כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

איך משפיעים עליכם המחשב, מכונת הצילום והמזגן?

חשים בעייפות ולחץ? בעיות שמיעה מתחילות להציק לכם ועור פניכם מאפיר? ייתכן שסביבת העבודה מזיקה לכם ועלולה לפגוע בבריאותכם. אלו עבודות אינן מיטיבות עמכם, ואיך תוכלו למזער נזקים?

סיביבת עבודה. צילום אילוסטרציה
סיביבת עבודה. צילום אילוסטרציה

סביבת עבודה שאיננה כוללת עבודה במחשב היא חיזיון נדיר בימינו, כך שאם אתם עובדים מן הבית או במשרד, אתם חשופים להחזר האור מן המסך ולקריאה מאומצת של אותיות או מספרים קטנים הגורמים ללחץ בעיניים.

הלחץ בשרירי העיניים גורם לכאבי ראש, לעיניים דומעות ולראייה מטושטשת או כפולה.

על פי מחקרים שנעשו בארצות הברית ובגרמניה המחשבים מקרינים שדות אלקטרומגנטיים הנספגים בגוף ועלולים להזיק לו בטווח הארוך. לא רק קרני השמש מזקינות את העור גם האור האולטרה סגולי שאנו סופגים בזמן הישיבה מול מסך המחשב גורם לכך.

אנשים המרכיבים עדשות מגע בסביבה שיש בה מחשבים רבים הפולטים חום עלולים לסבול מיובש בעיניים ועקב כך מכאבי עיניים.

מה לעשות?

• הציבו את מסך המחשב במרחק של מטר אחד לפחות מן העיניים.
• הפסיקו את העבודה כל שעה למשך 5-10 דקות.
• הקפידו למצמץ מדי פעם בעיניים כדי למנוע מהן להתייבש.
• הסתכלו למרחק או הביטו מבעד לחלון כל כמה דקות.
• הזיזו את מסך המחשב כדי להפחית השתקפות.
• אם האור בחדר חזק או עמום מדי הגבירו או החלישו את עוצמת האור.
• כדי למנוע צוואר תפוס שבו ישר והפנו כל רבע שעה את הראש לצדדים.
• שנו את תנוחת הצוואר בעזרת סדרת תנועות פשוטות כמו הזזת הראש מעבר לכתף, מבט בתקרה והטיית הראש.
• ישנם רופאי עור הממליצים למרוח על הפנים מדי יום קרם הגנה בעל מקדם מס' 15 כדי להגן מפני קרינת המחשב.

טלפון - מחקרים מצאו ששימוש בטלפון במשך שעתיים ביום עלול להאיץ את הידרדרות היציבה. התברר גם, שהחזקת השפופרת בעזרת הצוואר עלולה לגרום לדלקת בגידים ולבעיות בחוליות – בעיות הנפוצות במיוחד החל מגילאי 35. אחיזת שפופרת הטלפון בין הצוואר לכתף עלולה לגרום לא רק ללחץ על חוליות הצוואר אלא גם לכיווץ בשרירי הכתף ואחיזה ממושכת עלולה לגרום גם לבעיות בגב.

מה לעשות?

• שימוש באוזנייה גם לטלפון נייח מפחיתה את הלחץ בצוואר ובגב העליון ב-40 אחוז.
• אם אתם חייבים להשתמש בשפופרת – תמכו בזרוע האוחזת בה על ידי השענת המרפק על כמה ספרים, כדי לקרב אותה לאוזן.
• דרך אחרת היא מתיחת 'שרירי הטלפון' אחרי כל שיחה: הכניסו את הסנטר וקרבו את האוזן הימנית לכתף. לאחר מכן הניחו את היד הימנית על הצד השמאלי של הראש ומשכו בעדינות. אחזו למשך 30 שניות כדי לשחרר לגמרי את השרירים. החליפו צדדים וחזרו על הפעולה.

מזגן - האם אתם צמאים, תשושים ואדישים? חפשו את האשם במזגן. מזגן גורם לייבוש האוויר ולכן רבים סובלים מהתייבשות כרונית הגורמת לתשישות ולאדישות. עובדים במקצועות מסוימים, כמו: צוותי אוויר, למשל, נוטים לסבול עוד יותר ממחסור בנוזלים. הסימנים הם: לשון ופה יבשים, צימאון, סחרחורת, דופק מהיר ועצירות. אוויר יבש עלול להפוך את עור הפנים לגבשושי להזקין אותו במהירות רבה יותר ולגרום לגירוי באף.

מה לעשות?
• שתו לפחות שמונה כוסות מים ביום כדי להחזיר לגוף נוזלים. בסביבת עבודה חמה או לחוצה, תזדקקו לכמות נוזלים רבה יותר.
• הניחו בקרבתכם צמחים או קערית עם מים.
• פתחו את חלון המשרד וצאו החוצה בזמן ההפסקה כדי לשאוף אוויר צח.

רעש - יש מקומות עבודה שבהם רמת הרעש היא מעל המותר והיא עולה על הרמה התקנית העומדת על 50-60 דציבלים, דבר העלול לפגוע בשמיעה. רמה של למעלה מ-85 דציבלים עלולה לגרום לזמזום באוזן ואף לחירשות. בתקופתנו שמיעתנו מידרדרת במהירות רבה יותר מאשר בדורות הקודמים.

מכיוון שמשרד הבריאות בארץ איננו עוסק בהערכות שמיעתיות, אפשר ללמוד על עומק הבעיה מנתוני משרד הבריאות והבטיחות הבריטי המעריך שכ-200 אלף מתושבי המדינה הצעירים סובלים מסוג של חירשות שהיה נפוץ עד כה בקרב מבוגרים.

מה לעשות?

להיות ערים לסימנים מקדימים, ללכת להיבדק ולהתרחק ממקורות רעש. סימן ראשון לליקוי בשמיעה הוא חירשות זמנית או זמזום באוזניים אחרי חשיפה לרעש חזק. חשיפה מתמשכת עלולה לגרום לאובדן השמיעה לתמיד.

מכונת צילום - מחקרים שערכה הקרן הבריטית לאלרגיה מצאו כי מכונות הצילום המשרדיות מייצרות אוזון העלול להזיק באותה מידה שמזיק זיהום האוויר מחוץ למשרד. התוצאה: קשיי נשימה הגורמים ללחץ על מערכת הלב. אוזון יכול להשתלב עם חומר מזהם אחר כמו תרכובות אורגניות נדיפות (VOC) המצויות בשטיחים וברהיטים הגורמים לגירוי בעיניים, באף ובגרון.

מה לעשות?
• לבדוק אם הציוד המשרדי נטול אוזון.
• אם לא – לבקש מן המעביד להעבירו למקום מרוחק יותר.

שולחן העבודה - ישיבה לא נכונה עלולה לגרום לכאבי גב, צוואר וכתפיים. כאבי ראש נגרמים לעתים קרובות כתוצאה ממתח עקב ישיבה לא נכונה. אנשים רבים לא יוצאים מספיק להפסקות כדי להפחית את הלחץ. כאבי גב וידיים גורמים ליציבה לקויה, גמישות הגוף נפגעת והיא דומה לזו של אדם מבוגר מכם בהרבה.

מה לעשות?

התאימו את שולחן העבודה למידות גופכם. הקפידו שגובהו וגובה הכסא יתאים לכם. שבו ישר, כך שייווצר חלל בחלק הצר של הגב. הכניסו את הסנטר. דאגו לכך שהפרטים שבהם אתם משתמשים באופן קבוע, כמו העכבר, יימצאו קרוב אליכם. לעומת זאת, הרחיקו מכם חפצים שאינכם משתמשים בהם בקביעות כדי לעודד את עצמכם לקום מדי פעם מן הכיסא ולהסתובב קצת.

עשן ואבק - שאיפת אבק או עשן עלולה לגרום לזיהום ולמחלות שונות, החל באסטמה וכלה במחלה הקשה.

מה לעשות?

הימנעו מעשן פסיבי ואקטיבי כאחד והשתדלו לא להיחשף לגורמים סביבתיים כמו אבק ועשן כימי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד