שדיווחנו אמש (חמישי), חבר הכנסת משה ארבל מש"ס, העוסק רבות בנושא זכויות האסירים, הגיע ביום רביעי לביקורת פתע באחד הדיונים בבית משפט השלום בפתח תקווה - והופתע לגלות כי העצור שהובא לאולם בית המשפט נאזק ברגליו על ידי אנשי שירות בתי הסוהר בניגוד לחוק, ובניגוד להחלטת בג"ץ בנושא.

ח"כ ארבל התריע בפני השופט וזה הורה לשירות בתי הסוהר להסיר את האזיקים מרגליו של העצור.

אלא, שהדבר ככל הנראה לא התקבל בברכה בשירות בתי הסוהר. על פי הדיווח באתר 'וואלה', בעקבות המקרה, אחד מקציני יחידת נחשון בשב"ס כתב בקבוצות הווטסאפ של הסוהרים: "שימו לב, ח"כ משה ארבל מש"ס מסתובב באולמות בבתי המשפט לגבי הכבילה, היה בפ"ת. לידיעתכם".

בתגובה לכך, אמר קצין ביחידת נחשון בשיחה עם אתר 'וואלה' כי ההודעה לא הייתה צריכה להישלח וכי מדובר ב"התנהגות מביכה" הקצין הוסיף: "החוק ברור, במקרה קיצון אוזקים אדם באולם בית משפט. רובם של הסוהרים והקצינים מקפידים על זכויות העצורים אבל יש לצערי גם כאלה ששמים פס על זכויות חשודים ומתנהגים לעצורים בצורה מחפירה. במקום לחדד נהלים מזהירים מפני חבר הכנסת, זו התנהגות מבישה". עם זאת, ביקר הקצין את התנהלות ח"כ הכנסת ארבל ואת הופעתו בבתי המשפט, ואמר כי השופט לא עודכן בכך.

על פי הפרוטוקול מהדיון שבו התרחש האירוע בבית המשפט והגיע ל'בחדרי חרדים', במהלך דין ודברים בין באי המשפט פנה חבר הכנסת ארבל לשופט: "אני לא קשור לתיק, אך אני עושה ביקורי פתע בבתי המשפט. וממה שאני רואה המשיב אזוק ברגלו".

כאן השופט השיב לארבל: "בית המשפט פנה לנציגת שב"ס ושאל מדוע חרף החלטת בג"ץ שב"ס לא עדכן את בית המשפט בכך שהמשיב אזוק ברגלו".

נציגת שב"ס השיבה לשופט כי היא מבקשת לזמן את אחראי מתקן הכליאה לאולם בית המשפט.

בהחלטתו כותב השופט, כי הוא מפנה את שירות בתי הסוהר להחלטת בית המשפט העליון, שניתנה בעבר, ואוסרת לאזוק עצור ברגליו בזמן שמובא לבית המשפט. "בהתאם לכך", כותב השופט בהחלטתו, "בית המשפט מורה לשב"ס להסיר לאלתר את האזיקים מרגליו של המשיב".

ח"כ משה ארבל אמר ל'בחדרי חרדים': ״בביקור פתע שקיימתי באולם ביהמ״ש מצאתי שוב הפרה של סעיף 9א לחוק סדר הדין הפלילי ושל פסיקת בג״צ. פניתי לשופט ובעקבות כך ניתנה החלטה שיפוטית להסיר לאלתר את האזיקים. בכוונתי להמשיך ולעקוב אחר הנושא הנוגע בליבת זכויות האדם באשר הוא אדם״.

משב"ס נמסר: "שירות בתי הסוהר בכלל ויחידת נחשון - האמונה על אבטחת האסירים והעצורים בבתי המשפט - בפרט,פועלים בהתאם להחלטת בית המשפט. ככל והוחלט, לאזוק עצור בידיו ו/או רגליו באולם ביהמ"ש, הדבר ייעשה רק לאחר ביצוע הערכת מצב פרטנית לפיה יעלה חשש סביר למסוכנות מהעצור, ובהתאם לעילות הקבועות בחוק, בהנחיות ופקודות השירות.

"במקרה הנדון, יובהר כי מדובר בדיון בעניינו של עצור בחשד לאירוע אלימות במשפחה -שהתקיימה כלפיו הערכת מצב כדין, ואשר ממנה עלה חשש למסוכנות פגיעה וגרימת נזק לנוכחים באולם, משכך כבילתו, ברגליו בלבד, נעשתה בשיקול דעת, מחויבת בהתאם לנסיבות ולדין ומידתית.

"עניין התכתובת הפנימית יבדק ואף יבחן משמעתית. חשוב להדגיש ששירות בתי הסוהר מקבל כל בקרה שמבצעים נבחרי ציבור ואחרים ונמשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם גופי האכיפה והמשפט מתוך קיום הנחיות החוק".

משה ארבל שב"ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד