י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מדהים ביותר

המשחק שיעזור לילד שלך להתמודד עם הקשיים

ילדים שונים מפגינים התנהגויות מאתגרות שונות כמו זעם, תסכול, אימפולסיביות או מניעה ובריחה - כשלמעשה, הקושי הראשוני הוא הפרעה בוויסות החושי • לקראת החופש הגדול הבאנו לכם משחק שתוכלו לעזור לילדכם להתמודד עם הקושי

המשחק שיעזור לילד שלך להתמודד עם הקשיים
ילד משחק צילום: Unsplash

פיתוח החושים והתמודדות עם קושי בוויסות חושי

החופש הוא זמן נפלא לקדם תחומים שונים אצל ילדיכם. אלו יכולים להיות תחומי עניין שלהם, תחומי הצטיינות שלהם, או דווקא תחומים בהם הם מתקשים וזקוקים לסיוע. לפני המעבר לשנת הלימודים הבאה חשוב לבדוק אם יש תחום כלשהו הדורש הכוונה וסיוע בין אם על ידי פניה לאנשי מקצוע מתאימים ובין אם על ידי חיזוק התחום בבית.

אחד התחומים שלעיתים נופלים בין הכיסאות הוא הקושי בוויסות החושי. ילדים שונים מפגינים התנהגויות מאתגרות שונות כמו זעם, תסכול, אימפולסיביות או מניעה ובריחה, כשלמעשה, הקושי הראשוני הוא הפרעה בוויסות החושי. ליקויי בוויסות החושי מתרחש כאשר המידע הנקלט ממערכת החושים מעובד באופן שאינו תקין ליקוי זה בא לידי ביטוי בשלושה מצבים:

רגישות יתר -  רגישות גבוהה לגירויים שונים שהלוקה בה חש מוטרד ואף

רגישות חסר  - תת תגובתיות לגירויים שונים שהלוקה בה אינו מגיב לגירויים שונים מאחר ואינו חש בהם באופן תקין.

חיפוש חושי - צורך בגירויים חושיים בעוצמה גבוה מהרגיל שהלוקה בה לא מסתפק בגירויים הרגילים שהסביבה מספקת ומחפש גירויים חזקים יותר.

הקושי יכול להופיע בחושים השונים: בחוש המישוש, בחוש הראייה, בחוש הטעם, בחוש השמיעה, בחוש הריח, במערכת המגע העמוק ובמערכת שיווי המשקל.

ילדים בעלי הפרעה בוויסות החושי חווים לעיתים קושי רב. הסביבה איננה מבינה מדוע הם מגיבים באופן חריג לפעולות שגרתיות הנראות פשוטות. גם הילדים בעצמם אינם יודעים תמיד להסביר זאת, ומתקשים להגדיר מה גורם להם להתנהג באופן שונה מהרגיל. הפרעה בוויסות החושי מאובחנת על ידי מרפאים בעיסוק שלאחר האבחון מעניקים גם טיפול מתאים והדרכה להורים כיצד להתמודד עם הקושי ולהפחית אותו.

הטיפולים הינם בהתאם לסוג הקושי, והם מגוונים. בטיפול ברגישות יתר, לדוגמא, תיערך חשיבה כיצד ניתן להפחית ולמנוע גירויים עודפים, אך במקביל גם תבוצע פעמים רבות חשיפה הדרגתית לגירויים שונים כדי להרגיל את הילד עם הקושי בוויסות החושי לקיומם.

לעומת זאת, בטיפול בחיפוש חושי יוצעו, למשל, גירויים אלטרנטיביים שאינם מפריעים להתנהלות השגרתית, ואשר מפחיתים את הצורך בגירויים ועוזרים לילד להירגע ולתפקד באופן תקין. לדוגמא, לילד שמרבה לנשוך את חבריו לגן בגלל צורך בגירוי חושי חזק באזור הפה, יינתן נשכן ללעיסה שיפחית את הצורך בנשיכה לא מבוקרת.

איך אתם כהורים או כאנשי חינוך ומטפלים תוכלו לעזור לילד עם קושי בוויסות החושי? קודם כל, פנו לבירור ואבחון, וכך תוכלו לקבל גם לקבל טיפול והדרכה מקצועיים, במקרה הצורך. בהמשך כדאי יהיה  להסביר לילד ולפרט לו באופן ברור ונגיש מהו הקושי וכיצד ניתן להתמודד אתו.

דברו עם הילד על הקושי, המשיגו אותו ובדקו עם הילד כיצד הוא חווה ומרגיש את הקושי. מומלץ למפות את הקשיים ביחד עם הילד ולכתוב באופן מאורגן מהן הפעילויות שמאתגרות אותו ומקשות עליו, ואלו פעילויות או חפצים עוזרים לו להירגע ולהיות מרוכז וקשוב לסביבה.

רשימה מסודרת. קרדיט: נחמי זקלס

ניתן גם להכין לילד ערכה בה תכינו אתו מראש חפצים שעוזרים לו להיות רגוע וקשוב בסיטואציות מאתגרות. תוכלו לקנות חפצים כאלו, או להכין בבית בקלות מאביזרים שונים.

מצורף להמחשה תמונה של בובה חושית מחומרים זמינים שיש בבית. הבובה עשויה מגרב במילוי עדשים. בובה כזו יכולה לתת מענה לילד עם צורך בגירוי חושי בחוש המישוש או במערכת המגע העמוק על ידי פעולות לישה, מעיכה, זריקה ועוד.

יצירת הגרב. קרדיט: נחמי זקלס

בנוסף, מוגש לפניכם משחק חוויתי ומהנה להכרת וחידוד החושים אצל ילדים. משחק זה איננו תחליף לטיפול מקצועי בעת הצורך, אבל הוא מעודד פיתוח של החושים השונים.

לוח משחק ההפעלה. קרדיט: נחמי זקלס

האביזרים הנדרשים:

- לוח משחק (מצורף), קובייה, חיילי משחק כמספר השחקנים.

- קופסאות חושים: שקית מישוש, קופסא להרחה עם חורים קטנים, קופסא לשמיעה, טפטפת לטעימה, קופסא שקופה שניתן להסתכל דרכה (ראו המחשות בתמונה המצורפת).

- אביזרים וחומרים שונים אותם מכניסים לקופסאות החושים בהתאם לכל חוש: תבלינים לקופסת ההרחה, נוזלים בטעמים שונים לטפטפת הטעימות, חפצים לקופסת השמיעה, חפצים עבור שקית המישוש, חפצים עבור קופסת הראיה.

הקופסאות הנצרכות. קרדיט: נחמי זקלס

הוראות המשחק:

הדפיסו את לוח המשחק המצורף עם המסלול והשיגו את שאר האביזרים.

כל שחקן בתורו מטיל קובייה ומתקדם במסלול המשחק  בהתאם למספר שיצא לו. כאשר השחקן מגיע למשבצת בה מאויר אחד מאיברי החישה השונים (עין/ אוזן/ פה/ אף/ יד) עליו לבצע משימה בהתאם לאיבר המאויר:

עין (ראיה) - מכניסים לתוך קופסת הראיה השקופה אביזרים רבים קטנים, ועל השחקן לזהות בתוך זמן קצר שנקבע מראש (תלוי בגיל השחקן) חפץ מסוים.

אוזן (שמיעה) - מכניסים לתוך קופסת השמיעה חפץ, סוגרים היטב את הקופסא ומנענעים אותה כך שהחפץ ישמיע רעשים. על השחקן לזהות לפי הקול אותו משמיע החפץ מהו החפץ.

אף (הרחה) - מכניסים לקופסת ההרחה תבלין בעל ריח אופייני, ועל השחקן להריח ולזהות עפ"י הריח מהו החומר.

פה (טעימה) - מכניסים לטפטפת נוזל, ועל השחקן לטעום ולזהות עפ"י הטעם מהו הנוזל.

יד (מישוש) - מכניסים חפץ לשקית המישוש, ועל השחקן למשש את החפץ ולזהות עפ"י המישוש מהו החפץ.

שחקן שצולח את המשימה, נשאר לעמוד במשבצת המאוירת. אם לא מצליח, עליו לחזור אחורה למשבצת הקודמת בה עמד. המנצח זה שמגיע ראשון לנקודת הסיום במסלול.

חופשה נעימה ופוריה!

מאת: נחמי זקלס, מנתחת התנהגות ומחברת הספרים: "כפר הרגישים" ( בנושא וויסות חושי), "מה מצב הרוח שלי?" (בנושא רגשות) ו"מעבר לארון בעלית הגג" (בנושא שגרת הקורונה)

יצירות משחק התפתחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד