י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
התשובה לאמהות הטריות

הילד בוכה? אל תהיי בטוחה שהוא רעב

לא פעם אנו שומעות את הקטן שלנו בוכה למרות שכבר האכלנו, חיתלנו, קילחנו ואפילו הבאנו טיפות להקלה בכאבי הבטן - ולמרות זאת עדין בוכה במיטתו ולא רגוע • מה גורם לילד שלנו להרגיש לא בטוח? ומה נוכל לעשות בכדי לעזור לו לגדול עם ביטחון עצמי טוב?

הילד בוכה? אל תהיי בטוחה שהוא רעב
אילוסטרציה צילום: Pixabay

התפתחות תינוקות. המגע: לפני שתינוק יוצא לאוויר העולם הוא נמצא מקופל בבטן אימו. מקום קטן וצפוף. הוא מוקף במים, בחושך ובחמימות. הוא נמצא בתנוחת ערסול וכל דחיפה או בעיטה שלו. כל שליחת יד או רגל מקבלות פידבק - משוב מדפנות הרחם. הוא עטוף במגע.

היציאה לאוויר העולם היא טראומה מסוימת בשביל התינוק. הוא מוצא את עצמו בסביבה שונה. הוא נושם לבד. יש מסביבו אור. אוויר. רעש. קולות של דיבורים. קר לו. חם לו. נכנס לו אוויר לראות וזה חדש בשבילו. הוא רעב. והכל זר ומוזר. כבר אין לו את הסביבה החשוכה המוגנת. והעוטפת.

הוא שולח יד/רגל הן נשארות תלויות באוויר. ולכן אנו רואים שתינוקות נבהלים הרבה מהתנועות של עצמם.

המגע בכל צורותיו חשובים לו מאד מרגע הלידה. חיבוקים. תנוחות ערסול ובמיוחד העיסוי מחזירים אותו מעט אחורה לחמימות שזכורה לו מרחם אימו ומרגיעים אותו מאד. המגע הוא החוש המפותח ביותר אצל התינוק ודרכו הוא מקבל מסר-אני עטוף. אני מוגן. אני בטוח.

המגע הוא צורך בסיסי של התינוק ולא פינוק. ולכן חשוב מאד בשנה הראשונה לחייו לתת לו המון מגע. לעשות עיסוי יומיומי. להרים המון על הידיים ולהצמידו אלינו.

תינוק שבוכה ולא מקבל מענה מאבד אמון בסביבה. כן. כן. גם תינוק שנולד בוכה לפעמים רק כי צריך חיבוק. מגע עוטף. לדעת שיש מישהו בסביבה שלו שמגן עליו. ולא רק כי רעב.

שמנה לב: ככל שתתנו לילד שלכם יותר מגע הוא יגדל לילד עם ביטחון עצמי טוב.

מאת: דורית ממן מדריכה להתפתחות תינוקות ומעבירה סדנאות לאימהות

תינוק בכי מגע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד