י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אזרחים סוג ב'

דיון סוער בכנסת: "חרדי-נכסח, תל אביבי-נלטף"

בדיון שהתקיים היום בוועדת הפנים של הכנסת, ועסק ביד הקלה על ההדק של המשטרה במעצר מפגינים, נשמעה ביקורת קשה כלפי המשטרה. ח"כ אזולאי: "מה שבא לשוטר בעין – ערבי – נכסח, חרדי – נכסח, תל אביבי – נלטף"

דיון סוער בכנסת: "חרדי-נכסח, תל אביבי-נלטף"
שוטרי מג"ב עוצרים את הנער צילום: באדיבות המצלם

במהלך דיון שהתקיים היום (ראשון) בועדת הפנים של הכנסת, בעקבות מעצרו של תת אלוף במיל' אמיר השכל תוך כדי מחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים בערב שבת האחרון, התפתח דין ודברים בין משתתפי הועדה לנציגת המשטרה שהגיעה להציג את עמדת לובשי המדים בדיון. 

יורם צלנר, מייסד 'מחאת היחידים' אמר במהלך הדיון: "למדתי דברים חיוביים מהמשטרה, אבל אמרתי למפקד משטרת מוריה: שנינו מחויבים לאמת. לא ייתכן שאתה לוקח סרטון שלי ועורך אותו מהסוף להתחלה. ביום שישי ניצב משנה החנה את האוטו, הלך לאמיר השכל שעמד על המדרכה, ו'קטף' אותו משם". יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ' שאלה: "האם תא"ל אמיר השכל הוזהר לפני המעצר, מה קרה לפני שנלקח לתחנת המשטרה?" צלנר הגיב: "הוא לא הוזהר. הוא נעצר כשהוא עומד על המדרכה. המשטרה עצרה אותו כי הוא נתפס  כאחד ממארגני מהמפגינים. אני עצמי נעצרתי משום שחשבו שאם יעצרו אותי כמארגן הפגנה היא תדעך. מדובר במעצר פוליטי".

ח"כ ינון אזולאי שהשתתף בדיון תקף את התנהלות המשטרה מול המפגינים החרדים ואמר: "מה שבא לשוטר בעין – ערבי – נכסח. חרדי – נכסח. תל אביבי – נלטף". יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ' השיבה כי "היא לא בטוחה בנכונות התיאור הזה". ח"כ עופר כסיף הוסיף: "כל מי שהשתתף בהפגנה יודע שהשוטר קובע שרירותית. צריך נהלים ברורים. מי שמפר סדר זה השוטר שטוען שמונע הפרת סדר". בסיומם של דברים חיימוביץ' הסכימה כי "צריך מידרג צעדים לפני שעוצרים. חייבים להזהיר".

נציגת המשטרה תת ניצב סיגל בר צבי הגיבה לדברים שנשמעו בדיון: "משטרת ישראל כמי שאמונה על אכיפת החוק במדינת ישראל מתמודדת בחודשים האחרונים עם עליה תלולה בכמות ההפגנות כאשר בממוצע מתקיימות כ-250 הפגנות שונות בכל חודש. כל הפגנה שונה מהותית מרעותה, אין ולא צריך להשוות בין ההפגנות השונות ולכן מרכיב שיקול הדעת של מפקדי האירועים הוא כלי הכרחי בטיפול באירוע".

"אין לי ספק שהשוטרים נמצאים במצבים לא פשוטים, במשימות אין ספור ולכן גם עבורם חשובים הנהלים וההבנות על מנת שיוכלו לתפקד ולעשות את עבודתם", אמרה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ', בדיון על נהלי עבודת המשטרה בזמן הפגנות, "אנו חייבים לברר: על איזה בסיס, ומה הסיבה לשלילת חירות של אדם? האם הסיבה הזאת שונה בנוגע לאדם שנמצא בהפגנה, ואדם שנמצא בכל מרחב אחר? אין נוהל משטרתי למעצרים בהפגנות".

עו"ד גונן בן יצחק, פרקליטו של אמיר השכל אמר כי מדובר ב"תרבות השקר" של המשטרה. "אפילו סיגל בר צבי מהמשטרה לא דייקה. הגשתי לביהמ"ש מסמך שמוכיח שעו"ד קסלר עדכנה את קצין אג"ם של התחנה. כשהתקשרנו בשבת לתחנה להבין היכן העצורים קצינת חקירות אמרה לי במגרש הרוסים, כשהם היו בכלא הדרים".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיימוביץ' הוסיפה: "איננו חוקרים פה את אירועי יום ששי. השאלה מה לעשות שזה לא יקרה שוב. צריך לייצר נוהל אחיד של המשטרה כדי שמעצרים יוכלו להתבצע לפי כללים אחידים כדי לשמור על זכות המפגינים. אסור להשתמש במעצרים כדיכוי לתנועות מחאה. מחאה היא חלק מהחיים שלנו כאן במדינה דמוקרטית".

כזכור, תת אלוף במיל' אמיר השכל, שנעצר בהפגנה שהתרחשה מול ביתו של ראש הממשלה במהלך השבת, שוחרר במהלך הלילה בין בין שבת לראשון על ידי בית משפט השלום בירושלים. מעצרו של השכל עורר סערה רבה וגרר ביקורת, בעיקר מקרב גורמי שמאל שטענו כי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי והדמוקרטיה.

השכל, ממובילי מחאת ה'דגלים השחורים' נגד ראש הממשלה, נעצר בערב שבת על ידי המשטרה יחד עם מספר מפגינים נוספים בחשד שהפרו את הסדר הציבורי וחסמו את התנועה באזור.

השופטת אורנה סנדלר אמרה במהלך הדיון בבית המשפט: "אינני סבורה כי יש מקום להציב תנאי כלשהו לשחרור המשיבים. הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית אמנם אין היא זכות בלתי מוגבלת".

השופטת התייחסה לבקשת המשטרה להרחיק את העצורים מירושלים: "הרחקה של השלושה מירושלים, שפירושה מניעה מהמפגינים לממש את זכותם להפגין במקום שבו בחרו, היא צעד בלתי מידתי שאינו הולם את עוצמות המעורבות, אם בכלל, של העצורים בהפרת הסדר שנטענת על-ידי המשטרה".

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן, בעקבות ההחלטה לשחרר את העצורים שהפגינו מול בית ראש הממשלה: "חופש הביטוי והזכות להפגין הן אבני יסוד בדמוקרטיה שאין לערער עליהן אלא במקרי קיצון.
אני מברך על החלטת בית המשפט לשחרר את המפגינים מול בית ראש הממשלה ללא תנאים מגבילים. זו ההחלטה המתבקשת ועל המשטרה להפיק ממנה לקחים בנוגע לכל הפגנה עתידית".

מ״מ מפכ״ל המשטרה ניצב מוטי כהן התייחס למעצרם של המפגינים בירושלים ואמר: "תפקידה של המשטרה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם ולשמור על שלום הציבור ובטחונו, זאת ללא קשר לנושא ההפגנה, לזהות המפגינים או לעמדותיהם. המשטרה תפיק לקחים מאירוע זה כפי שעשתה בעבר. יחד עם זאת, אין תחליף לשיקול דעת מפקדים. צריך לזכור שהמשטרה מאפשרת מדי יום קיומן של הפגנות ומחאות רבות בכפוף לחוק וכך תמשיך לעשות גם בהמשך".

מוקדם יותר השבוע (מוצ"ש), התייחס שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ לנושא וביקר את מעצרו של השכל: "הזכות להפגין היא זכות קדושה במדינת ישראל ואסור בתכלית האיסור לפגוע בה אלא במקרי קיצון".

"לכן", הוסיף גנץ: "מהמידע שברשותי, אני סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה ללא תנאים מגבילים. אני מאמין שכך יעשה בית המשפט וכמובן שנכבד כל החלטה. שוחחתי עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, הוא סיפר לי על הפגיעה שנעשתה בסדר הציבורי וחסימת הכבישים, ואמרתי לו כי לצד הגיבוי המלא שלי למשטרת ישראל בפעילותה מול כל אזרח- לא משנה מה תפקידו, מעמדו או דרגתו, יש לקדם מדיניות מרחיבה בכל הקשור לזכות המחאה וחופש הביטוי".

גנץ הוסיף: "לצערי, שמעתי במהלך סוף השבוע מצד מספר פוליטיקאים התבטאויות חסרות אחריות בנוגע למשטרת ישראל ומניעיה. אלו דברים חמורים. כדאי שנזכור כולנו- יש לנו משטרה אחת ושלטון חוק אחד. אני סומך על המשטרה שתתחקר את הנושא בצורה מקצועית".

מנגד, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה גיבה את התנהלות המשטרה: "החסימות התרחשו רק לאחר שנלקח תא"ל השכל", זה השקר שהתועמלנים (חלקם מגדירים עצמם "עיתונאים") מוכרים לכם עכשיו. יותר מזה: קצין המשטרה הרחיק את תא"ל השכל מהמקום רק לאחר שאפשר לו לשאת את דבריו, לבל ייפגע חופש הביטוי.

ועדת הפנים ינון אזולאי מעצר מפגינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד